Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Manuscris > Compozitii > Mobil |   


Autor: Vavila Popovici         Publicat în: Ediţia nr. 353 din 19 decembrie 2011        Toate Articolele Autorului

 „MASTER CORALE” - CAROLINA DE NORD
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
„Muzica este esenţa ordinii, înălţând sufletul către tot ce este mai bun, drept şi frumos.”- Platon 
  
O zi specială – marţi 13 decembrie 2011, ora 19:30, la Centrul Artelor Performante din oraşul Raleigh – Carolina de Nord, „Master Corale”( Corala din Carolina de Nord), prescurtat NCMC, a susţinut Concertul intitulat JOY OF THE SEASON.  
  
O corală devenită performantă de peste 60 de ani, cu un cor format din 170 de voci ale Corului simfonic şi 22 de voci ale Corului profesionist de cameră. Directorul muzical Alfred E. Sturgis - în această funcţie din anul 1993 -, este şi dirijorul acestei Corale, colaborând în mod regulat cu orchestre simfonice, companii de operă, balet şi producţii artistice pentru diferite turnee. Corala este o formaţie deosebită, cu un palmares impresionant şi cu numeroase concerte susţinute de-a lungul timpului. 
  
Într-un studiu făcut de Universitatea de Arte „George Enescu” din România, asupra corurilor americane, se menţionează că aproape 28, 5 milioane adulţi şi copii sunt membri ai grupurile corale în SUA, observându-se faptul, că participarea este mult mai activă decât în cadrul oricărei alte forme ale artei. Unul sau mai mulţi adulţi din 15,6% au făcut parte din cel puţin un cor şi din numărul total, aproximativ 45% din mai multe coruri. Studiul estimează de asemenea numărul corurilor în SUA ca fiind de 250.000, cântecul coral începând chiar în şcoli. Aproximativ 70% din cei ce cântă azi într-o formaţie, afirmă faptul că au cântat într-un cor când erau în şcoala elementară sau medie. Peste jumătate din corişti admit că au crescut într-o casă unde un membru al familiei cânta în mod regulat în cor. Aceste date statistice arată felul şi rolul educaţiei, precum şi implicarea familiilor în artă, arată cărămizile din care se zideşte viaţa acelor copii şi adulţi, ajutându-i la formarea şi consolidarea abilităţilor sociale, la implicarea în viaţa comunităţii. 
  
Lucrările corale americane sunt deosebit de variate şi bogate, la aceasta contribuind din plin şi diversitatea surselor de inspiraţie. Într-un text al coloniilor din Sud, nedatat, este scris: „Abia pot să-mi stăpânesc plăcerea pe care o simt când îi văd pe negrii cu psalmii şi cărţile de imnuri, cântând şi ajutându-i pe ceilalţi, începători, să-şi găsească locul, apoi cum toţi izbucnesc într-un torent de armonie divină, capabil să-i conducă în rai pe toţi enoriaşii”. 
  
Concertul din ziua respectivă a inclus Corala, corul de Cameră alcătuit din minunate voci - soprane, altiste, tenori şi başi, precum şi Grupul de suflători ai instrumentelor de alamă: Timothy Hudson şi Dennis de Jong - 2 trompete, Robert Campbell - corn, David Wulfeck - trombon, Matt Ransom - tubă şi John R. Beck - instrument de percuţie. De asemeni ne-a încântat cu prezenţa modestă şi interpretarea de excepţie a acompaniamentului muzical, pianista Susan Mc. Claskey Lohnr. 
  
Frumuseţea repertoriului abordat, rafinamentul interpretării, charisma şi umorul dirijorului apărut din spatele sălii, în chip de Moş Crăciun, cu căciulă şi barbă, strigând „Marry Cristmas!”, a făcut ca publicul din sala plină, public iubitor al artei autentice de cea mai înaltă calitate, să se simtă apropiat celor de pe scenă, să guste împreună clipele de magie ale apropiatei Sărbători a Crăciunului. Scena era ornată cu crengi de brad, copac care-şi păstrează culoarea verde de-a lungul anului, ea simbolizând speranţa veşnică a omenirii. Toate acele bradului arată spre cer, simbolizând gândurile omului care se întorc mereu înspre înalturi ... De câte ori ne rugăm, ridicăm ochii spre cer ... De unde altundeva ne poate veni ajutorul? 
  
Programul Concertului s-a desfăşurat în două părţi. Prima parte a debutat cu întreg ansamblu coral care a cântat „Merry Cristmas, Marry Cristmas” scrisă de John Williams (compozitor, pianist american n. în 1932) şi Leslie Bricusse (compozitor şi dramaturg englez n.1931), a continuat cu piesa „ Carolers' Noel” interpretată de Corul de cameră, „The Christmas Song” interpretată de suflători, „Masters in This Hall” – de Corala şi suflătorii instrumentelor de alamă, apoi două piese cântate de instrumentişti, două de Corul de cameră şi s-a încheiat cu „Christus Natus est”, cântat de Corală şi instrumentişti. Piesele au fost interpretate în limba lor originară. Aşa am putut auzi: „Personent hodie”: Personent hodie/ voces puerulae,/ laudantes iucunde/ qui nobis est natus,/ summo Deo datus,/ et de virgineo ventre procreatus ... Sau „Le sommeil de l'enfant Jesus”: Entre le boeuf et l'âne gris,/ Dort, dort, dort le petit fils. Şi refrenul: Mille anges divins/ Mille seraphins,/ Volent l'entour de ce Dieu d'amour ...  
  
În a doua parte a concertului am ascultat alte piese interpretate alternativ de formaţiile muzicale, dar şi împreună, la care s-a adăugat spre final şi Corul de copii cu glasurile lor îngereşti. Nu a lipsit din repertoriu nici zburdalnicul colind „Jingle Bells”. Ultimele două piese ne-au emoţionat în mod deosebit. Piesa „Joy to the World” a compozitorului şi pianistului american Joseph Willcox Jenkind (n.1928) a integrat şi pianul, ale cărui corzi au sunat, în scurtele pauze ale Coralei, prin apăsarea sensibilă şi delicată a degetelor pianistei, precum sunetul unui gingaş clopoţel, să ne amintească venirea Sfintei Sărbători a Crăciunului.  
  
Şi piesa finală „Hallelujah”(Aleluia) a lui Händel, pur şi simplu ne-a înălţat spiritualiceşte. 
  
Nu pot să nu mă opresc şi să nu scriu câteva cuvinte despre acest mare compozitor. Contemporan cu Johan Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel s-a născut în Germania în anul 1685 şi a murit în 1759. A scris psalmi vocali-simfonici, eschivându-se cu timpul de sub înrâurirea stilului italian de operă. În ultimele decenii ale vieţii a cultivat genul oratoriului (Saul, Messia, Iuda Macabeul etc.). A fost un improvizator strălucit, executând îndrăzneţ şi liber, plin de fantezie şi patetism, unele părţi ale pieselor, care alternează cu delicate ornamentaţii, cu pagini sugestive. 
  
Despre felul în care a compus corul „Aleluia”, Händel a spus: „Dacă am fost în corpul meu sau în afara corpului meu când l - am scris, nu ştiu. Numai Dumnezeu ştie.” 
  
Când a început, tot ansamblul, să cânte piesa religioasă „Aleluia”, auditorii s-au sculat în picioare, omagiind în acest mod Sărbătoarea Crăciunului, aducând totodată omagiu acestor artişti minunaţi, acestor formaţiuni care au reuşit să ne producă emoţii puternice, clipe de înălţare, o atmosferă luminoasă, acel sentiment uman exprimat prin rugăciune - dragostea de a aduce slavă şi mulţumire lui Dumnezeu, prin limbajul universal şi atât de minunat care este MUZICA. 
  
Vavila Popovici – Raleigh, North Carolina 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
„MASTER CORALE” - CAROLINA DE NORD / Vavila Popovici : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 353, Anul I, 19 decembrie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Vavila Popovici : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Vavila Popovici
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!