Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Evaluari > Mobil |   


Autor: Antonia Bodea         Publicat în: Ediţia nr. 1914 din 28 martie 2016        Toate Articolele Autorului

Antonia BODEA - MIRCEA GORDAN – FĂRĂ VOIA MEA
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Volumul de scrieri „Fără voia mea” de Mircea Gordan, apărut la Editura Napoca Nova, 2015, conţine un grupaj de poeme, câteva proze scurte şi un număr de patru legende aparţinând zonei de origine a autorului, în prelucrări versificate. Nota dominantă a mesajului este un lirism cald, calm, izvorât din evocarea în versuri şi proze a experienţelor personale de vârstă în cronologia derulării lor.  
 
Titlul însuşi ne trimite la un soi de confesiune poetică a celui care se simte impregnat de nostalgia, mai cu seamă a copilăriei, pe care se simte chemat să o mărturisească. Fire sensibilă, cu deschidere spre comunicare afectuoasă cu toate cele din jur, poetul trăieşte stări de reverie din care se naşte această scriere, plăcută, îmbietoare, care invită la un moment de împărtăşire din clipe plăcute de viaţă.  
 
Autorul, un liric sentimental, discret, ne poartă prin amintiri ale unor experienţe cu nimic spectaculos, ci dimpotrivă, fireşti, dar care se constituie în viaţa întâmpinată cu bucuria clipei, într-o ambianţă mai cu seamă favorabilă, ocrotitoare. Spaţiul, zona Apusenilor, are farmecul unui topos predestinat legendei, încât, gesturi mărunte, crâmpeie de viaţă, primesc semnificaţii esenţiale, într-un adevărat ritual al existenţei cotidiene.  
 
În preajma cetăţii Bologa, marcată de prezenţa domnitorului Mircea cel Bătrân şi a vechiului castru roman Resculum, năzdrăvăniile copilăriei primesc un sens mai aventuros, mai inventiv, mai simbolic. Crişurile îmbrăţişează muntele din ale cărei stânci rupe, uneori cu înverşunare, fâşii însângerate în lupta cu piatra, spre a răzbate victorios spre şes. Ca pradă de război el oferă, generos, bologanilor nisipul cu reziduuri aurifere, preţul pâinii de zi cu zi a celor mai mulţi munteni, nevoiaşi. În acest areal de legendă, un spaţiu ocrotitor, apare casa părintească unde imaginea mamei umple sufletul copilului de admiraţie, de uimire, de bucurie şi mai ales de linişte ca în povestea „Puiul mamei” sau „Barza”.  
 
Burcuş, câinele, tovarăşul său de joacă, de bucurii mărunte, de hoinăreală şi garantul unui profund ataşament, este un adevărat personaj care împărtăşeşte eroului, autorul la vârsta copilăriei, cele mai semnificative experienţe. De asemenea, bunica, maica, precum o cheamă copilul, apare sub chipul unei fiinţe ce domină cu înţelepciune şi căldură, cu afecţiune şi dăruire, fiinţa puiului de om pornit pe drumul iniţierii într-ale vieţii. De altfel, prezenţa predominant feminină în viaţa copilului creează în conştiinţa autorului imaginea feminităţii în diferitele ei ipostaze: maternă, ocrotitoare, iubită, muză, tovarăşe de viaţă, precum apare în poemul: „N-am ştiut că eşti femeie”. Receptiv la farmecul feminin, poetul trăieşte voluptatea unui erotism învăluit în căldura instinctuală, subliniată la nivelul moralităţii într-o veritabilă cură anagogică într-o refulare conştientă prin domesticirea instinctelor iubirea capătă un văl de nostalgie ca în poemul „Pomul speranţei” (pag. 14) şi „Te aştept” (pag. 15).  
 
Prozele se remarcă prin ştiinţa de a crea atmosferă prin notaţii ale amănuntului aparent nesemnificativ, dar expresiv în sugestia unui sentiment de evadare, de relaxare, de pace. Este un spaţiu sufletesc împrumutat peisajului şi gesturilor unde inocenţa şi nevoia de bucurie, de linişte se regăseşte în memoria gesturilor, a prezenţelor statornicite de viaţa însăşi. Grădina cu iarba ce se înfioară sub pasul uşor al copilui, gâzele ce se agită sub botul neastâmpărat al lui Burcuş, zarea ce răspunde în ecoul cucurigului, alunul ce se dăruieşte generos copilului, izvorul ce-l aşteaptă cu ulciorul, cărarea care-l duce pieptiş spre pădure etc. Toate aceste spaţii sunt puncte ale escapadelor care oferă spiritului, deschis spre mirare, adevărate momente de încântare.  
 
Odată cu maturizarea, eroul reintră în alte spaţii ale existenţei şi mai ales în descopreirea şi descifrarea diversităţii surprinzătoare a umorului, adevărate citadele ce se aşteaptă asaltate, cucerite şi stăpânite. E înverşunată, dar necesară în maturizarea eroului, munca pe şantier sau în atelier unde reveria primeşte substanţă vizionară, în „procente” consistente de viaţă, aspră, necesară, dar hotărâtă şi victorioasă, ca în prozele: „Învăţ...meserie!”; Nimic ostentativ, scene de viaţă fireşti, înseamnă pentru erou tot atâtea lecţii de viaţă: „Dacă trişezi, viaţa nu te iartă”, „Don Juan” etc.  
 
Legendele, adunate sub titlul ”Fărâme de spiritualtate bologană”, au farmecul vremii şi valoarea documentului, se înscriu sub semnul unicităţii prezente în actualitate prin structuri monografice, fixate adesea în viziune umoristică pentru a face „haz de necaz” după înţelepciunea populară ca în fragmentul ”Urmare” (pag. 78)  
-------------------------------  
Prof. Antonia BODEA  
Cluj-Napoca  
28 martie 2016  
 
Referinţă Bibliografică:
Antonia BODEA - MIRCEA GORDAN – FĂRĂ VOIA MEA / Antonia Bodea : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1914, Anul VI, 28 martie 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Antonia Bodea : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Antonia Bodea
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!