Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Eseuri > Mobil |   


Autor: Aga Lucia Selenity         Publicat în: Ediţia nr. 1605 din 24 mai 2015        Toate Articolele Autorului

DE SINCRONISM...
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
 
 
Mulţi oameni de artă, când fac primii paşi, cred că originalitatea este cheia bazei care trebuie consolidată încă de la bun început. Cam la asta m-am gândit şi eu când am făcut primele schiţe în ulei. Ca mai apoi, câţiva pictori, cu experienţă, să îmi spună că e bine şi e recomandabil să încep cu reproduceri, că aşa pot învăţa cel mai uşor tainele picturii. Dar oare este o lege aplicabilă doar în pictură sau şi în celelalte ramuri ale artei?  
 
Haideţi să discutăm despre teoria sincronismului iniţiată de Lovinescu. El este convins că singura şansă a unei culturi este sincronizarea ei (imitaţia şi mai apoi perioada de asumare interioară, de efort integrator). El nu militează împotriva literaturii naţionale şi a tradiţiei. Progresul trebuie să respecte ceea ce înlocuieşte. Marile momente culturale şi politice româneşti s-au desfăşurat sub patronaj ideatic occidental (Corifeii Şcolii Ardelene studiază la colegiul „De propaganda Fide” din Roma şi la Universitatea din Viena; paşoptiştii români sunt francofoni; junimiştii sunt educaţi la Universităţi germane; statul român, în formula sa monarhică, este întemeiat prin aducerea unui Rege dintr-o dinastie occidentală – Carol; marile personalităţi interbelice cultivă relaţii privilegiate cu literatura şi cultura franceză). Toate curentele noastre literare şi cu mixtul de rigoare ne vin pe filieră occidentală (cu excepţia poporanismului lui Constantin Stere şi a proletcultismului, care proveneau, fireşte, de la răsărit). Lovinescu susţine că legea imitaţiei a fost un proces necesar pentru depăşirea „diferenţei de nivel cultural dintre noi şi civilizaţia Apusului”. Nu e vorba de detaşarea de trecut şi teme autohtone, ci de adaptarea lor la formele occidentale împrumutate. Mai întîi simularea şi, în al doilea rînd, stimularea. „Ne iubim strămoşii, ne iubim însă şi strănepoţii: nu suntem numai punctul ultim al unei linii de generaţii, ce se pierde în trecut, ci şi punctul de plecare al generaţiilor ce vor veni la lumină; nu suntem numai strănepoţii încărcaţi de povara veacurilor, ci şi strămoşii virtuali ai strănepoţilor târzii; obligaţiile faţă de viitor depăşesc pe cele faţă de trecut”. Popoarele civilizate practică o imitaţie selectivă, pe când celor mici le este specifică o imitaţie integrală. Legea imitaţiei, situată la baza sincronismului, acţionează de sus în jos, „de la aristocraţie la plebe”, de la oraşele mari către provincii. Imitaţia are loc dinspre exterior spre interior (de la forma la conţinut). Principiul sincronismului în literatură înseamnă acceptarea schimbului de valori, a elementelor care conferă originalitate şi modernitate fenomenului literar. Nu e vorba de un împrumut fără discernământ, ci de o integrare a literaturii într-o formulă estetică viabilă, deci nu în opoziţie faţă de tradiţie şi de specificul naţional. Aceste bunuri intră în deprinderi şi se prefac cu timpul, prin adaptare, în valori sufleteşti. Cam aceasta este legea sincronismului formulată de Lovinescu. O întrebare mai am, însă... Cum rămâne cu veşnicia s-a născut la sat?!...  
 
 
 
 
 
 
Referinţă Bibliografică:
DE SINCRONISM... / Aga Lucia Selenity : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1605, Anul V, 24 mai 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Aga Lucia Selenity : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Aga Lucia Selenity
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!