Autor: Melania Cuc         Publicat în: Ediţia nr. 214 din 02 august 2011        Toate Articolele Autorului

Via Dolorosa ,recenzie de Victor Stir

Victor Stir

VIA DOLOROSA si Melania Cuc

Cunoscută pentru puterea de concentrare pe perioade de creaţie scurte, Melania Cuc publică proză, poezie, tablete, recenzii, cu ritmicitatea profesionistei care este, fără să aibă vreo reţinere faţă de vreunul dintre domeniile amintite. Citind un text al scriitoarei, lectorul intră în ritmul insurgent care mobilizează, antrenează, dând viaţă în jur, organizând în mod specific universul din jurul poemului, povestirii etc.

Via Dolorosa”, recentul volum apărut la Editura “Nico” din Târgu-Mureş, pare venit dintr-o răsuflare, într-atât e de unitar stilistic şi ca manieră de transpunere a stării de graţie în forma scrisă. Diversitatea temelor abordate convoacă o plajă largă de trăiri ca într-un atlas al stărilor personale naturale sau a celor pe care autoarea le inventează cu o aplicaţie care a scăpat multora până la volumul prezent, care o reprezintă plenar. Aproape fiecare poezie are un nucleu generativ epic care devine “centrul de coagulare” al textului şi deopotrivă “osatura” construcţiei poetice. Ajunsă la cel mai înalt punct al epurei perioadei sale de creaţie, autoarea a dat o carte având cea mai importantă coordonată: ineditul, faptul de a fi cu totul proaspătă, fără locuri comune, fără gânduri şi structuri previzibile.

Materia textuală se desfăşoară în poem, a poemelor în carte, cu o continuitate şi dinamicitate amintind de dicteu, de scrierea sub o inspiraţie atât de prodigioasă, încât poemul pare transmis autoarei de o voce care poate fi a daimonului sau a îngerului. Fiecare poem povestind ceva aduce în text condiţia umană, astfel că la nivelul întregii cărţi sunt colectate stările umanului cu relevanţă pentru existenţa adesea nostalgică, insistând asupra tristeţii cu sugestii metafizice. “Via Dolorosa” spune: “Despre cum / A înflorit bumbacul / Cântă trubadurii ferecaţi în cuşca bestiei / Cu sângele-n spumă. Arena de luptă este tixită cu mame şi / Cu prunci înfăşaţi în flori de hârtie. / Poporul invocă din rărunchi şi din buze / Dreptul la fericire. / Mai departe-i Păcatul.” Poemele au deopotrivă un inedit, cum de pildă, “Îngerii îmi vând şofran”, şi un firesc (“Bine ai venit, surioară!”), poezia nefiind căutată în formulări cu “ştaif”, prăfuite, ci adesea în cotidian, în firesc. Melania Cuc caută poezia tocmai în viaţă şi de aici sporul de credibilitate pe care textul îl dobândeşte.

Această carte, cea mai bună a Melaniei Cuc, demonstrează capacitatea autoarei de a se reinventa ca scriitoare, venind înaintea cititorilor cu o formă total nouă faţă de cele din cărţile anterioare, puterea de a se schimba de la o carte la alt fiind tocmai marea virtute a adevăratului scriitor.

Via Dolorosa ,recenzie de Victor Stir / Melania Cuc : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 214, Anul I, 02 august 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Melania Cuc : Toate Drepturile Rezervate.

Abonare la articolele scrise de Melania Cuc