Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Orizont > Opinii > Mobil |   


Autor: Viorel Roman         Publicat în: Ediţia nr. 742 din 11 ianuarie 2013        Toate Articolele Autorului

Viorel ROMAN - REVENIREA RUŞILOR ŞI MODELUL ORTODOX
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Revin ruşii !  
 
1989, refacerea unităţii creştine, aşteptată de toată suflarea, n-a avut loc la terminarea Războiului Rece, război religios dintre creştinii occidentali şi ortodocşi, aşa că entuziasmul iniţial s-a transformat treptat într-o mâhnire generală, mai ales în Rusia şi România, cele mai mari ţări ortodoxe. Înlăturarea dictaturii la Bucureşti s-a realizat cu concursul marilor puteri, dar greul l-au dus totuşi ruşii din solidaritate cu fraţii lor de credinţă moldo-valahi. Revoluţionarii autohtoni sunt desigur victime, dar mai ales folclor la porţile Chestiunii Orientale.  
 
Chestiunea Orientală începe cu Pacea de la Kuciuk Kainargi 1774, când Ţarul Rusiei devine protectorul ortodocşilor din tot Imperiul Otoman, sperând să ocupe Constantinopolul şi să devină astfel Împăratul Imperiului Roman de Răsărit, Bizanţului... Ceea ce nu pot accepta occidentalii, pentru că ar adâncii prăpastia dintre creştinii şi ar face refacerea unităţii creştine şi mai dificilă. Aşa că Rusia este mereu oprită în avântul ei spre sud, spre Constantinopol, spre ceea ce consideră ea ca fiind dreptul ei legitim. (vezi articolele Misiunea imperială a Moscovei şi Chestiunea Orientală în www.viorel-roman.ro)  
 
Moldo-valahii sunt parte a Chestiunii Orientale. Aşa că atunci când occidentalii sunt puternici ei se occidentalizează. Când periodic însă revin ruşii toată bruma lor de civilizaţie este trecută prin foc şi sabie, că 1944. Cum transilvănenii sunt uniţi cu Roma din 1700 şi moldo-valahii se închină spre Constantinopol şi Moscova de la Marea Schisma din 1054, este uşor de prevăzut cine câştigă sau pierde la schimbarea orientării. Asta în afară de faptul că latinii, occidentalii îi simpatizează pe toţi români, dar n-au încredere în pravoslavnicii, iar greco-pravoslavnicii, invers, n-au încredere în latini, dar îi susţin pe drept credincioşii că ei. Sunt astfel moldo-valahii condamnaţi să fi mereu neînţeleşi şi duplicitari?  
 
2013, Rusia redeschide Chestiunea Orientală ca mare putere în rezolvarea conflictului religios dintre suniţii şi alaviţii în Siria. În România partidă ortodocsa - PNL, PMR, PCR, FSN, PDSR, PSD, USL - revine în forţă şi se orientează din ce în ce mă vizibil după putinismul autoritar, paternalist moscovit, bine cunoscut supuşilor lor, dar face în paralel şi efortul de a coabita cu occidentalii, a căror administraţie raţională şi cultură a contractului le este însă complet străină.  
 
La două decenii de la eşecul refacerii unităţii creştine, ruşi şi moldo-valahi au încetat de a-şi mai pune cenuşa în cap şi privesc din nou critic lumea creştinilor occidentali. Cât mai rezista EURO? Se va rupe UE în sudul romano-catolic, nordul protestant şi estul ortodox? Iese Anglia, Grecia din UE? Anglo-americanii s-au luptat în războaie mondiale pentru a opri ascensiune Germaniei, Europei! Cât timp vor mai suporta ei nouă provocare? Cum va evolua conflictul China-USA în Pacific? Cât va mai fi USA super-putere? Pentru că într-o lume multipolară, Rusia poate se va extinde din nou în fosta Uniune a Republicilor Socialiste Sovietice, în fostul Lagăr comunist şi în defunctul Imperiu Otoman.  
 
În acest context internaţional Rusia reia politica panslavistă, panortodoxă, mai nou euroasiatică şi, mai mult decât atâta, redevine activă ca a treia Romă în Chestiune Orientală, care numai aparent s-a încheiat în 1923. Vezi conflictele de după 1989 în Tunisia, Egipt, Israel, Palestina, Irak, Iemen, Serbia, Croaţia, Muntenegru, Macedonia, Kosovo, Transnistria, Georgia etc. Moscova vizează din nou Chişinăul şi Bucureştiul ca făcând parte din sfera ei de interese.  
 
Occidentul nu este interesat într-o Rusie slabă, neputincioasă la graniţa cu Islamul şi China. Oricum Rusia nu este în stare să producă nici un produs de marcă, în afară de materii prime şi arme. Bunăvoinţa vestului faţă de ruşi s-a văzut la sfârşitul Războiului Crimeii, a celor două războaie mondiale şi la implozia URSS-ului. Ţelul final este refacerea unităţii creştine cu fratele ortodox. Asta explică generozitate occidentului faţă de pravoslavnici şi nu în ultimul rând faţă de moldo-valahi. Pe de altă parte exigenţele UE, FMI, NATO... atrag mereu atenţia asupra scopul final al acestei coexistenţe, coabitări temporare.  
 
Lângă marele frate de la răsărit, din ce în ce mai puternic, moldo-valahi nu numai că sunt convinşi că sunt un model de urmat pentru toţi romanii, dar vor încerca şi să-l impună din nou cu forţa. Asta va crea desigur confuzie nu numai la români, ci şi în apus, pentru că modelul de urmat nu este al moldo-valahilor. Ei au desigur meritul faptei unităţii naţionale 1859, 1918, nu însă a ideii, a programului de emancipare naţională. Ei „târâie încă după ei lanţurile grele ale duhovniciei şi soborniciei moscovite şi constantinopolite".(expresie interbelică)  
 
Ideea spre calea emancipării naţionale şi sociale a romanilor este Şcola Ardeleană, a Bisericii unite cu Roma în anul 1700, interzisă de ortodoxo-comunişti în 1948 şi tolerată de neocomuniştii, USL. Lipsa de dialog al moldo-valahilor cu Roma, după atât de promiţătoarea vizită a Fericitului Papă Ioan Paul II-lea la Bucureşti 1999, confuzia lor între faptă şi idee naţională, îi pune pe gânduri bineînţeles şi pe ruşi şi pe occidentali. Aşa că duplicitatea moldo-valaha va fi pusă din nou la încercare, mai ales că revin ruşii şi nu este numai exclus, ci ar fi un demers epocal că ei să taie nordul gordian al refacerii unităţii creştine. Ortodoxia rusă este oricum mult mai evoluată, permisivă curentelor teologice, filozofice şi culturale occidentale decât cea moldo-valahă. Ex oriente lux.  
 
Modelul ortodox  
 
De o mie de ani se străduiesc creştinii occidentalii să-i salveze pe ortodocşi de primejdia turco-musulmana şi să refacă unitatea creştină. Cruciaţii au fost primii, unirea lor religioasă făcută cu spadă nu a fost de durată, a urmat apoi unirea de la Conciliul de la Florenţa, dar Constantinopolul cade şi ortodocşii ajung sub Sultan, până când raţionalismul şi naţionalismul din vest permite expulzarea turco-musulmanilor în Asia şi emanciparea popoarelor din Balcani.  
 
În vremea noastră, fără să mai aştepte refacerea unităţii creştine, occidentalii refac Imperiul Roman de Apus (UE, NATO) şi integrează şi o parte din Imperiul Bizantin, Balcanii. La scurt timp apar însă surprize. Greco-ortodocsii nu sunt în stare să asigure graniţele Europei, nu reuşesc să trateze corect refugiaţii, nu pot asigura colectarea impozitelor, un buget echilibrat. Sărăcia, corupţia şi datoria externă e mereu în creştere. Nesustenabilă. Chiar miliardele de euro făcute cadou Greciei de occidentali, de germani, nu-s de bun augur.  
 
Această situaţie unică, nefericirea de a fi greco-ortodox, l-a făcut pe Nico Dimou să scrie o carte cu acest titlul. Dreptcredinciosul nu cunoaşte decât raiul şi iadul, aşa că el este ori fericiţi, ori nefericiţii, şi face orice ca să rămână în afară realităţii. Autocunoaşterea şi autocritica sunt astfel excluse.  
 
„Noi suntem altfel - constată Dimou -, noi încercăm disperaţi să aparţinem de cineva. De ce oare percepem specificul nostru ca pe un defect? Deci ne e ruşine de el? Din cauză că nu suntem suficienţi de numeroşi sau de puternici pentru a ne folosi de specificul nostru ca de un mândru drapel, pe care să-l urmăm? Sau poate pentru că nu suntem siguri pe noi? (Lipsa de siguranţă de sine şi nu micimea ne face să dorim pe cineva care să ne apere. Şi alte popoare sunt mici, dar nu acceptă să fie dependente.”  
 
Cine sunt ortodocşii? Europenii din orient sau orientalii Europei? Ei se străduiesc să demonstreze cu îndârjire continuitatea glorioasă, greacă şi romană. Dar chiar şi limba este discutabilă, româna sau moldoveneasca? Şi pentru că e greu să te uiţi într-o oglindă, când nu vrei să vezi adevărul, neortodocşii au învăţat să joace diferite roluri, când sunt urmaşii ai antichităţii, când europeni moderni. Cum poate un popor fără identitate să nu aibe complexe de inferioritate ... poporului nu i se permite să fie ceea ce este, ci mai tot timpul se confruntă că o măsură străină. Acuma măsură e UE.  
 
Cât de europeni suntem? Multe ne separă de Europa occidentală, şi probabil mai multe decât ne uneşte. Curentele culturale, care formează civilizaţia europeană, n-au ajuns la ortodocşi decât că ecou. (Nu mă refer aici la bonjurişti!) Nici scolastica medievală, nici renaşterea, nici secolul luminilor, nici revoluţia industrială n-au ajuns în lumea greco-ortodoxă.  
 
Dictatura de dezvoltare a forţat o modernizare şi industrializare a României, dar acum se renunţa la ele. Ortodocşii se simt mai aproape de Rusia pravoslavnica şi de slavofili, decât de Europa raţionalismului. Acad. Florin Constantiniu constată pe bună dreptate că azi situaţia din România este mai lipsită de perspective decât sub Stalin. Orice s-ar spune, greco-ortodocsii nu se simt europeni. Ei sunt eternii jucători de pe banca de rezervă, numai... toleraţi pe stadion! Şi ceea ce este mai grav asta-i deranjează şi îi revoltă.  
 
Cine-i vinovat? Aici apare complexul de superioritate al greco-ortodocsilor. Ei sunt aleşi lui Dumnezu, superiori faţă de roboţeii primitivi din occident. Responsabilitatea eşecului lor o poartă alţii, UE, CIA, FMI, OECD, NATO, şi pe plan personal la fel. Cine n-a luat un examen, n-a promovat în carieră, înseamnă că n-a avut relaţii, bani, n-a fost lăsat să copieze, plagieze. Desigur că sunt influenţe străine şi relaţii utile, dar poate că există şi o responsabilitate personală. Când Karl Marx s-a referit la religie că opium pentru popor, s-a inspirat probabil din istoria greco-ortodocsilor.  
 
LA MULTI ANI!  
 
Prof. Dr. Viorel ROMAN  
Akademischer Rat a.D.  
Bangkok  
1 Ianuarie 2013  
 
 
 
Referinţă Bibliografică:
Viorel ROMAN - REVENIREA RUŞILOR ŞI MODELUL ORTODOX / Viorel Roman : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 742, Anul III, 11 ianuarie 2013, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2013 Viorel Roman : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Viorel Roman
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!