Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Vizual > Mobil |   


Autor: Adrian Grauenfels         Publicat în: Ediţia nr. 1500 din 08 februarie 2015        Toate Articolele Autorului

Adrian GRAUENFELS - EXPOZIŢIE JACQUES JANO LA MUZEUL DE ARTĂ RAMAT GAN
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
„Legat de loc şi de imaginar”  
 
Jacques Jano este artistul care îşi autoanulează prezenţa în arta produsă. Egoul său nu există. Ce rămâne sunt obiecte, importanţa creaţiei, credo-ul său despre viaţă.  
 
Bărbaţii fac parte din specia care construieşte ca apoi să distrugă. Orice obiect are în el haosul la care se va întoarce după un timp. Numele expoziţiei „Legat de loc” este semnalul prin care se comunică intenţia şi ideea urmărită de artist. În anul 2000, într-o expoziţie solo Jano, obiectele erau învelite în pături şi cămăşi uzate. Expoziţia se numea „Am purtat aceste haine, le vrea cineva?"  
 
Jano este acel artist care dedicat artei sale, pune fără menajamente sau introduceri mesajul politico-social la dispoziţia spectatorului. Triburile cândva nomade s-au aşezat în Canaan, casa omului devine Totul. Este locul unde trăieşti şi de care eşti ataşat. Jano preferă să lucreze cu materiale ignorate de alţii. În recenta sa expoziţie, artistul foloseşte metal, fiare vechi, rebuturi topite, reciclate.  
 
Jano construieşte din metal tăiat, perforat apoi sudat şi torsionat, case, oraşe, aşezări care amintesc oraşele fortificate, sau cele abandonate, sate părăsite, frumuseţea lor rezidă în urâţenia lor. În multe construcţii Jano aplică text - decoraţii sau mesaje care leagă obiectul de spiritul său. Cuvintele leagă între un loc şi altul. Este conceptul, nomenul, spiritul unui obiect neînsufleţit.  
 
Jano ne intrigă cu lipsa de dispreţ arătată elitismului. Ne excită felul în care el abordează trivialul devenit inseparabil în viaţa sa. Ne vom gândi la Marcel Duchamp, părinteleobiectului ready-made, la fel Jano, găseşte obiecte pe care le trasformă cu emoţie în artă ca apoi să poată juca în linişte o partida de şah cu un vecin. Dorinţa sa pentru materia palpabilă se află în fiecare obiect prelucrat fie el cărămidă, lemn, metal sau pânză. Jano nu pierde timpul cu declaraţii sau teoria artei. El construieşte şi demontează obiecte care devin produse cu o valoare adăugată, artistică. Oraşele lui ne aduc aminte de „Oraşele Imaginare” ale lui Italo Calvino.  
 
Procesul creaţiei este un act care include artistul şi lumea să înconjurătoare: resturi, cioburi, piese abandonate... ele capătă o nouă vitalitate şi suflu: fierul devine uşor ca o foaie de hârtie, cartonul transparent, sticla se închide în opacitate iar opacul devine cristal. În ele artistul combină cuvinte scurte, fraze, ziceri.  
 
Jano lucrează în atelierul sau din Clil, Galilul de sus, în nordul ţării. Casa e aranjată şi ea din materiale găsite şi asamblate de artist. Studioul este în spatele casei lângă un coteţ cu 50 de găini fericite care trăiesc în armonie. Jano zâmbeşte, e mare dezordine şi el ştie că nu poate organiza nimic, dezordinea în sine este secretul şarmului său. În muncă e precis şi disciplinat, în viaţa particulară are inima unui anarhist. Este un „haotician" care are nevoie de frumos aranjat într-o estetică aparte. Jano are o lucrare numită „"Crede-mă ..n-am citit nimic de când m-am născut". Cu acest titlu el provoacă elita artistică care îl vede a fi un simplu ilustrator al cuvintelor. Departe de Jano această definiţie! Jano ne aminteşte de "Comunistul din Fotoliu", o poreclă dată celor care stăteau în cafenele declarându-se adepţi ai ideologiei comuniste, ca apoi să revină acasă la locuinţele lor elegante şi îndeletnicirile burgheze. Jano nu aparţine. De la el primeşti cea ce vezi. Actuala expoziţie reflectă acest spirit al sofisticării făcut din vechituri şi obiecte inutile altora. Este cântecul unui artist care îşi devotă întreaga viaţă unei monolitice declaraţii în artă.  
 
***  
 
Cerul  
 
Cine ajunge la Tecla nu vede un oraş ci un enorm şantier. Grilaje, punţi, sfori, instalaţii de ridicat găleţi, bidinele şi îngrădituri de scânduri. Călătorul întreabă: de ce durează atât de mult construcţia oraşului?  
- Ca să nu înceapă năruirea.  
Lucrătorii se tem că odată scoase schelele, oraşul are să se dărâme şi se va face bucăţi.  
- Şi nu numai oraşul...  
Dacă tragi cu ochiul printr-o gaură de gard vezi că macarale ridică alte macarale, structuri proptesc alte structuri, bârne sprijină bârne.  
- Ce sens are construcţia se miră călătorul, ce rost este să construieşti un oraş dacă nu este oraş, unde este planul?  
- Ţi-l vom arăta când se termină ziua, acum nu ne putem opri, răspund constructorii. Munca încetează la apus. Coboară noaptea cu cerul ei înstelat.  
- Iată proiectul, spun ei.  
(Italo Calvino)  
-------------------------------  
Adrian GRAUENFELS  
Rishon LeZion, Israel  
5 februarie 2015  
 
Referinţă Bibliografică:
Adrian GRAUENFELS - EXPOZIŢIE JACQUES JANO LA MUZEUL DE ARTĂ RAMAT GAN / Adrian Grauenfels : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1500, Anul V, 08 februarie 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Adrian Grauenfels : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Adrian Grauenfels
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!