Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Orizont > Portret > Mobil |   


Autor: Aurel V. Zgheran         Publicat în: Ediţia nr. 1462 din 01 ianuarie 2015        Toate Articolele Autorului

Ioan Batinaş. Bolta teatrului, streaşină nu piedestal...
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Un actor de la Teatrul „Odeon” care înţelege mai bine chiar decât mulţi dintre colegi că vorbirea cu oamenii este cel mai omenesc lucru, că nu e grea de cărat în spate şi nici costisitoare de plătit, vorbirea, este Ioan Batinaş. Da! Cuvântul, zice-se, a fost dintru început la Dumnezeu, iar acum e la om ca să-l înmulţească, să nu-l încremenească în fundul sufletului şi să-l întrebuinţeze la vorbit! Nicio comunicare nu e superioară graiului omenesc şi nici un om nu e mai bun decât acel ce are cuvânt de spus, nu cuvânt de ascuns!  
 
Aşa l-am cunoscut pe actorul Ioan Batinaş: stând de vorbă la ocazia unei scurte şi neuitate vizite făcute la Teatrul „Odeon”. Modul în care i-am fost prezentat de către actriţa Coca Florentina Zibilianu, pesemne, l-a făcut să înţeleagă că nu mă dusesem în mijlocul actorilor pentru a smulge un interviu, nici pentru a dezrădăcina pe artişti din cinstitul nimb, unde le este locul şi a-i arunca în vreo cronică defavorabilă, de factură iarmaroc. În niciun caz! Eu nu am făcut aşa ceva niciodată, tot ce am scris argumentează aceste spuse. Mă dusesem la „Odeon” pentru că actriţa Coca Zibilianu, mi-a propus să merg la acest Teatru spre a întâlni pe câţiva din pleiada marilor actori ai scenei româneşti.  
 
Într-adevăr, aşa este, judecând acum, când preschimb ce-am cules în culisele Teatrului „Odeon”, în roade de tipărit. Am fost pentru aceasta imboldit de covârşitoarea dragoste şi preţuire pentru actori, sporite după ce am cunoscut pe Coca Zibilianu, Crina Murşan, Ioan Batinaş, Elvira Deatcu, Antoaneta Zaharia, Marius Damian... şi azi am certa înţelegere a faptului că la „Odeon” joacă o parte din starurile scenei româneşti. Neîndoielnic, Ioan Batinaş e un actor de valoare, dincolo de faptul că e un om foarte politicos, manierat, prietenos, găsind chiar şi când pare că nu este, timp de ospeţie şi de acordat câteva momente de convorbire cu presa. Aceasta, chiar şi după ce coboară de pe scenă aproape stors de cuvinte!  
 
N-aş avea dreptate spunând că l-am cunoscut pe actorul Ioan Batinaş înainte de a-l urzi în portretul acesta, pentru că nu e deplin vrednică nicio cunoaştere mai înainte de a se purta o discuţie cu acest actor. Abia astfel se poate descoperi adâncul său sufletesc, în vremea contemporană în care omenia e în primejdia asfixierii de prea mult ego. Actorul Ioan Batinaş este, într-un cuvânt, un artist ce coboară de pe scenă în public, nu urcă într-un foişor de unde să privească publicul de sus! Bolta teatrului este pentru el streaşină nu pidestal. Statornic şi unificator, tipul acesta de comportament e în măsură să lege un fir în colaborarea actorilor cu presa, din care e bine ca actorii să îşi dea seama că se desăvârşeşte harul şi munca artiştilor. Aici e ochelarul ce măreşte şi dă vedere evenimentului cultural şi artistic românesc, cronica e ogorul pe care se seamănă flori şi se ţese lumină pentru scenă, convorbirea cu presa e orizontul afectiv al scenei, arcuit spre public! De ce, dacă nu de aceasta-i mai multă nevoie în teatru azi?! De ce-ar mai juca actorii, dacă presa nu le-ar urma şi deschide deopotrivă poteca la public, dacă nu drum ci perete ar fi între actori şi public, ori superioritate sau indiferenţă de o parte sau de cealaltă, ca mame ale conflictului! Unii actori înţeleg aceasta, alţii nu...! Pe înţelegerea sau neînţelegerea lor se zidesc vorbele bune ori vorbele rele despre ei...  
 
Cautarea biografiei actorului Ioan Batinaş nu află justeţe numai în ce s-a scris ci şi în ce nu s-a scris până azi despre el. Oglindirile de până azi sunt în mare parte fixate pe exterior, pe când interiorul sufletesc al actorului e ceea ce publicul şi presa cunosc mai puţin. Urmele drumului său sunt în primul rând spirituale şi nu e nicio îndoială că generozitatea sa pe care eu am cunoscut-o le va face descoperite din ce în ce mai mult publicului iubitor de teatru, prin ceea ce depinde de aportul presei!  
 
S-a născut la 31 august 1970, este absolvent în 1966 al Academiei de Teatru și Film, Facultatea de Teatru, Secția Actorie, clasa prof. Florin Zamfirescu, asist.univ. Doru Ana. Notabilele sale roluri jucate în teatru sunt: Petre Dinu, în „Titanic Vals”, de Tudor Muşatescu, regia Alexandru Dabija; Mircea, recuziter, în „Liniște! Sărut. Acțiune!”, o adaptare de Peter Kerek după filmul „Living in Oblivion”, de Tom Dicillo, produs de Lemon Sky Production; Marc, în „Mă întorc de departe”, de Claudine Galea, regia Theo Herghelegiu; Sigi Esser, în „Grădinile Groazei”, de Daniel Call, un spectacol de Mariana Cămărăşan şi Alexandra Penciuc; Dennis McAlvane, în „Pentru că pot”, de Arthur Kopit, regia Alexandru Mâzgăreanu; Omul de afaceri, în „Micul Prinţ”, după Antoine de Saint-Exupery, regia Carmen Lidia Vidu; Piuliţă, în „Aventurile lui Habarnam”, după Nikolai Nosov, regia Alexandru Dabija; Un francez, în „Cymbeline”, de William Shakespeare, regia Laszlo Bocsardi; Nebun azil, în „Marchizul de Sade”, de Doug Wright, regia Beatrice Rancea; Trofimov, Piotr Sergheevici, în „Livada de vişini”, de A.P. Cehov, regia Sorin Militaru; Valetul I, în „Leonce şi Lena”, de Georg Büchner, regia Alexandru Dabija; Călugărul, în „Arden din Feversham”, dureroasa şi adevărata tragedie a domnului Arden din Feversham, autor englez anonim din secolul XVI, regia Dragoș Galgoțiu; Arabul, în „Alchimistul”, după Paulo Coelho, regia Anca Maria Colțeanu; Dodger Cohen, matricola 277 în „Cartofi prăjiţi cu orice”, de Arnold Wesker, regia Alice Barb ; Von Ertzum, elev, în „Îngerul albastru”, după „Profesorul Unrat” de Heinrich Mann, regia Răzvan Mazilu; Sabinul blând, în „Nuntă cu răpiri”, după „Nunta” de A.P. Cehov şi „Frumoasele Sabine”, de Leonid Andreev, regia Beatrice Bleonţ; Nikolai, în „Stele în lumina dimineţii”, de Alexandr Galin, regia Gelu Colceag; Velasquez, în „Saragosa - 66 de zile”, după Jan Potocki, regia Alexandru Dabija; Blondul, în „Avea două pistoale cu ochi albi şi negri”, de Dario Fo, regia Grigore Gonța; Gongul, în „Astă seară se joacă fără piesă”, de Luigi Pirandello, regia Alexa Visarion; Miliţianul, în „Ivan cel Groaznic” de Bulgakov, regia Beatrice Bleonţ; Prince, în „Uppercut stânga”, de Joel Jouanneau, regia Dragoș Galgoţiu; Smerdeakov, în „Fraţii Karamazov” după F.M. Dostoievski, regia Sandu Vasilache; Jimmy Doyle, în „Opera de trei parale”, de Bertolt Brecht, regia Beatrice Bleonţ; Lois, în „Supeul” de Jean Claude Brisville, regia Florentina Enache; Boolt, în „Pericle” de W. Shakespeare, regia Alexander Hausvater; Zapo, în „Picnic pe câmpul de luptă” de Fernando Arrabal, regia Diana Manole; Băiatul, în „Carlo contra Carlo”, de Paul Ioachim, regia Horațiu Mălăele; Torres, în „A treia caravelă”, de Iosif Naghiu, regia Tudor Mărăscu; Gavrilescu, în „La ţigănci”, după Mircea Eliade, regia Alexander Hausvater…  
 
După cum există actori, tot astfel există şi spectatori. Iar dacă, de pildă există nonactori (exemple singuratice), în parte există şi săli de spectacole cu multe locuri goale. Actori ca Ioan Batinaş nu numai că aduc spectatori să umple aceste săli, dar îi şi învaţă să iubească spectacolul de teatru.  
 
Teatrul anost, contrafăcut, cu actori inadecvaţi măreţiei artei face o favoare tristă actoriei: culege spectatori, nu îi selecţionează! Doar prin actori ca Ioan Batinaş, dizarmonia din teatru se înlătură, aşa cum e de smuls neghina lanului în care doar florile câmpiei nu contrastează cu grâul auriu!  
 
Aurel V. ZGHERAN (aurel.vzgheran@yahoo.com)  
 
Referinţă Bibliografică:
Ioan Batinaş. Bolta teatrului, streaşină nu piedestal... / Aurel V. Zgheran : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1462, Anul V, 01 ianuarie 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Aurel V. Zgheran : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Aurel V. Zgheran
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!