Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Orizont > Portret > Mobil |   


Autor: Aurel V. Zgheran         Publicat în: Ediţia nr. 1388 din 19 octombrie 2014        Toate Articolele Autorului

Vasile Muraru. Voioşia, o determinare spirituală universală
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Voioşia nu este o determinare spirituală exclusiv umană. Şi cerul, pasămite, are posturi de voioşie şi de mâhnire, însă natura pământească îşi manifestă potenţele creatoare şi perpetuarea din vibraţiile multicolore ale voioşiei ori durerii. Întreaga natură, nu doar omul! Dar particularitatea umană predominantă în cazul omului, în primul rând al omului bun, căci, aşa cum spune Doru Octavian Dumitru. „omul bun râde”, este veselia. Ea este motorul plăsmuirilor artistice cele mai fructificate din cultura noastră sătească şi ea este expresia cea mai plină de vigoare şi relevatoare care pleacă din jovialitatea proverbului românesc, la literatura de comedie şi teatrul comic, treaptă unde comicul depăşeşte în profesionalism spontanul, snoava, prin scriitori şi actori profesionişti.  
Veselia exprimă amplitudinea trăirilor umane şi atribuie forţă creaţiei artistice. Ea conturează tipuri umane sănătoase, robuste, optimiste, voluntare, capabile de gânduri şi expresii ale sufletului profunde, chiar dacă în comedie sunt creionate la nivel accentuat şi tarele umane! Veselia dă dimensiunea definitorie în aplomb, înălţime şi profunzime a operei artistice, nefiind o glumă nobilă, cum pare în scenă, de pildă, nefiind un gen artistic facil ci, dimpotrivă, o bogată creaţie cu figurile dimensionate preponderent şi monumental în arealul artistic românesc.  
De-a lungul timpului, cinematografia şi teatrul românesc au dat un patrimoniu de aur de actori şi creaţie literară de comedie a neamului românesc. Unul dintre ei, ivit în epoca modernă a actoriei româneşti, dar care brusc a început să recupereze comediei pala de timiditate, mina descotorisirii de stări de alarmă prin reliefarea a tot ce e de râs ori de condamnat la om, prin glumă, ori prin vinovatul substituit, este actorul Vasile Muraru.  
Pe parcursul criticii teatrale româneşti a luat amploare critica eficientă constructiv, profesionistă, pentru ca azi să fie lăsat la îndemâna oricui faptul de a aprecia pe actori. Legat de actorul Vasile Muraru nu e nimic arbitrar în a se spune că e suficient a-i determina „locul de muncă”: Teatrul de Revistă „Constantin Tănase” din Bucureşti. Acest teatru cu istorie, prezent şi viitor prezintă toate elementele din care s-ar putea forma critica favorabilă şi justificată pentru actor. Pe lângă talentul în care se evaluează o realitate sincretică a diversităţii interpretative a actorului, ce joacă, mimează, conversează, cântă într-un gen comic autentic şi adorabil, Vasile Muraru are în portofoliul său artistic, prin urmare, condiţia de prestigiu a Teatrului pe care îl slujeşte: Teatrul de Revistă „Constantin Tănase”.  
Orice definiţie şi încadrare pentru acest actor ar fi restrictivă. Vasile Muraru este multipotenţial, ca interpret, exponent al unei culegeri de probleme comice din spectrul vast al realităţii româneşti. Este capabil de desfăşurarea vie a unei probleme de viaţă luată din realitate şi transpusă în ipotetic prin coloraturi de haz nemăsurat. Multe din ele îşi au origine în raza politică sau în clasa snobismului însămânţat odată cu îmbogăţirea fără cultură, înflorit după câştigarea unei libertăţi pe care românii o uitaseră şi regenerată în solul îngrăşat al corupţiei. Strălucitoare, inconfundabile şi de neuitat realizări pe aceste teme sunt cele în cuplet, timp de treizeci şi cinci de ani, alături de actorul care, cu mare părere de rău este azi printre noi doar sufleteşte, Nae Lăzărescu!  
S-ar supăra nemţenii locurilor natale ale actorului Vasile Muraru dacă nu i-am pomeni aici, pentru că ei îl revendică în iubire. Sunt consătenii săi din comuna Doina, aproape de Roznov, în judeţul Neamţ.  
Actorul Vasile Muraru este printre cei puţini, dar valoroşi din comedia universală care joacă frumos, cinstit, glumind cu prostia omenească fără să spună un cuvânt ce doare şi alt cuvânt ce mângâie, spunând numai cuvinte provocatoare de râs, iar râsul e numai şi numai mângâiere! (Aurel V. ZGHERAN)  
 
Protagonist al unui scurtmetraj cuceritor de lauri  
 
Actorul Vasile Muraru nu e un „dinam” de producere a curentului comediei de slabă, scurtă şi statică uzualitate, e o „uzină” care încarcă generatoare colosale, pentru furnizarea energiei necesare punerii în mişcare a motoarelor genului comic şi aprinderii luminii conştiinţei lui. Foarte frecvent comedia din surse brute şi needucate, sau de scăzută potenţialitate sunt o formă prolifică a manifesctării râsului fără menralitate. Se recurge tot mai zelos azi la obiectul râsului, nu la spiritul lui, în contextul în care actorul ori comediantul e oarecare şi crede însuşi că e actor sau comediant, deşi ştie că nu e!  
Există actori care speră că au de vânzare cerul spiritului, după cum există şi public derutat care are o viziune întoarsă a scării. Realitatea dovedeşte că o scară nu se poate aşeza cu spiţele mici jos şi cele mari sus, pentru că se răstoarnă! În cazul actorului Teatrului de Revistă „Constantin Tănase” din Bucureşti şi directorului acestuia, Vasile Muraru, scara stă în logica sănătăţii minţii, cu baza mare jos şi cea îngustă sus, acolo unde-i ajuns azi actorul! Dacă spiţele de jos au mărime încăpătoare cu lejeritate pentru un urcător şi ceva mai înghesuită pentru mai mulţi, sus e nivelul posibil apoteotic, unde aşteaptă coroana şi steaua. De la prima, la ultima spiţă (prima e jos, nu sus), urcarea e măsurată în unităţi începând cu metrul şi isprăvind cu centimetrul. La finiş e gloria!  
Actorul Vasile Muraru a atins-o cu fruntea, nu cu iluzia. A cucerit pe rând până aici, redutele satirei, flatării, moralizării, evocării comice etc., pentru ca azi să elaboreze regaluri de comedie. Deliberat echivoc elegantei măsuri, talentul său nu l-a urcat la o glorie care să-l scoată din propoziţia bunului simţ şi să-l postuleze în secvenţele autoprezentării recitative. Actorul Vasile Muraru a fost şi este un actor cu nobleţea manierelor, care nu accentuează până la afişarea vedetismului, generoasă sursă de prăbuşire inopinată, uneori pe drum, alteori de sus!  
Protagonist al filmului de scurt metraj, „Ușa”, („The door”) actorul Vasile Muraru face parte, neîndoielnic din scânteile care au explodat în flacără la Porto Rico unde filmul a fost premiat cu medalia de bronz, secţiunea Best Artsy Shortfilm (Cel mai bun scurt metraj artistic), la Festivalul Internaţional „CineCampus” 2014.  
Scurtmetrajul „Uşa”, înscris la categoria „Magic Realism”, pentru filmul de autor, este un succes notabil al regizorului Alessandro Cubicciotti (Universitatea „Media”), autor şi al scenariului şi montajului. Aşa cum este pentru întreaga echipă (operatori: Cristina Apostol, Virgil Tatu, sunet: Florentin Tudor), dar mai ales pentru actorul Vasile Muraru, protagonistul filmului. Remarcabil este faptul că, deşi a fost produs şi lansat în 2012, de atunci până în prezent continuă seria nominalizărilor, a prezenţelor şi a succesului la festivalurile internaţionale de film, totul culminând cu Premiul cucerit la CineCampus 2014.  
Acest film cuceritor de lauri a fost selecţionat la Festivalurile Internaţionale de la Teheran (Iran), Cusco (FENACO, Peru) şi Cluj (FFEST) în 2012, apoi în 2013 la Fantasporto (Portugalia), Fingal Film Festival (Irlanda), Salon Internacional de La Luz (Columbia), San Gio Verona Video Festival (Italia), Apolonia International Students Film Festival (Cipru), Dublin International Short Film&Music Festival, Ro-IFF, Corto e MALeCAvaT (Italia) şi Shaan-e-awadh International Film Festival (India). Anul 2014, pe lângă CineCampus de la Porto Rico, „Uşa” a participat şi la Access Code Short Film Festival (India), iar la începutul lui 2015 va fi prezentat la Macabre Faire Film Festival de la New York, SUA.  
Macabre Faire Film Festival (2015).  
Sinopsisul filmului este următorul: Un bărbat intră într-un hotel. După ce caută în jur un timp se opreşte în faţa unei uşi... Verifică biletul pe care-l are în mână şi pe care scrie „3022. Nu bate la uşă” şi observă că numărul este acelaşi cu acela al uşii în faţa căreia se află. Intră în cameră, dar înăuntru totul se dovedeşte că devine mai greu decât se aştepta ...  
Actorul Vasile Muraru poate fi aplaudat la Sala Savoy a Teatrului de Revistă Constantin Tănase” unde joacă rolul principal în comedia Sosesc deseară” de Tudor Muşatescu (6, 14, 20, 27 decembrie 2014), cea mai nouă premieră a actualei stagiuni, dar şi în spectacolul „Vivat Revista!” (pe 4 decembrie la Teatrul „Tony Bulandra”, Târgovişte, 13 decembrie 2014 şi pe 4 ianuarie 2015, la Sala Savoy).  
Oana Grorgescu, Secretar Literar Artistic & PR, Teatrul de Revistă „Constantin Tănase”  
Calea Victoriei nr. 33, Sector 1, Bucureşti; Email: oana_georgescu2003@yahoo.com / oanageorgescuro@gmail.com;  
Mobil: 0722.434.986 / 0744.654.838 ;  
Articol scris de Aurel V. ZGHERAN şi Oana GEORGESCU  
Foto: Dragoş Constantin  
 
 
Referinţă Bibliografică:
Vasile Muraru. Voioşia, o determinare spirituală universală / Aurel V. Zgheran : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1388, Anul IV, 19 octombrie 2014, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2014 Aurel V. Zgheran : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Aurel V. Zgheran
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!