Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Versuri > Iubire > Mobil |   


Autor: Al Florin Ţene         Publicat în: Ediţia nr. 1838 din 12 ianuarie 2016        Toate Articolele Autorului

Al Florin ŢENE - CRONICĂ DE CARTE – GAVRIL MOISA: “ARHIPELAGUL IUBIRII”

 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Poet cu o sensibilitate deosebită, care şi-a încercat talentul pe o claviatură policromă, de la poezia iubirii, religioasă şi până la stihurile pentru copii, fiind un epigramist cu simţul humorului inteligent, scriind fabule, monografii, reportaje jurnalistice etc, Gavril Moisa vine în întâmpinarea cititorilor cu un nou volum de poezii, intitulat simptomatic „Arhipelagul iubirii”, apărut la Editura „Ecou Transilvan”, 2015. Volum care radiografiază starea patologică a poeziei autorului ajunsă la stadiul acut al sentimentelor, proces afectiv ce tangenţiază treapta superioară a percepţiei...  
 
Încă din titlu, poetul fixează în spaţiul virtual, acest sentiment uman, exprimat cu acurateţe în poezia sa, care este „rouă pe buza de foc a gliei, sâmbure ce rodeşte veşnicii”, aşa cum subliniază Persida Rugu. Este vorba de arhipelagul spiritual, format din mai multe insule ale iubirii în oceanul societăţii. În acest context iubirea poate fi faţă de femeia iubită, una sau mai multe, iubirea de aproapele, de părinţi, de glie, de ţară, de un simbol etc. Ex: „Îţi mai aduci aminte de o vară/ Când sângele fierbinte-l simţeam o povară?/ Noi încolţeam amândoi în săruturi,/ Prin lanuri de maci, pierduţi ca doi fluturi” (Au înflorit, iubito, macii).  
 
Structurat în trei cicluri: „Sub clopotul iubirii”, „Inscripţie pe inimă” şi „Poeme în oglindă – parodii”, volumul conturează în miezul iubirii „legea” acestui univers ce creează în jurul unei perechi un caracter regulat care intervine într-un fenomen, exprimând esenţa lui, adică a firii.  
 
Există în poezia lui Gavril Moisa o profunzime a orizontului în care ontologic vorbind, descoperim o strânsă legătură între ceea ce este creat ca artă şi trăire ca realitate: „Colinzile ning peste mine,/ Mă-ncing la brâu c-un curcubeu/ Îmi umplu trupul de lumine/ Cu pace de la Dumnezeu” (În ajunul Crăciunului). Aici sufletul poetului vibrează la întâlnirea cu Creatorul prin intermediul colindelor, dând frâu liber imaginaţiei prin hiperbolism şi metafizic, având a revela senzaţii inedite cu ajutorul unui dialect liric personal. Un rol important în acest context îl are uşurinţa de a versifica care dă o muzicalitate versurilor.  
 
Aproape întreaga carte este dedicată cu generozitate femeii, jumătate mitologică a bărbatului, ce întrughipează mama, soţia sau iubita. Sentimentele sunt atât de profunde încât cuvintele vibrează precum coardele harfei sub degetele unui înger coborât „Din câte-am adunat sub stele”, fiindcă lacrima fiului pentru mama sa simte că aceasta, dincolo de metafizic, miroase „a tei şi a pământ,/ Cununa gândurilor mele.“ (Pentru o lacrimă, mama).  
 
Poetul îşi face, cu responsabilitatea lirică a inimii, o radiografie sinceră a sufletului, unde descoperă armonia dintre duhuri „În baza unui acord nesemnat,/ Dintre suflet/ Şi trupul stăpânit de păcat.“ (Pe străzile sufletului meu), ajungând la un fel de eclectism al sfinţilor şi al stelelor, cultivând, în alte poezii, mesajul patriotic, ca „Lecţie de prietenie”: „Prietene, de orişiunde vii,/ De ţara mea e bine ca să ştii/ Că de la prima sa îngemănare/ Prietenii-şi primeşte, cu pâine şi cu sare”. Gavril Moisa vine cu intuiţia “cântecului “, care este întâia schiţă a unei specii pe care el o ilustrează făcând din aceasta un amestec de rugăciune şi litanie pe muzica interioară a versurilor clasice, prin care încearcă să explice sensul inefabil al iubirii: „Este ecoul viu al sufletului zeu/ Încrederea şi frica de iad şi Dumnezeu.//(… )Adesea nebunie, o stare de mister/ Un şarpe care muşcă şi din pământ şi cer.” (Iubirea).  
 
Gavril Moisa este un sentimental, frisonat uneori de un romantism optimist, chiar şi atunci când scrie poezie cu nuanţe conceptuale şi filozofice, scoţând un efect dintr-un sens cu tendinţă cifrică, inteligibilă în trepte, dezvoltând intelectualiceşte aluzia, mai ales în parodiile din ultima parte a cărţii, dar efectul descoperindu-l, mai ales, în poeziile romantice, ce face să crească efectul liric iniţial. Poetul are o înclinaţie barocă în a dezvolta, cu contraforţi vizibili de iniţiaţi, schiţa lumilor lui de vis: „Noaptea se-nghesuie pe vale,/ Pârâul e o sinfonie/ Ce-mi intră-n inimă agale,/ La fel precum o muză vie” (La Băişoara).  
 
Există în această poezie o adâncime a orizontului ontologic, exemplificând trăirile cu spiritualismul şi extazul, creând o coloratură omogenă între ceea ce este creat şi trăit, încât poetul reuşeşte să întruchipeze o dragoste universală cu răsunet filozofic, desprins din cazul particular şi din sentimente incomunicabile. Iubirea poetului, faţă de aproapele său, faţă de spaţiul în care trăieşte şi de universal limbii în care s-a născut, al pasiunii în sensul teologal,toate izvorăsc din expresia culturală; universalitatea iubirii unui eu exponenţial creşte datorită trăirilor poetului, catalizate de inteligibilitatea exemplelor culturale.  
 
Parodiile după Blaga, Radu Stancu şi alţi poeţi, ne descoperă în Gavril Moisa un bun mânuitor al ştiinţei versificaţiei, care nu afirmă un versificator, dar confirmă echilibrul şi maturitatea unui poet.  
 
Al Florin ŢENE  
Cluj-Napoca  
12 ianuarie 2016  
Referinţă Bibliografică:
Al Florin ŢENE - CRONICĂ DE CARTE – GAVRIL MOISA: “ARHIPELAGUL IUBIRII” / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1838, Anul VI, 12 ianuarie 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Al Florin Ţene : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Al Florin Ţene
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!