Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Modele > Mobil |   


Autor: Aurel V. Zgheran         Publicat în: Ediţia nr. 1170 din 15 martie 2014        Toate Articolele Autorului

Luminiţa Dobrescu. Succes fără substraturi şi versiuni de fabulaţii
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!

Limitele armoniei n-au fost descoperite până azi, dar s-a ajuns la o certitudine absolută şi anume aceea că singura localizare posibilă a armoniei este armonia însăşi, pură dar divizibilă. În piatră nu este armonie, nici în neiubire, în nefiinţă, în neant… nu poate fi!... Armonia e în viaţă şi libertate, în vis şi lumină, în sunet şi iubire! Toate acestea sunt corp şi duh cel mai departe de relativitate şi cel mai aproape de sâmburele universului, muzica. În muzică e deplina armonie! Între muzică şi armonie este intersubstanţialitate.  

Când, în anul 1969, la cea de-a doua ediţie a Festivalului de muzică uşoară de la Braşov, „Cerbul de Aur”, interpreta din România, Luminiţa Dobrescu a cucerit Trofeul, armonia din cântece a fost aceea care a dat elevaţie vocii selecţionate a fi încununate, pentru întâia dată dintre vocile interpreţilor români. România a mai fost reprezentată la această ediţie de Anda Călugăreanu şi Mihaela Mihai, dar Luminiţa Dobrescu a urcat unde nu urcaseră în ediţia din 1968 Margareta Pâslaru sau Dan Spătaru şi nici n-au să urce în anii viitori Corina Chiriac, Angela Similea sau Dorin Anastasiu.  

În fulminantul succes al Luminiţei Dobrescu nu sunt substraturi, nu sunt versiuni de fabulaţii, este adevărul din şi în care consista atunci valoarea muzicii uşoare: simplitatea naturală şi armonia, în apărată libertate! Muzica uşoară cade în devastare dacă abuzează de încărcătură şi complexitate forţată, iar armonia se devorează singură dacă abuzează de ştiinţa sofisticată şi înăduşită de scrupulozitatea nelimitată a mai multei ştiinţe decât voci!  

Luminiţa Dobrescu nu este în nici un caz străină de cultivarea muzicii, dar cântă mai uşor ca ciocârlia care are a ei numai câmpia şi văzduhul, fără nicio graniţă. Întocmai a cântat şi la Festivalul de la Braşov şi de aceea a câştigat. A cântat, cum altfel, uşor, cântecele de muzică uşoară „Of, inimioară!”, de Edmond Deda şi „Dacă nu iubeşti” de George Grigoriu. E drept, se pregătise mult, până la istovire şi în amănunt, cu Jean Bănescu , profesor la Conservatorul „Ciprian Porumbescu” sau cu regizorii Alexandru Bocăneţ şi Horea Popescu, dar pe scenă a arătat relaxare, simţ ritmic, voce de mătase, deşi urcată în cântecul „Of, inimioară” într-un crescendo apoteozat vulcanic, a prezentat cântece cu forme descriptive ale textului cu explicaţii din adevărul vieţii, şi a cucerit!  

E drept, a muncit mult înainte de concurs, dar în muncă nu se înfierbântă latent filamentul succesului, dacă nu există curentul talentului. În primul rând cântecul „Of, inimă!”, transmite un mesaj de sentimentalism atât prin text, cât şi prin melodie şi el poate că a avut forţa valoarei de a reţine „cerbul de aur” sub Carpaţii Braşovului, unde cerbul cel viu e împăratul Tâmpei îmbrădite.  

„Cerbul” cel cucerit a făcut-o fericită pe Luminiţa Dobrescu, şi a meritat! Cu atât mai mult cu cât pe scena de la Braşov au urcat cântăreţi care azi au un nume emblematic în muzica uşoară europeană. „A fost o ediţie foarte puternică”, apreciază prezentatorul Octavian Ursulescu, „între cei 28 de concurenţi numărându-se Roy Black (RFG) - premiul special al juriului, János Koós (Ungaria) - premiul U.C.M.R., Julio Iglesias (care n-a reuşit să intre în palmares) - toţi trei aveau să devină vedete de calibru, regretata Frida Boccara, o mare voce a Franţei (menţiune şi premiul criticii), Jerry Rix (Olanda), Alison Wonder (Cherly Clair) - Anglia, Renata Paccini (Italia), Danny Doyle (Irlanda), Serge Davignac (Belgia), Jacqueline Midinette (Elveţia) - premiul de popularitate, Dagmar Frederic (RDG) şi Maia Rozova (URSS), premiile tinereţii, Renate Kern (RFG), Aamo Raninen (Finlanda), Kaare Sundelin (Suedia), Margarita Dimitrova (Bulgaria), Stavro Shiailis (Cipru), Grant Frazer (Scoţia), Charlotte Leslie Aiello (Luxemburg), Jacek Lech (Polonia), Bent Warburg (Danemarca), Slobodan Stefanovici Iugoslavia), Ghiorghi Kordov (Bulgaria), Salvatore Vinciguerra (Italia).  

Pentru a vă da seama de dimensiunea uriaşă a manifestării, neegalată de ediţiile post - decembriste, în ciuda bugetelor umflate, iată câteva dintre vedetele care au susţinut recitaluri: Margareta Pâslaru (laureată la ediţia anterioară), Juliette Gréco, Barbara, Cliff Richard, Gigliola Cinquetti, Frankie Avalon, Udo Jürgens, Tereza Kesovija şi Miro Ungar, Waldemar Matuška, Mie Nakao, Ghiuli Cioheli, aşadar două star-uri pe seară, într-o sală mică, neocolindu-se artiştii valoroşi din Est”.  

Interpreta de muzică uşoară nestrălucitoare ca o „luminiţă”, incandescentă ca o stea, a câştigat „Cerbul de Aur” la Fesivalul de muzică uşoară de la Braşov. Ne amintim de ea cu dragoste! Unde să fie?! Unde-i este vocea care-a „înţărcuit” Carpaţii să nu fie dus „cerbul” fermecat?! Unde-i sunt cântecele, de ce nu revin azi când ceea ce se cântă nu are afinitate cu ceea ce cere sufletul, iar printre cei care cîntă sunt rari interpreţii cu frumuseţea şi iluminarea de la duh pe care le are Luminiţa Dobrescu?!  

Aurel V. ZGHERAN (aurel.vzgheran@yahoo.com)  

Referinţă Bibliografică:
Luminiţa Dobrescu. Succes fără substraturi şi versiuni de fabulaţii / Aurel V. Zgheran : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1170, Anul IV, 15 martie 2014, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2014 Aurel V. Zgheran : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Aurel V. Zgheran
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!