Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Eveniment > Ordinea Zilei > Mobil |   


Autor: Al Florin Ţene         Publicat în: Ediţia nr. 423 din 27 februarie 2012        Toate Articolele Autorului

Tiumf la Naţional
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Articol de Mariana Cristescu 
  
Triumf la Naţional 
  
Joi seara, în Sala Mică a Naţionalului târgumureşean, publicul a avut privilegiul de a asista la premiera spectacolului „Prah” de György Spiró, scriitor maghiar contemporan (n.1946) laureat cu premiul „Kossuth”, unul dintre cei mai apreciaţi scriitori, poeţi, istorici literari şi traducători din Ungaria.  
  
„Prah”, în limba sârbă, înseamnă praf, pulbere. Aşa apare pe o cutie de cacao provenită din Iugoslavia lui... Tito, obiect cu valoare sentimentală ce îşi depăşeşte rolul de... recuzită, în jurul său urmând a se dezvolta întreaga intrigă a Comedie... amară, în două personaje, „Prah” a fost scrisă la cererea Teatrului „Radnóti Miklós” din Budapesta. Premiera absolută a avut loc în aprilie 2007, iar spectacolul figurează şi acum în repertoriu. Se joacă în această lună şi la Viena, este pe afişe la Liubliana, iar publicul de expresie maghiară din România (şi nu numai acesta) cunoaşte partitura dramatică din montările anterioare de la Târgu-Mureş (Trupa „Tompa Miklos”, 2007), Timişoara, Sibiu etc. La ediţia din 2011, a XVII-a, a Festivalului de Teatru Scurt, montarea „Prah” a Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timişoara a luat Premiul pentru cel mai bun spectacol, iar Szász Enikő a primit Premiul pentru cea mai bună actriţă pentru rolul Femeia! 
  
Indiscutabil, este un text bun, inteligent, dens, greu pentru cei doi actori, care, în spaţiul acela concentraţionar, bântuit de obsesii paranoide, sordid şi lipsit de speranţă, care este, până la urmă bucătăria, în care se pregăteşte – pe viu – tocana sărăcăcioasă (foarte bună scenografia doamnei Iudit Dobre-Kóthay), trebuie să susţină, vreme de două ore, o stare emoţională la cote maxime, utilizând întregul arsenal de măiestrie pentru a comunica publicului comicul de situaţie, acel „râsu'-plânsu'” care mai dezmorţeşte spiritele şi opreşte lacrima. 
  
Regizorul Cristian Ioan a ştiut foarte bine ce face când a ales textul, l-a adaptat la condiţiile urbei de pe Mureş - adevărurile enunţate de György Spiró fiind general valabile, indiferent în ce colţ de lume ar fi montat acest text –, încredinţându-l unor excepţionali slujitori ai Thaliei: Marinela Popescu şi Mihai Gingulescu.  
  
Ni se spune o poveste despre o Femeie şi un Bărbat, care vegetează la nivelul subzistenţei, în trista rutină a celor care au încetat să spere. Lovitura de teatru, şocul care le dă peste cap viaţa, relaţia în sine, este... „ochiul dracului”: câştigă marele premiu la loterie. Reacţiile lor sunt paradoxale, femeia – ei, da, cherchez la femme! – este, de data aceasta cea care distruge totul. De ce? Poate că autorul e misogin. Banii, prea mulţi, prea târziu veniţi pentru cuplu, prea devreme pentru copii, i-ar distruge, mai mult ca sigur, poziţia de mater familiae. „Dacă nu eram eu, tăticu' şi rudele mele, era vai de voi!” – repetă obsedant.  
  
Iluziile ei cresc şi descresc tragi-comic: un concediu cu toată familia la Bazna, 10 depozite în bănci europene, o insulă în Adriatica, şase castele, apoi doar o vilă pe Coasta Dalmată, apartamentul din centrul urbei, un triplu ştecher, eşuând deasupra unui lighean în care cade ploaia prin acoperişul găurit şi unde îşi determină consortul să stingă flacăra ultimei iluzii. Suflete moarte? O spaimă paralizantă mutilează speranţa. Primul gând este fuga, evadarea. Dar unde să fugim de noi înşine? Femeia, strivită, apăsată de prea multele griji, de eşecul unui episod de muncă în Spania, care a fost o singură dată fericită: „Acum douăzeci de ani, câns m-ai dus la cinema!”, a uitat să se bucure, a uitat să spere. 
  
Marinela Popescu este cutremurătoare, Şi, totuşi, până la urmă, cine învinge? Nu cunosc răspunsul. Învinge, oare, Iubirea? Sau poate... tot rutina??? Sau şi una, şi cealaltă? Ori spaima în faţa altui început? Fiindcă, la insistenţele ei, ori de dragul ei – luaţi-o cum vreţi! -, bărbatul acela tomnatic, dar încă în putere (adorabil Mihai Gingulescu..., aparent „sub papuc”), se leapădă... de Satana! Nimic nu e real – încearcă să-l convingă Femeia - prăvălindu-l din Paradisul visării, precum celebra sa înaintaşă biblică, pe pământul... oamenilor mărunţi, cărora fericirea le este interzisă. 
  
Mi-am amintit, printr-o ciudată asociere de idei, o replică din „Woyzzeck” de Georg Buchner.„Noi, ăştia, – spunea personajul principal – şi pe lumea cealaltă, vom fi puşi la trudă, la facerea tunetelor”. Nu garantez pentru exactitatea traducerii, e mult de când am văzut opera lui Alban Berg, realizată după piesă (1925). Ceea ce îmi dă de gândit este similitudinea mesajului creaţiilor interbelice de factură expresionistă cu ceea ce trăim noi acum. 
  
Publicului i-a plăcut spectacolul, deoarece s-a regăsit în ceea ce se petrecea acolo, pe scândură. Iar ei, Femeia şi Bărbatul, întruchipaţi de Marinela Popescu şi Mihai Gingulescu, au fost adevăraţi, tulburători, dăruindu-se până la ultimul strop de energie actului artistic. Bravo, tuturor! Nu rataţi „Prah”! Este un spectacol pasibil de... premii mari! 
  
MARIANA CRISTESCU 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Tiumf la Naţional / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 423, Anul II, 27 februarie 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Al Florin Ţene : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Al Florin Ţene
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!