Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Evaluari > Mobil |   



Paradoxurile din sonetele lui ADRIAN MUNTEANU
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Paradoxurile din sonetele lui Adrian Munteanu 
  
Corectitudinea declamatorie, abordarea temelor epice, ușurința caligrafică, solemnitatea tablourilor, fabulosul de idei, manierismul antropomorfic, mitologia, cântarea jalei metafizice, elementele ortodoxismului, grațiozitatea, realismul, exaltarea fondului arhetipal, scitic al românismului, narativul, epicul și biografismul colorat verbal intens, idilismul încântător, picturalismul expresiei, nostalgia celestă, încărcarea pânzei cu multă pastă, iată, pe scurt, caracteristicele sonetelor din volumul “Fluturele din fântână “ de Adrian Munteanu, apărut la Editura “eLiteratura”, 2015. 
  
Volumul structurat în opt cicluri, numărul opt semnificând echilibrului cosmic. Este numarul direcțiilor cardinale si a direcțiilor intermediare. Opt este numarul rozei vânturilor, a Turnurilor Vânturilor de la Atena. Adeseori este cifra spițelor de la roată, de la roata celtica până la Roata vieții budiste. Este numarul petalelor florii de lotus si a cărărilor Caii. 
  
Opt este numarul trigramelor din Yijing si al stalpilor Mingtang-ului, al ingerilor care poarta Tronul ceresc. Asa cum o indica stalpii Mintang-ului, îngerii tronului și partea octogonală a lingamului, numarul opt, octogonul, au și o valoare de mediere între pătrat și cerc, între cer si pământ, fiind deci în relație cu lumea intermediară. 
  
Opt este și numărul care se întalnește foarte des în cele mai vechi texte sfinte sintoiste cu sensul de multiplu. A devenit astfel un numar sacru. Opt nu este însa numarul indefinit și dispersat, ci el reprezinta nenumaratul ce formează o entitate. 
  
Și în credințele africane, opt apare ca un număr totalizator. Astfel, la dogoni, numărul cheie al creației nu este patru, ci opt, datorită calității sale de a fi dublul lui patru căci, în gândirea dogonilor, tot ce este pur, adică just, este dublu. De aici, până la impresionalism nu este o cale lungă. Poetul degustă concretul halucinant, depunând un effort de laicizare a motivelor religioase, având vocație spre plasticitate, având o înrudire cu Francis Jammes și Jules Renard, prin evocarea fondului autohton, pendulând între realitate și himeră:”Mă voi trezi mereu agonizând,/ Rânjind parșiv, iubindu-mă-n osândă/ Tot alergând de mine, alergând “.( Aceasta e a orelor aromă). 
  
Adrian Munteanu, prin sonetele sale, experimentează simbolistica literelor alfabetului:”Abrupt atac, aripă amuțită,/Amorfe-accente aspru amputate,/Au asfințit abulic amânate/Având alături arma ațintită “.(Abrupt atac, aripă amuțită, experiment litera a ), sau “Dispunere domoală-n dicționar,/ Dărâm despotic, decadent durata/ Destinului decapitat. Dispar.“(Depun dantela datinei decise. Experiment litera d ).Stranietatea versurilor, idealismul profund umanist, demnitatea tonului, severitatea și stăpânirea timbrului, iată câteva elemente ce caracterizează sonetele poetului. Poetul brașovean, cu o mișcare admirabilă, s-a proiectat pe sine în univers ca necesară conștiință ontologică, preocupată de a-și construe treptele către înțelepciunea morală. Adrian Munteanu inovează, cumpănit, la modul apelativ, sonetele sale, cu o tehnică poetică, optând pentru imaginea unică și dezvoltată de-alungul întregii lor desfășurări și pentru pura plăcere intelectuală a potrivirilor simetrice și a polisimetriilor întrunite amfionic sau asimilându-și, sincronic, legea luxului, arta suprafeței, voluptatea ludicului, fără să părăsească bastionul dârzeniei morale, baricadele cultului muncii ca nouă religie a umanității. 
  
Prin acest volum Adrian Munteanu sporește zestrea estetică și lirică a poeziei românești contemporane cu inedited interpretăriu ale unor teme cu limbaj îndrăzneț,cântând și “încântând” locurile natale, unde oamenii își vaită nefericirea, dar și alunecând spre patima trupească și promovând conștiința eternității prin arta populară promovată de Junii Brașovului. Unele sonete avânt rădăcini în paragrafe din Biblie stârnesc frisoane metafizice, punând întrebări retorice despre existență. Poetul interpretează teme ca adorația religioasă și speră să remodeleze lumea cu o înaltă doctrină a iubirii, o erozofie robustă:” O cruce-a pus pe grinzile zidirii,/ Cu gesture suple.Lacrimi pe cuvânt./În fracul ei, din ochi sorbindu-și mirii// tot dorul viu de mamă-l puse-n cant.( Biserica cuvioasa Parascheva )“. Abstractizarea discursului paradoxal dintr-o maximă tensiune spiritual, sonetistul plonjează cu îndrăzneală în simbolismul ascensional.Noțiunile-simboluri se țes maiestos și ceremonios într-un material liric de preț, referențial. Un planb secund ascunde obscuritățile voite, un mister modernizator, imprecizia obiectului (androginul? Un El?, o Ea? ). În dualitatea creațiunii virtutea este femenină, iar păcatul masculin, iar trunghiul(cei doi bărbați și femeia ) ar fi nu numai simbolul complicității și al trădării, dar și acela al ochiului divin. 
  
Sufletul lui Adrian Munteanu este în același timp, și materie și spirit, și păcat și inocență, și constrângere și libertate, în el luptându-se Binele și Răul, ca forțe esențiale ale existenței, atestând autenticitatea unui candid sau numai setos de candoare, care se simte asediat de porniri “Într-n apus, suind din piept un tril. “ 
  
Al.Florin ȚENE 
  
Membru corespondent al Academiei Americană Română de Artă și Știință 
  
Președintele Național al Ligi Scriitorilor Români 
  
Referinţă Bibliografică:
Paradoxurile din sonetele lui ADRIAN MUNTEANU / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1721, Anul V, 17 septembrie 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Al Florin Ţene : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Al Florin Ţene
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!