Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Marturii > Mobil |   


Autor: Aurel V. Zgheran         Publicat în: Ediţia nr. 1307 din 30 iulie 2014        Toate Articolele Autorului

Doina Badea. Amintirea nu trebuie aşezată sub linţoliu
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!

Au trecut anii, dar nu se uită! La 4 martie 1977, în doar cincizeci şi cinci de secunde, când timpul părea să nu mai treacă, şocul seismic a îngropat în moloz, oameni. Supravieţuitorii sinistrului au rămas cu nesiguranţă în inimi şi nu pot uita: a fost cea mai distrugătoare forţă a naturii dezlănţuită împotriva oamenilor, în epoca modernă a României. Atunci, cultura românească a pierdut sub dărâmături pe actorul Toma Caragiu, poeta Veronica Porumbacu şi soţul ei, criticul Mihai Petroveanu, cu soţia, poetul A. E. Baconski şi soţia, istoricul Mihai Gafiţa cu soţia, regizorul Alexandru Bocăneţ, scenograful Liviu Popa, pianistul Tudor Dumitrescu, Doina Badea cu soţul şi cei doi fii, interpreta Filofteia Lăcătuşu, scriitorul Alexandru Ivasiuc, Savin Bratu, mezzosoprana Mihaela Mărăcineanu, Corneliu M. Popescu şi mulţi alţii…  

Drame inimaginabile! Întreaga ţară a fost zguduită, distrugerile au fost incalculabile! Era o seară de primăvară, cu un cer înstelat şi o linişte, prevestitoare parcă, o linişte adâncă, misterioasă, din care a izbucnit într-o clipă bezna, confuzia, panica!  

Regretata cântăreaţă de muzică uşoară Doina Badea, născută la Craiova, pe 6 ianuarie 1940, fostă colaboratoare a Filarmonicii „Oltenia”, a unor teatre muzicale şi de revistă din ţară, fostă angajată la Teatrul de Revistă „Constantin Tănase” din Bucureşti, cântăreaţă foarte apreciată, cu multe apariţii la radio şi tv, înregistrări la Electrecord, turnee de concerte şi festivaluri în ţară şi internaţionale s-a stins tragic, sub fărâmele blocului în care locuia, pe 4 martie 1977.  

A pornit spre scena soarelui împreună cu soţul Traian Zmeu şi cei doi copii ai săi, de patru ani şi de un an, Bogdan-Traian şi Andrei-Claudiu. Făcuse pasul înapoi la ieşirea din blocul în care locuia, când s-a declanşat dezastrul din adâncuri, pentru că îi erau copiii şi soţul rămaşi acasă. Nu a mai uracat la ei. Trupul i-a fost rupt bucăţi în lift.  

Avusese o familie frumoasă, îşi trăia o fericire care a asfinţit chiar în zorii ei. Durase doar câţiva ani! Fiindu-i apropiată dincolo de scenă, Sida Spătaru îşi aminteşte: „Am cunoscut-o la Restaurantul «Măgura» din Eforie. Băiatul ei era născut în aceeaşi lună cu Dana, fetiţa noastră. Eu am cunoscut-o acolo la mare, mergeam seara, după spectacolele unde cântau ea şi Dan. Aşa am cunoscut-o pe Doina Badea, pe soţul şi pe copilul ei. Era o femeie simpatică. De multe ori pe scenă avea o apariţie sobră, rece, dar în viaţa de zi cu zi era foarte drăguţă şi pot să spun că era chiar o haioasă. În viaţa de toate zilele avea o căldură omenească nemaipomenită”.  

Zi tristă şi iremediabilă pentru cultura românească! Geana scenei a căzut o clipă peste cerul cântecului românesc, la plecarea din timp a Doinei Badea şi s-au scurs lacrimile stelelor! Va fi fost un sfârşit fizic neînchipuit de chinuitor…! Nimeni nu-l poate imagina! Şi nici n-ar trebui. Amintirea artistei Doina Badea nu trebuie să fie aşezată sub linţoliu. Prezentatorul Octavian Ursulescu nu lasă să se întâmple aceasta. Cuvintele sale o zugrăvesc pe artistă cu vii pasteluri şi aşa va să rămână în cartea muzicii uşoare româneşti, care adună întru nesfârşit, neuitate voci ale scenei noastre patrimoniale:  

„Este ca şi cum ea s-ar întoarce din mormânt şi eu aş avea şansa de a prezenta această cântăreaţă absolut remarcabilă care a marcat muzica uşoară româneasca înainte ca eu să încep activitatea aceasta de prezentator. Probabil că, în primul rând, eu aş fi foarte emoţionat şi aş fi în aceeaşi postură ca şi spectatorii, nici eu n-aş cunoaşte-o foarte bine şi nici ei. Dar, oricum, un prezentator trebuie să se documenteze când iese la microfon, trebuie să fie «betonat» din punct de vedere al informaţiei şi să-l pună în valoare pe interpret. M-aş referi în primul rând la vocea ei excepţională, la un profesionalism remarcabil, aşa cum mi-a fost relatat de alţii. Din ceea ce am mai auzit, ce am mai citit despre ea, era o interpretă foarte serioasă, minuţioasă în pregătirea fiecărei melodii, avea o seriozitate ardelenească, a şcolii aceleia de la Deva, unde fusese o solistă oarecare de teatru de revistă de provincie până a devenit o mare cântăreaţă. Eu aş spune că ea se afla pe o culme a carierei până a intervenit nenorocirea ei. Ar mai fi făcut foarte multe, nu era la apusul carierei, dimpotrivă, era chiar pe vârful urcuşului. Oricum, în ’77, Festivalul de la Mamaia fusese întrerupt abuziv de conducere, iar ea, care era o cântăreaţă de festival, ar fi avut de suferit. Doina Badea nu era ceea ce s-ar putea numi o cântăreaţă de turneu, de show, pentru că vocea ei era, fatalmente, mai mult pentru esteţi, pentru oameni care apreciază vocea, dar ea nu putea capta foarte mult publicul. Avea un anumit gen şi piesele cam de aceeaşi factură, mai serioasă, în schimb era cântăreaţă de concurs. Orice piesă de concurs încredinţată ei, cum erau piesele acelea ample, festivaliere, cultivate şi la San Remo, ea o conducea către premii!”.  

Să fi fost prin anul 1970 când am văzut-o pe regretata artistă, la Buhuşi. Burase, într-un început de toamnă şi odată cu înserarea, bulevardul era lucios sub felinarele aprinse. Se sfârşise un spectacol în care Doina Badea a susţinut un recital ce mi-l aduc aminte, asistându-l din primele rânduri ale Sălii de spectacole. Nu uit părul ei galben ca grâul aşteptat să fie înşfăcat de gurile combinelor, nu uit vocea ei, o aud şi azi, caldă, unduioasă, alinătoare… Surâdea, privea departe, întindea braţele şi pornea ca un val de mare, de la liman înspre larg, un glas vast, neted şi sensibil.  

După spectacol a făcut o plimbare pe strada principală a Buhuşiului ce se întindea umedă şi aşternută de melancolii, sub întunericul învins de felinare. Am condus-o din urmă, de la Casa de cultură, prin faţa sinagogii de altădată, dărâmate în iureşul construirii blocurilor muncitoreşti, prin faţa Cireşicăi, a Grădinii de vară, a vechii farmacii, a cofetăriei Bujorul, toate rase de pe faţa pământului, până la capăt, unde stăteau evreii la tejghele stradale, cu acareturi, apoi, cale întoarsă până la vale, la Policlinica veche, în lungul bulevardului şi înapoi…  

Romantice amintiri, într-o seară de toamnă, pe bulevardul vechiului Buhuşi, ca un coridor pe sub tei şi castani fără frunziş. Neuitată amintire cu artista Doina Badea, rămasă de atunci în sufletul meu!  

Aurel V. ZGHERAN (aurel.vzgheran@yahoo.com)  

Referinţă Bibliografică:
Doina Badea. Amintirea nu trebuie aşezată sub linţoliu / Aurel V. Zgheran : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1307, Anul IV, 30 iulie 2014, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2014 Aurel V. Zgheran : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Aurel V. Zgheran
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!