Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Impact > Vocatii > Mobil |   


Autor: Aurel V. Zgheran         Publicat în: Ediţia nr. 935 din 23 iulie 2013        Toate Articolele Autorului

 Floarea Calotă, floare spirituală a cântecului folcloric românesc.
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Floarea Calotă, floare spirituală a cântecului folcloric românesc
În rare rânduri sunt auzite azi cântece noi folclorice, autentice, iar cele vechi sunt cu spor primenite neizbutit. Din această privinţă, cântecele artistei Floarea Calotă sunt o colecţie reprezentând culegeri de folclor românesc, la rândul lui ales din bogăţia, varietatea şi vastitatea culturii ţărăneşti căreia Floarea-artista, i-a luat de desupra oglinda aurorală iar din miez inima florilor spirituale.
Camprin anul 1920, Ovid Densusianu zicea, privitor la culegerea de folclor:„În adâncurile materialului sunt de părere să se ţină seama nu numai de folclorul tradiţional, ci şi de cel de actualitate, adică de tot ce arată cum se răsfrânge în sufletul poporului viaţa în care el participă”. S-a scurs aproape un veac de atunci, pentru ca azi artista Floarea Calotă să adeverească folosul căutării şi scoaterii la lumină a muzicii folclorice, cu atenţie, dragoste şi pricepere, spre a o realcătui într-un florilegiu de cântece pe care le-a întors de unde le-a descoperit şi recoltat, răsădindu-le la loc, în dragostea şi cultura poporului român.
Cântecele artistei Floarea Calotă nu trec dincolo de consonanţa omului cu natura, ci sunt într-o rotire permanentă, într-o determinare indisolubilă şi nelimitată dintre cosmos şi viaţa sufletească umană. Glasul puternic al Floarei Calotă e neistovit, aşa cum e neistovit folclorul milenar din care s-a ramificat azi muzica folclorică românească ce încoronează mai multe coloane etnofolclorice, fiecare cu o specificitate de mare vastitate epică şi lirică, şi uimitoare plăcere sonoră.
Una e cea a Teleormanului care reflectă o stare autentică a folclorului românesc. Prin Floarea Calotă răsare o floare a lui ce îşi arată farmecul şi îşi răspândeşte parfumul la intervale mari de timp! Repertoriul acestei mari artiste cuprinde o densitate de genuri şi specii, pe când glasul care îi ridică la amvonul sufletului românesc, toate cântecele sale e unul şi unic. Criteriul regional nu bate în cuie aceste cântece, în zona din care s-au născut, deoarece ele mai au încă şi alte criterii: criteriul istoric şi spiritul expresivităţii naţionale a folclorului. Nu sunt unele regiuni mai păstrătoare ale folclorului curat şi ales, decât altele, dar există interpreţi cu o mai mică sau mai mare vrere şi capacitate de a aduna în sine toate vibraţiile cântecelor pe care le ascultă şi le simt, şi a le face să rezoneze pe propriile corzi ale glasului şi inimii.
Floarea Calotă a ascultat cu o ureche supusă marile cântece fără moarte ale maeştrilor neamului, printre care Maria Lătăreţu, pe care a adorat-o şi o adoră. A avut timp, chemare şi dragoste să le cuprindă, oricât de întins e universul sonor al cântecelor mamei cântecelor olteneşti, a avut de învăţat de la ele şi de aceea adună azi roadele cântecelor sale proprii care ajung pe cele ale Mariei Lătăreţu şi le aseamănă complet. Nu toată lumea îşi dă seama că ascultând-o azi pe Floarea Calotă asistă la o operă de tezaurizare a celor mai frumoase cântece româneşti.
Trece crud de discret acum, prin faţa lumii, o genială cântăreaţă! Cum de e cu putinţă ca Floarea Calotă să fie văzută acum rar de publicul nostru - de ascultat, poate că cei care o iubesc, au la îndemână imprimările?! În ce rătăcire sunt absorbite televiziunile, unde s-au pierdut organizatorii de spectacole, cu marile lor strădanii de altădată din care năşteau galantele spectacole mirifice de muzică folclorică?!
Toate cântecele Floarei Calotă sunt dominate de o artă, de la capăt la capăt, şi de o frumuseţe fără capete, ca farmecul visului în care se absorb trăirile adânci sufleteşti!
Şi ea e un om frumos, nicio clipă dispensată de o atitudine aleasă, cu largă bunătate şi predispoziţie de a vorbi şi răspunde cu eleganţă şi amabilitate fiecăruia pe care îl întâlneşte şi care i se adresează.
După ce o întâlnisem şi eu, la Academia Naţională de Muzică din Bucureşti, în primăvara anului acestuia (2013), când s-a sărbătorit prin mai multe manifestări Centenarul Emilia Comişel, am reîntâlnit-o pe floarea cântecului românesc, Floarea Calotă, absolut neaşteptat, într-un loc public, din vecinătatea Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti. O dată mai mult, realitatea vieţii nu mi-a dat voie să îmi pot închipui că întîlnirile impresionante din viaţa mea sunt numai consecinţa întâmplării. Există multe motive să cred şi de această dată că dorinţa inimii se întâlneşte pe drum cu paşii, într-o rezonanţă secretă, interioară a unor impulsuri care rar mă poartă spre fericire.
Ce diferenţă mai este între mine şi uitarea de sine, în astfel de momente? Niciuna! Am reîntâlnit-o pe artista Floarea Calotă, spre a-mi da seama o dată mai mult că cea mai evidentă înfăţişare profundă a sa, în afara frumuseţii cântecului pe care îl interpretează, este frumuseţea umană! În cele două trăsături se încheagă un chip care impune de la sine respect şi admiraţie. Propriile trăsături umane ale artistei Floarea Calotă transpar îmbogăţite de sens şi haruri, în arta cântecului ei. Repertoriul ei de cântece numără cele mai remarcabile ca valoare, opere muzicale folclorice româneşti.
O urmărire a vastei sale opere artistice nu trebuie să se îndrepte încă, foarte mulţi ani de acum înainte, spre depozitele de cântece din colecţii discografice, oricât sunt şi acestea de căutate şi necesare, ci spre spectacole cu public şi spre spectacolul elevat de televiziune ori audiţiile radio care interesează strict sufletesc pe români.
Din multitudinea de texte ale Floarei Calotă măcar unul singur, nu se poate să nu străpungă inima oricărui român în fiecare dintre momentele lui sufleteşti! Dar, în genere, cântecele interpretei Floarea Calotă sunt atât de semnificative pentru sentimentele umane, încât pot fi transpuse în variante de hrană şi respiraţie, fără de care sufletul uman nu supravieţuieşte.
Întâlnind-o altundeva pe Floarea Calotă, decât pe scenaă, prima reacţie a judecăţii este o întrebare: de ce e revăzută azi mai rar în spectacole, de ce cântecele sale noi şi înnoitoare chiar şi peste veacuri, sunt retrase în vechea meteahnă a negustorilor preocupaţi de comerţul chiar şi cu suflete? Cum de se poate ca managementul galopant şi forţat al societăţii româneşti să pună în magazie tezaure şi să aşeze în vitrine acareturi muzicale, spoite într-o nuanţă tehnică vulgară şi aculturală, pe când unicatul stilistic, vocea patrimonială a Floarei Calotă, oglindită în pietrele preţioase ale muzicii folclorice româneşti aşteaptă să fie mai lesne şi frecvent apreciate în alte timpuri ale rerodirii artei şi culturii inestimabile ale neamului nostru?
Când neamul acesta îşi va redeschide din nou ochii la frumuseţile creaţilor sale, va fi o reuşită a răbdării sale, supremă ca Geneza şi va fi un motiv de a suspecta la Dumnezeu că încearcă pe români cu durate, nemilos de lungi, ale şlefuirii strălucirii lor, astupate de praful închisorii în care au stat! (Aurel V. ZGHERAN aurel.vzgheran@yahoo.com)  
Referinţă Bibliografică:
Floarea Calotă, floare spirituală a cântecului folcloric românesc. / Aurel V. Zgheran : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 935, Anul III, 23 iulie 2013, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2013 Aurel V. Zgheran : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Aurel V. Zgheran
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!