Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Impact > Istorie > Mobil |   


Autor: Ştefan Popa         Publicat în: Ediţia nr. 1371 din 02 octombrie 2014        Toate Articolele Autorului

PE URMELE EROULUI GELLU
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!

Locotenentul aviator Gheorghe Mociorniţă (Gellu) s-a născut la 14 martie 1919 în Băicoi, judeţul Prahova, din părinţi gospodari, pe numele lor Nicolae şi Ioana, fiind al patrulea copil al familiei. De mic copil, Gheorghe şi-a manifestat pasiunea pentru zbor. Era îndrăgostit de avioane pe care le desena cu multă măestrie artistică.  

Copilul Gheorghiţă urmează cursurile Şcolii Gimnaziale în orăşelul natal. După absolvirea acestora cu succes se înscrie la un Liceu teoretic din Bucureşti pe care îl absolvă cu rezultate excepţionale. Familia Mociorniţă văzând că băiatul lor este un pătimaş al învăţării, al cunoaşterii sub toate aspectele, fac tot posibilul şi în anul 1938 îl înscriu pe tânărul Gellu la Facultatea de Litere şi Filosofie din Bucureşti, punându-şi în evidenţă talentul şi priceperea în actul creaţiei literare. Lucrul acesta nu a trecut neobservat nici în rândul colegilor, dar mai ales profesorilor care vedeau în el un viitor coleg la catedră. Desenele şi poeziile sale deosebit de reuşite îl anunţau ca pe un mare artist şi om de litere. Din păcate, destinul vieţii nu l-a ajutat prea mult, întrerupându-se brusc la anii tinereţii.  

România se afla în plin război, iar această situaţie îl măcina lăuntric pe tânărul Gellu, fiind o fire sensibilă, curajoasă şi dornică de a-şi demonstra dragostea pentru ţara sa. Din aceste motive, Gellu renunţă la cursurile Facultăţii de Litere şi Filosofie şi, astfel în vara anului 1943 îl întâlnim printre ucenicii zborului, la Şcoala de Vânătoare de la Galaţi. Din cei 22 de absolvenţi ai Şcolii de Vânătoare, 20 au fost trimişi la unităţile de luptă.  

La absolvirea Şcolii de Vânătoare, Gellu primeşte repartiţie în cadrul E. 64 din Grupul nr. 1 Vânătoare. În iarna anului 1944, Mociorniţă urmează Cursul de perfecţionare în tehnica pilotajului pe diferite tipuri de avioane de luptă. În primele misiuni aeriene, el reuşeşte să doboare primul avion inamic pe data de 18 aprilie. În primăvara anului 1944, acesta este mutat la E. 66 din Grupul 2 Vânătoare, refăcut şi gata de a pleca pe front, alături de camarazii: Bârlădeanu, Mihăilescu, Gulan, Ghera, Marchiş, Vasiliu şi alţii.  

Datorită schimbărilor de pe frontul de luptă, şi datorită faptului că intensitatea bombardamentelor americane creştea, zi de zi, Gr. 2 Vânătoare este dislocat pe Petroşani, la sud-est de Ploieşti, de unde luptă până la 19 august 1944. În această perioadă, slt. av. Mociorniţă obţine trei victorii aeriene (una este de grup), devenind unul dintre piloţii militari de bază ai unităţii, un om de mare valoare profesională şi morală, care dincolo de pasiunea pentru zbor, acesta are şi înclinaţii către literatură. Scrie şi desenează în timpul dintre două misiuni de luptă. Un om de o mare sensibilitate, scrisorile trimise acasă se finalizau întotdeauna cu un deosebit respect faţă de familie: „sărut mâna parinţi!”. Această sensibilitate o manifesta şi în relaţiile cu camarazii săi.  

Caracterul său impecabil reiese şi din fişa de calificare pe care o semnează comandorul Bordeanu, în urma absolvirii Şcolii de Vânătoare de la Galaţi: „hotărât, temerar, foarte bun camarad. Zburător: foarte bun, însă prea puţin atent. Decolarea şi aterizarea le execută corect, însa din cauza neatenţiei trebuie supravegheat cu insistenţă. Acrobaţie: execută bine toate figurile. Circ aerian: urmăreşte bine în orice situaţie şi este foarte ambiţios. Celulă şi patrulă: zboară foarte corect. Formaţie strânsă: bun şi liniştit. Cursuri teoretice bun. Lupte aeriene: foarte bun. Propuneri: apt ca pilot de vânătoare”.  

Ordinul M.St.M. din data de 23 august prevedea ca toţi militarii care afluiau spre zona petroliferă să fie reţinuţi şi constituiţi în unităţi de luptă terestră şi trimişi la Detaşamentul 18 Pază Zona Petroliferă, la generalul Grigore Moşteoru, pentru a fi utilizaţi în luptă pe şoseaua dintre Ploieşti şi Câmpina. Lt. Mociorniţă refuză să execute acest ordin şi se deplasează la cea mai apropiată unitate de aviaţie. Aşa că la începutul lunii septembrie, pe Gellu Mociorniţă îl găsim pe frontul Transilvaniei, coechipier într-o formaţie de avioane de vânătoare IAR-80 ce escorta E. 78 Bombardament greu care executa o misiune specială, în zona Clujului, mai precis, comuna Apahida.  

În seara zilei de 10 septembrie, la Cluj, sunt avansaţi la gradul de locotenent Mociorniţă şi Şerbănescu. A doua zi, cpt. Enea, comandantul Gr. 2 Vânătoare, cere, în mod expres, scoaterea din luptă a avionului IAR-80, fiind neperformant. Grupul 2 Vânătoare primeşte ordin de dislocare pe aerodromul Mişkolc, apoi pe un alt aerodrom, în Cehoslovacia. Lt. Mociorniţă a primit o misiune de acoperire aeriană într-o zonă de responsabilitate a aviaţiei cu un IAR-81, nr. 426, comandantul Gr. 2 Vânătoare fiind comandorul Gobella. „Eşti odihnit, vii din concediu, avion bun ai, trebuie să pleci în această misiune”, a spus Gobella. Misiunea era, în afara protecţiei aeriene a Armatei a 40-a sovietică şi a Armatei a 4-a a noastră, şi prevedea să se execute şi atacul la sol asupra coloanelor inamice.  

“Patrulam la circa 1500-2000 m. Pe o şosea ce cobora în serpentină am observat o coloană de 7-8 camioane. Ii atacăm, am auzit în caşti şi a derapat pe o aripă vizând maşina din capul coloanei. Am picat după el, în colimator maşina creştea veritiginos şi am tras. Avionul s-a zguduit datorită reculului tunurilor. Mociorniţă a tras şi el. O dată cu explozia camioanelor, a cabrat şi el, destul de jos, descriind apoi un viraj pe stânga şi apoi revenind la atac. Am distrus şi eu o maşină şi, în timp ce coboram în picaj, am văzut nemţii împraştiindu-se în câmpul din marginea şoselei. Am revenit la atac şi am aprins încă două maşini. Am tras,avionul s-a zguduit din incheieturi şi am virat în cabraj şi instinctiv am întors capul să mă uit după coechipier, dar nu l-am văzut. O uşoară teamă m-a cuprins imediat şi am început să il caut din nou. Pe şosea maşinile ardeau, iar pe câmp o roată imensă alerga. Am picat avionul pe dreapta ca să văd mai bine ce se întampla jos. Am văzut o pată albă, o paraşută în mod sigur”, spune în jurnalul de front un coechipier al lui Mociorniţă.  

Mormântul eroului aviator Gellu Mociorniţă este în cimitirul Vlčnov din Cehoslovacia. În frumoasa amintire şi cinstire a eroului aviator Gheorghe Mociorniţă, Regimentul de elită al Aviaţiei Militare de la Borcea, Feteşti, în care a zburat regretatul Doru Davidovici, romancierul piloţilor, a primit numele Lt. av. Gheorghe Mociorniţă.  

Ştefan Popa  

Referinţă Bibliografică:
PE URMELE EROULUI GELLU / Ştefan Popa : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1371, Anul IV, 02 octombrie 2014, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2014 Ştefan Popa : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Ştefan Popa
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!