Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Impact > Scrieri > Mobil |   


Autor: Viorel Darie         Publicat în: Ediţia nr. 1284 din 07 iulie 2014        Toate Articolele Autorului

Setea de ierarhie
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Setea de ierarhie 
  
Nu ştiu de ce sunt făcuţi oamenii în aşa fel încât le place să-şi cunoască bine locul ierarhic ţinând cont de diverse criterii. Setea această de a măsura ierarhia era mai puternică parcă la noi, la şcoală, chiar din clasele primare. Ca să exemplific: pe lângă nevoia stringentă de a şti care este clasamentul elevilor din clasă în privinţa rezultatelor la învăţătură, mai erau şi multe alte clasamente pe care noi, copiii, le făceam şi le desfăceam tot timpul. De pildă, se întocmea clasamentul după criteriul înălţimii. Sau care fată e mai frumoasă, care e următoarea, etc. Sau care fată e mai mincinoasă. Sau care băiat e cel mai bun la fotbal.  
  
Staţi puţin, urmează cele mai spectaculoase clasamente între băieţi: Cine e cel mai puternic la trântă. Sau care e cel mai mare bătăuş. De fapt, aici am vrut să ajung. Cel mai spectaculos criteriu de clasificare printre băieţi era cine e cel mai tare la bătaie. Asta presupunea lupte crâncene, nu numai trânte. Însemna pumni căraţi pe spinarea adversarului cu nemiluita, împingeri, doborâri la pământ, zdupăciri, zgârieri. Într-o astfel de luptă doar unul trebuia să învingă. Clasamentul era cam instabil, în timp, trebuia încercat zilnic, pe cât de posibil era. 
  
Eram în clasa a doua, când s-a „copt” situaţia pentru o luptă crâncenă între un băiat de gospodari, Vasile a lui Ilac, şi altul al lui Bubniac, un golănaş şi bătăuş în egală măsură. După ce, la prânz, orele de şcoală se terminară, cei doi băieţi au făcut ce-au făcut să se întâlnească pe pod, să clarifice cine era mai puternic. Se înfăţişară o droaie de copii spectatori acolo, printre care eram şi eu, să vedem măreţia luptei care se prefigura. Ca să păstrăm proporţiile adevărului, eu eram cam printre ultimii băieţi din clasa mea, ca forţă şi putere, şi ca să mă iau la bătaie cu vreunul din clasele mai mari - nici vorbă!  
  
Cum ziceam, începu lupta. Întâi se aruncară vorbe de ocară de o parte şi de alta, un fel de luptă psihologică pentru întărâtare. Apoi au început băieţii să-şi care un potop de pumni pe spinare şi în cap. Buf-Buf! Dup-Dup! Se cutremura podul de zdupăieli. Ceilalţi băieţi asistam cu gura căscată. După prima canonadă de pumni, nu se putea spune cine e mai tare. Atunci bătăuşii au trecut la o altă fază a luptei, începând să se tragă de haine, de cămăşi. Pe ici, pe acolo, cămăşile lor, şi aşa vechi, au cedat. Apoi băieţii au început să se sfâşie de-a binelea. Atunci mi-a trecut prin minte, aşa, ca un fel de revelaţie, că-i mare păcat ceea ce se întâmplă, că băieţii îşi rup cămăşile amărâte. Amândoi erau săraci, de unde să aibă alte cămăşi? Chiar am strigat să nu-şi rupă cămăşile, că o să ia bătaie acasă. Dar luptătorii noştri n-aveau urechi să audă asemenea vorbe de împăciuire, lupta mergea înainte. Şi nu se lăsară până nu-şi făcură unul altuia o mulţime de zgârieturi, cămăşile ajunseseră bucăţi, iar nasurile li se umplură de sânge. Atunci, unul din ei a luat-o la fugă spre casă, în timp ce celălalt ameninţă: „Las' că-ţi arăt eu, mâine! Cazi tu în mâinile mele!” 
  
Mie-mi plăcea să mă iau la trântă cu băieţii, dar fără să ajung la bătaie cu careva. Un singur coleg din clasă era mai slab ca mine. Dar, să vedeţi: vara, în vacanţă, ne-am adunat la şcoală să mergem cu învăţătorul la cules de plante medicinale. Până una alta, am început o miuţă. Din lipsă de băieţi, miuţa era cam leşinată şi fără haz. Trebuia căutată altă distracţie. Nu ştiu din ce, m-am luat la trântă cu unul din băieţii din clasă, următorul în ierarhia de putere din faţa mea. Cu mult greu, l-am trântit la pământ. Dar el nu se lăsa, se zbătea. A început să scoată ghearele, să mă zgârâie pe faţă. Nici eu nu m-am lăsat, aveam şi eu gheare. După ce ne-am chelfănit mult, şi după ce ne-am umplut de zgârieturi, eu am zbughit-o în clasă, bocind, să mă jelesc învăţătorului. Demonstrasem, însă, că sunt cel puţin egal la bătaie cu rivalul meu, pe nume Gigi al lui Tudose. Nu ne-am mai dus la cules de plante medicinale, învăţătorul, aşa cum mai obişnuia, a băut ceva şi s-a culcat. 
  
Venind acasă, părinţii s-au speriat de starea jalnică a feţei şi braţelor mele: 
  
- Ce-ai păţit? Cine te-a zgâriat în halul ăsta? 
  
- Gigi al lui Tudose! 
  
- Daaa?! Lasă că mă duc eu la miliţie, mă duc şi la taică- su să-l iau la rost, cum de-a îndrăznit băiatul lui să te aducă în starea asta îngrozitoare! 
  
Nu a trecut nicio oră că, la pârleazul din faţa casei apăru mama lui Gigi, cu băiatul ei de mână. 
  
- Uitaţi-vă, pani Darie! Uitaţi-vă ce-a făcut băiatul matale cu faţa copilului meu! 
  
Dar tata abia aştepta să arate şi el adevărul. Eu nu eram pe aproape, căci fusesem trimis la treabă. 
  
- Doamnă Tudose! N-aţi văzut cum arată faţa băiatului meu! Să-l chem, să-l vedeţi! Să vedem cine-i mai vinovat! 
  
Când a văzut femeia că treaba se îngroaşă, se uită în spate, să vadă unde e cărarea spre uliţă, îşi luă odrasla de mână şi plecă acasă, fără să mai spună nimic. Aşa se lămuriră ambii părinţi care a fost adevărul cu băieţii lor. 
  
Peste o săptămână am fost chemaţi din nou la şcoală, tot pentru culesul de plante medicinale. Cu cine credeţi că dau nas în nas în curtea şcolii? Cu Gigi, colegul meu de clasă! Dar, nu ştiu de ce, deşi feţele noastre încă nu se vindecaseră de zgârâituri. Ne-am uitat unul la altul, apoi, cum era firesc, ne-am luat de mână să povestim ce-am mai făcut în ultima săptămână. Să mai înţeleagă cineva ce e în capul unor copii! 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Setea de ierarhie / Viorel Darie : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1284, Anul IV, 07 iulie 2014, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2014 Viorel Darie : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Viorel Darie
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!