Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Eseuri > Mobil |   


Autor: Vavila Popovici         Publicat în: Ediţia nr. 1293 din 16 iulie 2014        Toate Articolele Autorului

PILOBOLUS – ALTĂ PAGINĂ A FESTIVALULUI DE DANS AMERICAN - 2014
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
„Fiecare creaţie e o mărturisire de sine, aşadar o bucurie!”  
  
Constantin Noica 
  
Cultura coregrafică trebuie considerată ca făcând parte din cultura noastră spirituală şi ca oricare alt gen de artă ea reflectă lumea sub formă de imagine artistică, specificul constând în faptul că sentimentele, gândurile, dispoziţiile omului se transmit prin intermediul mişcărilor, gesturilor, mimicii. Prin mişcările corporale ale dansului omul poate reda atât frumuseţea exterioară, cât şi pe cea interioară – spirituală. 
  
Despre Pilobolus am mai scris anii trecuţi, cu ocazia desfăşurării Festivalului de Dans American - AFD 2010, 2011, 2012, ca despre o Companie remarcabilă prin programele sale strălucitoare şi provocatoare, pline de imaginaţie, spirit, de explorare atletică şi colaborare creativă.  
  
Compania Pilobolus şi-a început activitatea în 1971 ca o companie de dans de grup şi a dobândit renume pentru calităţile extraordinare, obţinute evolutiv în acest secol al 21-lea. Dansatorii se aruncă în aer, cad, execută fascinante piruete, totul făcut cu precizie, dovadă a exerciţiului intens şi al talentului. De fapt, toţi dansatorii îşi dăruiesc întreaga tinereţe acestei obositoare dar fascinante arte.  
  
Să ne amintim că denumirea Companiei vine de la fungi cărora le place soarele, având o remarcabilă abilitate de a se orienta spre sursa de lumină şi care cresc prin păşuni, dar nu numai. Acest fapt ni se aminteşte şi de data aceasta, în video-clipurile prezentate, prin imagini sugestive, fungii fiind prezenţi peste tot, înmulţindu-se şi răspândindu-se prin şi peste tot ce alcătuieşte viaţa omului.  
  
În data de 26 iunie a.c. am vizionat spectacolul care a avut loc la Performing Arts Center (Centrul de Arte performante) din oraşul Durham, Carolina de Nord. Programul spectacolului a fost alcătuit din mai multe dansuri: ON THE NATURE OF THING (În natura lucrurilor) – premieră executată de dansatorii Shawn Fitzgerald Ahern, Eriko Jimbo şi Mike Tyus, sugerând naşterea dorinţei, interconectată cu sfiiciunea şi răzbunarea. Încurajată fiind improvizaţia de către coregrafi, am putut vedea alcătuiri pe tema echilibrului, tehnici de contact dintre corpuri folosind legile fizicii şi ajungându-se adesea la prize spectaculoase ca în acest dans, mişcările celor trei dansatori fiind condensate într-o arie circumscrisă. Trei minunate trupuri, pe o muzică vocală superbă a compozitorilor - Michelle DiBucci şi Ed Bilous - au executat un dans senzual impresionant, plin de graţie şi simbol. Prima scenă, cea a aducerii pe masă a trupului femeii, mi-a amintit tabloul The Demidoff Table (Masa amorurilor) a sculptorului italian Lorenzo Bartolini, văzut la Muzeul Metropolitan de Artă, acel alb sclipitor al marmurei celor două trupuri, redată aici, la începutul dansului, de lumina albă proiectată pe trupul dansatoarei. Trupurile cu o musculatură superbă se dezvăluie şerpuind graţios, îngemănându-se în figuri legate şi complicate. Poţi avea imaginea edenului în care primul bărbat şi prima femeie încearcă seducţia, dragostea trupească şi invidia celuilalt bărbat care intervine precum şarpele, şi a cărui dorinţă şi invidie naşte răzbunarea. Este o temă care, în fond, poate fi aflată în multe alte domenii ale vieţii. 
  
Al doilea dans intitulat SKYSCRAPER (Zgârie-nori) a fost un dans repetat din 2012 executat de şase dansatori: Shawn Fitzgerald Ahern, Benjamin Coalter, Eriko Jimbo, Jordan Kriston, Derion Loman şi Nile Russel (cinci americani şi o japoneză), executat în duet, cu melancolie elegantă, în ritm de tangou, cu o frumoasă costumaţie în ton cu coloritul fundalului cu imagini urbane. A fost plăcută apariţia fiecărei perechi care exprima un altfel de moment al întâlnirii îndrăgostiţilor, la sfârşitul dansului dansatorii revenind în costume divers colorate, dansând într-un ritm alert, veseli, fericiţi, în timp ce pe fundalul ecranului se perindau imagini noi cu viteză accelerată, sugerând traversarea perioadelor vieţii plină de transformări. 
  
Al treilea dans a fost KOROKORO reluat din 2011 - coregrafia artistului japonez Takuya Muramatsu de Dairakudakan. Executat de cei şase dansatori, dansul ne-a creat senzaţii ciudate, de mediu apocaliptic, datorită şi iluminatului, şi proiecţiilor video.  
  
A urmat THE INCONSISTENT PEDALER (Pedalare inconsecventă), dans în premieră, executat de şapte dansatori (Shawn Fitzgerald Ahern, Benjamin Coalter, Eriko Jimbo, Matt Del Rosario, Jordan Kriston, Nile Russel, Mike Tyus), creat de companie împreună cu Shira Geffen şi Etgar Keret - amândoi tineri scriitori israelieni, poveste în care este vorba de aniversarea unui bărbat de 99 de ani. Povestea a părut amuzantă: bătrânul dovedeşte încă putere, personalitate şi dorinţă de viaţă, tinerii nu prea înţeleg, mai fac şi glume, mai impresionată şi ataşată de bătrân pare a fi o nepoată; scenele se succed bătrânul recurge la pedalarea bicicletei, simbolul încărcării vieţii cu energie, execută ultimele gesturi, după care, obosit, cade pe un scaun şi un balon se ridică în sus simbolizând ridicarea sufletului la cer, de fapt singurul şi inevitabilul „exit” al fiinţei umane.  
  
La finalul spectacolului am văzut piesa MEGAWATT (Megawaţi) executat de cei nouă dansatori ai companiei, un dans extrem de energic, în care dansatorii au dovedit pregătirea lor, tehnica execuţiei fiind impecabilă. Trupurile se frângeau, vibrau la limita puterii fizice, dovedind că trupul nostru este de fapt un sistem energetic – fizic, emoţional, mintal şi spiritual, prin cel fizic exprimându-se celelalte. Cred, dar este părerea mea, fiindcă fiecare poate să-şi imagineze şi să înţeleagă ce vrea şi ce poate, coregrafii au vrut să arate importanţa echilibrului energiei noastre, ce se poate întâmpla când suntem suprasolicitaţi, când energiile se dezechilibrează, arătând aceasta prin mişcările de dans ajunse la limita posibilităţilor fizice ale corpului. Au fost momente superbe de tensiune.  
  
Întreg spectacolul a fost un amestec de creativitate, umor şi dramă. Gusturile pot fi diferite, aprecierile de asemenea, mai ales că dansurile au fost diferite ca temă şi simbol.  
  
Poate în dansul modern ca şi în celelalte arte se caută de către coregrafi tehnică cât mai strălucită şi originalitate? Dar altfel cum poate fi conceput progresul? Se caută de multe ori teme ce au o oarecare cruzime, am auzit exprimându-se unii, dar ele sunt ale vieţii pe care o trăim. Impresia care mi-a lăsat-o acest spectacol (merg pe ideea efectului care trebuie să aibă o cauză) a fost acel interes al coregrafilor pentru importanta Lege a vibraţiei care ne guvernează viaţa. Universul se află într-o stare continuă de vibraţie; cu tot ceea ce cuprinde el, este alcătuit din energie în mişcare. Scaunul pe care stăm, dădea exemplu cineva, casa în care locuim, pământul pe care călcăm, iată - scena pe care se dansează, trupurile dansatorilor de pe scenă, mâncarea pe care o mâncăm, cerul pe care-l vedem, aerul pe care-l respirăm, totul este energie în mişcare, cu alte cuvinte materia solidă este energie care vibrează; spiritul, gândul reprezintă tot energie în mişcare. Energia există şi noi o transformăm veşnic în ceva nou. Şi dansul are această putere de a transforma energia, a-i da o minunată formă.  
  
Şi, tot ca o constatare personală, dansul a pierdut mult din graţia şi lirismul de altădată, dar, adaug, există o lege a schimbării care ne spune că, din moment ce totul este energie şi energia se află într-o continuă mişca¬re, totul se şi schimbă, nimic nu rămâne vreodată la fel. În acest sens intervine imaginaţia coregrafilor, dar şi a dansatorilor. Unii nu acceptă, nu se simt în siguranţă decât dacă lucrurile rămân aşa cum sunt, schimbarea le produce teamă, pentru că deschide uşa spre necunoscut. Artiştii însă sunt oameni creativi, sclipitori, cărora le vin idei noi în minte şi mai sunt plini de curaj. 
  
Pentru originalitatea spectacolului şi performanţa dansatorilor care este de necontestat, merită felicitări Compania şi Directorului Festivalului - Jodee Nimerichter. 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
PILOBOLUS – ALTĂ PAGINĂ A FESTIVALULUI DE DANS AMERICAN - 2014 / Vavila Popovici : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1293, Anul IV, 16 iulie 2014, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2014 Vavila Popovici : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Vavila Popovici
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!