Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Ecouri > Mobil |   


Autor: Vavila Popovici         Publicat în: Ediţia nr. 216 din 04 august 2011        Toate Articolele Autorului

ULTIMUL SPECTACOL DE DANS MODERN
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
"Dansul este limbajul ascuns al sufletului." 
  
Martha Graham 
  
Pentru a fi dispus să te duci la un spectacol de dans, trebuie sa ai o stare sufletească deosebită sau să o induci, fiindcă atunci când mergi la servici sau la cumpărături nu-ţi vine să cânţi, nici să dansezi. Dar gândul că te vei putea afla în alt mediu, detaşat de treburile zilnice, că-ţi vei putea satisface pofta de frumos a sufletului, te face să-ţi rezervi nişte locuri la un spectacol, să-ţi faci timp pentru el. Aşa s-a întâmplat şi la acest Festival de Dans Modern American, desfăşurat în zilele lunilor iunie şi iulie. Ne-am dus la câteva spectacole. Unele ne-au entuziasmat, altele ne-au satisfăcut mai puţin gusturile. Festivalul se apropia de final. 
  
16 iulie 2011. În drum spre Centrul Artelor Performante din Durham (Performing Arts Center), în minutele deplasării cu maşina, priveam copacii înfloriţi observându-le culorile diverse, pe care lumina caldă a acestei veri le punea în evidenţă şi totul pe fondul albastru al cerului, pe care pluteau câţiva nori albi rătăciţi. De o parte şi alta a şoselei – pădurile verzi, verdele matur al verii, sugerându-ne forţa vieţii, cu toate că dinspre pământ se putea auzi un strigăt de sete al rădăcinilor! Nu plouase de multe zile. 
  
Spectacolul programat în această zi era SHEN WEI DANS ARTS, al cărui director artistic este coregraful Shen Wei, despre care unii ziarişti au afirmat că ar fi „Unul dintre marii artişti ai vremii”. El este chinezul care a fondat prima companie de dans modern în China, în 1991, iar în 2000 a format compania Shen Wei Dans Arts în New York, apoi a primit invitaţii pentru participare la ADF. Importanţi în realizarea acestui spectacol au fost şi Daniel Burke – compozitor, muzician, fotograf, doi proiectanţi video şi un asistent; Directorul executiv şi cei zece dansatori din diferite state ale Americii : Cecily Campbell, Sarah Lisette Chiesa, Evan Copeland, Andrew Cowan, Kathleen Jewett, Cyntia Koppe, Russell Stuart Lilie, Sara Procopio, Austin Selden, Brandon Whited. 
  
Ne-am dus entuziasmaţi, cu amintirea dansului de anul trecut (Re – I, II, III) în care au fost abordate subiecte interesante, despre care am vorbit la timpul respectiv. Acum, şaizeci şi cinci de minute fără pauză, un spectacol fără ne sugera ceva deosebit, cu desfăşurarea mişcărilor în patru părţi, intitulate : LIMITED STATES – spectacol în premieră; I. DIMENSIONS, II. 0-11 - spectacol creat special pentru celebrarea a unsprezece ani de dans a Sarei Procopio cu Shen Wei Dance Arts; III. IINTERNAL EXTERNAL#2. Titluri destul de excentrice ! Au fost folosite toate tehnicile de mişcare : o mişcare fluidă şi naturală care se bazează pe contactul dintre două sau mai multe corpuri folosind legile fizicii şi ajungându-se adesea la prize spectaculoase ; alta care armonizează mişcările folosind propria constituţie corporală, transferând greutatea în corp pentru a te mişca cu minimum de efort ; şi în sfârşit cea care eliberează încheieturile şi foloseşte mai mult scheletul decât forţa musculară, contribuind la stilul natural şi extrem de fluid în mişcare.  
  
Am urmărit cu interes toate aceste mişcări executate maiestuos de către dansatori, mişcări în care s-au executat: transferul de greutate, contra-balansul, distribuirea greutăţii, rularea punctului de contact, căderi, ridicări bazate pe folosirea avântului, energiei în mişcare ; dansatorii îşi ondulau braţele, dar şi picioarele în ideea unui zbor frânt, (cel puţin aceasta a fost impresia noastră a celor ce priveam), corpurile efectuau linii geometrice, momente în care-şi pierdeau cu totul rigiditatea, deveneau flexibile, mişcările păreau uneori ca o apă curgătoare, alteori bruşte, mişcări robotizate. Vai! Scriam cândva despre roboţi cum le împrumutăm cu generozitate inteligenţa noastră! Interesant aş spune ! Intervenţia proiecţiei video, excesivă, ne deruta uneori, neputând urmări cu fidelitate mişcările dansatorilor care mai aveau prea puţin din graţia fostului balet clasic, muzica de asemeni departe de romantismul de altădată. Şi poate bine spunea un poet român contemporan încercând a da o definiţie sugestivă muzicii moderne : „Când zgomotul capătă ritm, muzica modernă e aproape”. Dansatorii priveau în gol, tălpile picioarelor le vedeam uneori îndreptate spre plafon ca nişte lumânări uitate a fi aprinse ...  
  
De acord cu afirmaţia coregrafului, că a urmărit concentrarea intensă a dansatorilor şi a spectatorilor, deoarece momentele dansului te fac să pierzi ideea graniţei fiinţei tale şi te topeşti undeva în afara existenţei terestre, tinzi să te integrezi cosmosului, dar pentru noi spectatorii impresia a fost rece, ca atingerea unui metal, preţios de altfel. Adevărat a afirmat cineva că viaţa nu se măsoară în numărul de respiraţii, ci în numărul de momente când ni se taie respiraţia. Astfel de momente, probabil, a intenţionat coregraful să ne ofere şi nu au lipsit în totalitate.  
  
Am ieşit din sala de spectacole oarecum contrariaţi. Interesant în felul de abordare, poate a fost totuşi o neconcordanţă între ceea ce a vrut să exprime coregraful prin acest dans şi ceea ce s-a realizat? Pe cer luna plină semăna cu soarele zilei: un glob mare, superb, galben şi rece... O seară pe care meritam să o consacrăm artei, frumuseţii, dansului plin de dăruire. O seară în care fluxul luminos al Lunii ajungea la maxim asupra planetei noastre, când sensibilitatea psihică şi mentală a tuturor oamenilor, tuturor organismele vii se amplifică. Luna! Ea reprezintă întunericul necesar pentru a se putea remarca splendoarea Luminii. Plinătatea ei reprezenta exact acest moment: Întunericul reflecta Lumina; Luna îi aducea aminte Luminii că are nevoie de Întuneric pentru a exista şi a străluci. Un moment magic al anului, al acestei veri. Cel mai bun moment în care dansatorii au putut simţi cum corpul lor este susţinut de energia Vieţii, dovadă că ne-au şi convins prin măiestria dansului lor; fizic şi mintal trupurile lor au fost scăldate pe deplin în energia vieţii.  
  
Să ne dorim să simţim şi din punct de vedere emoţional tot atât de intens această energie, pentru a trăi împreună, dansatorii şi spectatorii, sentimente mai umane.  
  
Parcă mi-e dor de Swan Lake – recentul spectacol chinezesc, să trăiesc emoţiile simţind cum tremură carnea trupului de pe oasele noastre şi cum lacrimile ţâşnesc cuminţi ... Să văd superbul dans exprimând măreţia dragostei dintre Odette şi Siegfried, lumina dragostei învingând orice obstacol ...  
  
Dar acesta a fost Dansul Modern. Poate am fost spectatorii propriei noastre vieţi? 
  
Vavila Popovici – Carolina de Nord 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
ULTIMUL SPECTACOL DE DANS MODERN / Vavila Popovici : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 216, Anul I, 04 august 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Vavila Popovici : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Vavila Popovici
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!