Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Marturii > Mobil |   


Autor: Aurel V. Zgheran         Publicat în: Ediţia nr. 1455 din 25 decembrie 2014        Toate Articolele Autorului

Scena de la
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Culisele teatrului de Revistă „Constantin Tănase” din Bucureşti sunt domeniul guvernat de un veac, de trăiri pe care numai crestele munţilor le ştiu, la atingerea lor de umărul cerului! Într-o seară de decembrie, cândva, nu demult nici de curând ci din timp nedatat, nedeterminat, în care crezusem fără a-l trăi vreodată, am fost martor ca puiul orfan cuibărit de pasăre străină, la freamătul, culorile şi strălucirile din spatele scenei, al acelei scene căreia istoria teatrului i-a dat numele şi l-a aurit, scena de la Savoy. 
  
Nimic nu e aşa de strident colorat la acest Teatru, încât actorii să pară nişte păuni, dar totul străluceşte ca abatajul cu filon de flori de mină. L-am rugat pe maestrul Alexandru Arşinel să îngăduie prezenţa mea la scenă, la „Tănase”, ca să întâlnesc artiştii de aproape, să-i mistui în vitrina ochilor mei, să-i ating, să încerc dacă nu curentează, să vorbim ca să-mi ud sufletul cu roua transformată din glasuri pentru însetaţii de teatru magnific şi vindecător de singurătate. Numai cine-i prieten cu vistierul norocului poate primi o aşa monedă de bunătate din partea maestrului, mai bogată decât o avere, căci cine stă o clipă în culise la „Tănase” trăieşte o bucurie cât o viaţă ! 
  
Mi-a primit maestrul haina de iarnă în cuier, la cabina sa şi m-a făcut sprinten, apoi m-a condus la scenă cu numai câteva secunde înaintea începerii spectacolului. Se juca premiera „Crăciun la Savoy”. Dacă aproape nu cred eu aceasta, nu mă pot aştepta să creadă mulţi. Dar este purul adevăr: am mers în culisele Teatrului de Revistă „Constantin Tănase” şi-am zburat mic şi înfrigurat de emoţie printre colosalii artişti. Alexandru Arşinel, Adriana Trandafir, Ana Maria Donosa, Cristian Simion, Nae Alexandru, Florentina Coca Zibilianu, Adrian Enache, Sanda Ladoşi, Oana Sârbu, Daniel Iordăchioaie, Alin Gheorghişan, Daniela Tănase, Bianca Sârbu, Mara Bratu, Letiţia Roman, Iuliana Nistor..., trupa de balet a Teatrului... m-au încadrat (reverenţe maestrului Arşinel pentru că m-a vorbit de bine), cu o simplitate necrezută şi bunăvoinţa pe care artiştii mici n-o au cu ei, o uită pesemne acasă, în cei şapte ani! Este de neimaginat să conversezi cu aceştia. Sunt multe încuietori în calea lor şi e mai lesne de survolat cerul în furtună, decât pe deasupra aureolii care cred ei că le însoreşte capul. Nu e unul singur cu aşa aroganţă la „Tănase”! Să nu uit a aminti faptul că drumul meu la cabina maestrului Alexandru Arşinel a fost croit de către secretarul literar şi PR Oana Georgescu, o colaboratoare pentru multe din făptuirile mele ziaristice, într-un asemenea mod în care cuvântul e fără puterea de a o spune. 
  
Artiştii Teatrului de Revistă „Constantin Tănase” sunt cai nestrânşi în zăbale, liberi, frumoşi, zguduind nu pământul sub copite ci văzduhul sub care e aninată scena, nevârstnici, tineri cu toţii în suflet, năpădind în iureş viaţa spectatorilor, alinând-o, îmbucurând-o, îmbogăţind-o. Cu toate că fiecare duce în adâncul sufletesc o patimă, o nedreptate, o suferinţă, o tristeţe... 
  
Cine, de pildă, poate fi în sufletul actorului Alexandru Arşinel?! Câtă durere a răbdat şi câtă rabdă, dar spectatorul nu-i vede decât faţa bonomă şi zâmbetul cald, pentru că la cabină rămâne chinul, acolo unde-i rămâne şi umbra, chiar, pe când în scenă intră la braţul luminii şi voioşiei! Îl devasta o durere insuportabilă de spate, cobora la scenă chircit, cu buzele încleştate de durere şi ochii umeziţi de răbdarea durerii fără vaiet - această eliberare dată omului ca o doctorie sufletească. Dar pe scenă se îndrepta eroic, surâdea, cânta, dansa şi nimeni nu ştia în ce chingi îi plângea inima! Ieşea din scenă şi se prăbuşea într-un fotoliu, ca să se predea iar durerii ce-i lua spatele în primire, apoi revenea la scenă şi din nou în fotoliu... 
  
Iată cum suferă marii artişti şi se dăruie publicului, în timp ce acei mici speculează ambiguitatea în vogă şi umplu scena cu nimic! Ca şi unii dintre acei ce cred că sunt ziarişti doar pentru că ţin în mână un microfon, sau o hârtiuţă şi un pix, dar publică într-o neplăcere a scrisului despre oameni de valoare şi o plăcere savuroasă a sfâşierii gramaticii şi colorării emblemelor nonculturii. Ca un cal ce nechează s-a aruncat asupra maestrului Alexandru Arşinel unul dintre ei, dar maestrul va rămâne în istoria teatrului românesc asemenea unei statui ecvestre ce va da sensuri omonime însuşi numelui „teatru”. 
  
Am trăit la „Tănase” clipe de culegere a tot ce era cuprins în culise, spre o rostire simetrică în gând, pentru mult timp, de fapt pentru totdeauna, pentru cât timp voi fi, a numelor ilustrative ca zarea pentru raze, ca rugul pentru jertfelnicie. 
  
Din viaţă iubire, din iubire viaţă am aflat şi primit de la artiştii Teatrului de Revistă „Constantin Tănase” din Bucureşti, în clipe care, pe o gradaţie ascendentă s-au preschimbat în bucurie. Prin raritatea lor, aceste trăiri înrâuresc o viaţă! 
  
Aurel V. ZGHERAN (aurel.vzgheran@yahoo.com) 
  
Referinţă Bibliografică:
Scena de la Tănase înrâureşte viaţa / Aurel V. Zgheran : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1455, Anul IV, 25 decembrie 2014, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2014 Aurel V. Zgheran : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Aurel V. Zgheran
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!