Autor: Al Florin Ţene         Publicat în: Ediţia nr. 523 din 06 iunie 2012        Toate Articolele Autorului

Articol de Al.Florin Ţene

“ Mirajul Oltului“- revista de cultură a oraşului Călimăneşti

O frumoasă surpriză mi-a produs primirea revistei “Mirajul Oltului “, revistă de cultură a oraşului-staţiune Călimăneşti, expediată de scriitorul Constantin Geantă, redactorul şef al acestei publicaţii, membru al Ligi Scriitorilor Români.

Revista structurată în câteva rubrici ce o personalizează, este o oglindă a trecutului zonei Călimăneştiului, dar şi o “pagină “ a prezentului, care abordează multe puncte de vedere, din unghiuri diferite, această zonă mirifică încărcastă de istorie, deschizându-se cu un articol de fond, semnat de Ilie Amuzan, intitulat “La ceas aniversar “.

Articolele semnate de cunoscutul scriitor şi istoriograf Petre Petria, patru la număr, abordează istoria localităţii Călimăneşti, atestată, încă înainte de 1421, din timpul lui Radu al II-lea, mai precis pe vremea lui Mircea cel Bătrân care la 20 mai 1388, când domnitorul dăruieşte mânăstiri Cozia şi satul Călimăneşti, “ dar dovezile arheologice ne duc până în epoca statului dac. Romanii, după cucerirea Daciei au durat în apropierea localităţii Călimăneşti două castre cu băi termale. Este de presupus că localitatea Călimăneşti s-a înjghebat prin secolele V-VII.,d.H.,când obştea daco-romană, care avea o mare întindere, a început să se destrame, formându-se comunităţi în jurul unor căpetenii cum au fost: Căliman, Şerban, Stoian, Bogdan.“

Profesorul Constantin Geantă face un portret sugestiv primarului Ilie Amuzan “Omul vremurilor sale-realizări “, în care subliniază împlinirile deosebite ale acestuia care au făcut din urbea pe care o păstoreşte o adevărată cetate a sănătăţi.

Semnalăm articolele semnate: de Mihaela Dobrescu, Narcis Dăescu Chirea,Mihai Sporiş (cunoscut promotor cultural al judeţului Vâlcea, şi nu numai ),Gheorghe Oprică, Marie-Jeanne Taloş, care scrie despre “Oameni şi locuri de ieri şi de azi “, Eugen Petrescu, Gheorghe Mămularu, care vorbeşte despre “Ion C. Brătianu şi schitul Ostrov“, de pe insula din mijlocul Oltului, C. Geantă,etc.

Paginile de literatură sunt acoperite de creaţii deosebite semnate de personalităţi din domeniul scrisului, cum ar fi: Titina Nica Ţene, Alecu Sanda, George Achim, Valentin Munteanu,Mona Dincă, Constantin Geantă, Mihai Scărlătescu, Ion Vlăduţu, Paulin Buicescu, Ion Rizea, Nicu Ghinoiu, Nicolae Creion, Georgeta Tretelniţchi, Adina-Alexandra Enăchescu, Dumitru Onescu, Gabriela Elena Manda, Tiberiu Zamfir, Ion Nălbitoru, Elena Trocaru.

O rubric interesantă este cea de “ Didactică şi pedagogie“ care abordează succinte studii despre “ Stimularea creativităţii prin joc“, “Rolul parteneriatului în educaţie “ , şi altele , semnate de Elena Deacon, Maria-Cristina Joica, Iulia- Floriana Pătraşcu, Nate Georgeta, Denisa Nicolăescu, Daniela Alina Toader, şi creaţiile elevilor: Ion Alexandru Crăciu, Marian-Gheorghe Belu, şi studenta Nicoleta Olărescu.

Directorul Casei de Cultură Florin Zamfirescu din Călimăneşti, Mihaela Dobrescu, vorbeşte despre ansamblul “ Doina Oltului“ şi festivalul “Cântecele Oltului “, în cadrul căruia au fost descoperite şi promovate “numeroase talente şi nume devenite dej cunoscute în lumea muzicii populare “.

Nu pot să nu amintesc că în cadrul acestui festival, prin anii 1967, am participat cu un recital de poezie, care mai târziu au fost incluse în volumul mei de debut “ Ochi deschis“.

Imaginile color şi cele alb-negru ilustrează sugestiv activitatea efervescentă a acestei localităţi ce vine din adâncurile istorie şi până în prezent ca o colană infinită a spiritualităţii româneşti, ce se înalţă spre orizontul viitorului.

Revista “Mirajul Oltului “, al cărui director este cunoscutul ziarist Petre Cichirdan, având ca director onorific pe Ilie Amuzan, şi consilier editorial pe Alina Nicoleta Veţeleanu, se în scrie în peisajul revuistic al ţării, ca o publicaţie de prima mărime.

Al.Florin Ţene

Mirajul Oltului -revistă de cultură a oraşului Călimăneşti / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 523, Anul II, 06 iunie 2012, Bucureşti, România.