Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Vizual > Mobil |   


Autor: Viorel Roman         Publicat în: Ediţia nr. 480 din 24 aprilie 2012        Toate Articolele Autorului

Viorel ROMAN - UNDEVA LA PALILULA
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Filmul dadaist al lui Silviu Purcărete e dedicat comunismului, care şi după papa Benedict XVII e condamnat la eşec ab ovo, pentru că decuplează societatea de Dumnezeu, munca de remunerarea ei şi sexualitatea de procreere. În oraşul fantoma Palilula pierdut în mijolcul câmpiei moldo-valahe puterea este în mâna secretarului organizaţiei de bază al P.C., liturghia este înlocuită cu lupta pentru pace, şi fidelii poarta smeriţi că icoanele măreţe portrete idealizate ale lui Nicolae şi Elena Ceauşescu. 
  
În Palilula despre muncă sau remunerare ei, nici nu poate fi vorba, după cunoscută lozinca, ei se fac că ne plătesc, noi ne facem că muncim. Sexualitatea, s-a transformat într-o formă de a depăşi disperarea vegetală, şi este decuplata în mod absolut de procreere. Naşterea unui copil ar pune sub semnul întrebării întreaga construcţie absurdă. 
  
În această lume suprarealistă, absurdă, pe care o ştim de la Urmuz şi Ionesco, este repartizat tânărul doctor Serafim, naiv cu o scufiţa roşie, într-un sanatoriu-lazaret, clinica ginecologică fără sens, decât acela de a supravieţui într-o permanentă izolare, beţie şi orgie. Exact ceea ce nu dorea tatăl doctorului, care credea că ştiinţă, cultura este nouă religie mântuitoare. 
  
Aparent totul funcţionează, la cantină bucătărese imense nu încetează de a pregăti mâncarea, administratorul se preocupă de toate, vechea aristrocratie are şi ea un reprezentat care ştie să cânte la pian şi să bea, două farmaciste fac tot timpul un balet sincron, cu Serafim se împrieteneşte un coleg negru, care se schimbă la faţă, se face alb, ţiganii întreţin atmosferă, la înmormântare sau la sărbătoare, cu muzica tradiţională. 
  
Secretarul organizaţiei de bază se gândeşte la binele tururora şi la al său. Toţi sunt de fapt oameni cumsecade, care se ajută între ei, şi fiecare îşi joacă rolul banal oferit de o societatea comunistă morbidă. Absurdul nu e nou la moldo-valahi, mai ales în literatură, aşa că din perspectiva filmului el e bine venit şi ne deschide perspective nebănuite izvorâte parcă din Hieronimis Bosch şi din spiritualitatea pravoslvanica sârbă, rusă. 
  
Pentru a înţelega filmul este utilă vizionarea concepţiei creatorilor ortodocşi, români, ruşi şi sârbi, a dramei omului modern atât de pregnant prinsă în Faust de Goethe. Atât Purcărete cât şi regizorul rus Alexander Sukurow au arătat occidentalilor în Faust-ul lor o viziune care a entuziasmant şi în acelaşi timp a speriat, pentru că prăpastia dintre est şi vest nu numai în utilizarea unor viziuni stranii, ci mai ales a incompatibilităţii spirituale. 
  
Arta regizorală lui Purcărete este deja atât de recunoscută pe toate planurile, că primul său film va avea cu siguranţă un succes mai mult internaţional, decât local. Adevărul supăra pe unii contemporani. Toţi actorii - George Mihăiţă, Răzvan Vasilescu, Constantin Chiriac, Dimeny Aron, Horaţiu Mălaiele - sunt fiecare la înălţime. 
  
Renaşte filmul autentic românesc! Va contribui el alături de cel sârb şi rus în a deschide ochi şi occidentului asupra unei lumi traumatizate, plină de talente? 
  
Viorel ROMAN 
  
www.viorel-roman.ro 
  
20 aprilie 2012 
  
Bucureşti 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Viorel ROMAN - UNDEVA LA PALILULA / Viorel Roman : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 480, Anul II, 24 aprilie 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Viorel Roman : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Viorel Roman
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!