Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Impact > Istorisire > Mobil |   


Autor: Al Florin Ţene         Publicat în: Ediţia nr. 320 din 16 noiembrie 2011        Toate Articolele Autorului

Variaţiuni pentru pian, vioară şi violonce pe o temă originală

 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
VARIAŢIUNI PENTRU PLAN, VIOARĂ ŞI VIOLONCEL 
  
PE O TEMĂ ORIGINALĂ 
  
Povestire onirică de Al.Florin ŢENE 
  
Eram cu nepoţica, zglobie şi drăgălaşă, Catinca, la 
  
concert. Aşezaţi in primele randuri, pe scaunele pluşate, de 
  
culoarea bordoului, ascultam cu atenţie „Variaţiuni pentru pian, 
  
vioară şi violoncel pe o temă originală”, op. 44, de Beethoven. 
  
Liniştea din sală accentua mult tactul pe care nepoţica il 
  
bătea pe marginea scaunului. I-am prins manuţa in palmă şi ii 
  
simţeam nerăbdarea in degeţele. Dincolo de Catincuţa, erau două 
  
scaune goale cand a inceput concertul. Privind prin 
  
semiobscuritatea sălii, am văzut că erau ocupate de două 
  
persoane. Un copil imbrăcat ciudat şi un bărbat cu cap olimpian şi 
  
părul valvoi. Şi acesta purta o imbrăcăminte de acum două secole, 
  
aşa cum văzusem in unele filme, la televizor. 
  
Cand ultimele acorduri ale pianului se stinseră şi lumina 
  
de la candelabrele sălii s-au aprins, anunţand pauza, cele două 
  
persoane ciudate au dispărut aşa cum apăruseră. 
  
– Hai, să ieşim puţin la aer, i-am zis nepoatei. 
  
Aceasta o luase, deja, inainte printre scaune, spre ieşire. 
  
Gandul nu-mi dădea pace. „Cine erau acele ciudate 
  
persoane care păreau ieşite dintr-un film de epocă, sau chiar dintro 
  
„notă muzicală?”. 
  
Stand pe scările de marmură ale Filarmonicii, langă mine 
  
au reapărut, parcă venite din pămant, mai degrabă din 
  
inefabilitatea văzduhului, sau poate chiar din notele muzicale pe 
  
care le fredona nepoţica. 
  
– Au cantat bine interpreţii. Insă pianistul trebuia să 
  
lovească mai puternic clapele, mi se adresă persoana cu capul 
  
olimpian. 
  
– Totuşi, imi dăduseră lacrimile ascultand oratoriul 
  
„Christos pe Muntele Măslinilor”. 
  
Catinca mă ţinea strans de mană şi privea cu neincredere 
  
la bărbatul din faţa mea şi la băiatul cu pantaloni bufanţi şi ciorapi 
  
albi de langă acesta. 
  
– „Nu vă uscaţi, plansete ale dragostei veşnice! Ah! 
  
Numai ochilor pe jumătate uzi lumea le pare pustie, moartă!” 
  
– Aveţi dreptate! Dar cuvintele acestea, parcă, le-a spus 
  
Bettina von Arnim, spunand că le-a zis maestrul Beethoven. 
  
– Cam aşa a zis... 
  
Discuţia ne-a fost intreruptă de Catinca, ce il trăgea de 
  
coada cu fundiţă albastră a băiatului. 
  
– Domnişoară, lăsaţi băiatul. Este nepotul meu Karl, 
  
dinspre frate. Eu ii sunt tutore... 
  
Catinca se lipi de mine, strangandu-mă de mană. 
  
– Sunt foarte supărat pe negustorii de mu-zică. Mi-au 
  
numerotat anapoda lucrările, deformandu-le. Le-au numerotat 
  
după fantezia lor. Molo a gravat „Trio-ul cu variaţii in mi bemol 
  
major”, dandu-i numărul opus 82, cand acest număr era al celor 
  
patru „Lied”-uri, pe care le-aţi ascultat, iar variaţiunile au un 
  
număr mult anterior. Este o potlogărie grosolană. Acum toate sunt 
  
cunoscute pe dos”. 
  
Tăceam şi-l priveam cu suspiciune pe acest ciudat om, 
  
venit parcă din istorie. Mie să mi se intample acest lucru!? 
  
Imposibil. Doar sunt cu picioarele pe pămant. Privesc la faţada 
  
Filarmonicii, privesc la automobilele ce trec pe bulevard. Nu 
  
visez. Sunt treaz şi mă aflu in pauza unui concert din oraşul 
  
nostru. 
  
– Vă spuneam că „Variaţiunile pe o temă originală, op. 
  
44” au fost compuse in 1801 şi au apărut, in 1804, la Hofmeister 
  
şi Kuhnel. 
  
O strang de manută pe nepoţică. Ii simt neliniştea. Nu 
  
visez. 
  
– Să intrăm, bunule! Priveşte, intră toată lumea... 
  
Cand mă uit, persoanele ciudate dispăruseră. Poate 
  
impinse de şuvoiul de oameni sunt inainte, deja, in sală. Le-am 
  
văzut decum am intrat; erau pe cele două scaune. Dar, cand ne-am 
  
apropiat, dispăruseră. Parcă au fost absorbite de acordurile 
  
pianului, aşa cum face un aspirator cu bucăţelele de hartie rupte 
  
de nepoţică. 
  
Catinca s-a aşeza. Pe scaunul meu se afla o carte de vizită. 
  
In semiobscuritatea sălii am citit-o: „ BEETHOVEN – 
  
compozitor – Viena”. 
  
Nu se poate, mi-am spus. E o farsă. 
  
45 
  
In clipa in care a inceput partea a doua a concertului, l-am 
  
văzut, zambindu-mi, in faţa pianului cu coadă, pe scenă. 
  
„Simfonia a IX-a” se revărsa peste noi ca un torent. In 
  
tăcerea desăvarşită a sălii, am văzut-o pe Catincuţa discutand in 
  
şoaptă cu băieţelul acela ciudat. In secunda următoare, am simţit 
  
că oameni şi sunete, sunete şi obiecte se contopesc intr-un efluviu, 
  
ce ne absoarbe spre cupola sălii, deschisă spre cerul instelat. 
  
Al.Florin ŢENE 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Variaţiuni pentru pian, vioară şi violonce pe o temă originală / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 320, Anul I, 16 noiembrie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Al Florin Ţene : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Al Florin Ţene
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!