Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Comentarii > Mobil |   



Teodor Barbu sau arta de a ne convinge frumos în situaţia glisărilor potenţiale
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Teodor Barbu sau arta de a ne convinge frumos în situaţia glisărilor potenţiale 
  
Am primit din oraşul natal, spre bucuria mea, volumul de versuri ”Retorica balansoarului “ semnat de prietenul Teodor Barbu ,din perioada când “mâncam poezia pe pâine “, şi alergam după fluturi , cum spunea regretatul George Ţărnea, în oraşul unde mustul decanta în pahare speranţele noastre. 
  
Volumul, apărut în condiţii grafice deosebite, se deschide cu câteva pagini cuprinzând aprecieri despre volumele anterioare publicate de poet, semnate de Emil Istocescu şi Al.Florin Ţene, după care urmează patru cicluri:”Sonete, poeme, rondeluri, şoptiri”, “Anotimpuri vesperale, pasteluri “,”Mărturii, oferte, tăceri “şi ”Peregrini, destinaţii “, grupaje de poezii scrise în stil baroc ce aspiră la atingerea eternului şi descoperirea nemuririi. Fapt ce ne face, citind versurile poetului, că mintea şi trupul nu pot fi nicodată separate: “Trăiniciile iubirii/ Ţin doar de destinatar,/ Restu-s jocuri ale firii,/ ... Balansoar. “( Balansoar). 
  
Poetul este un oficiant al versurilor incantatorii, al transimaginarului şi, totodată, al transclasicităţii şi transmodernităţii, şi mai ales al clasicităţii, cu toate că poezia sa are rădăcinile în noul curent proglomodern, teoretizat de subsemnatul în urmă cu optsprezece ani. Pentru Teodor Barbu, cuvântul este vehicul poetic, care înglobează în el sentimente, supra-cuvântul, sau necuvântul. Se integrează unei morfologii pure, nefiind elementul primordial, al poeziei, ci al poeziei aşa cum se naşte ea, nenoţional şi cu direcţie precisă:” Ce poet să fiu?.../ acolo, un om oarecare/ cu sentimente neclare/ şi încă viu ... ”( Nedefinit). 
  
Poezia lui Teodor Barbu are ca sursă de energie inspiraţia, suflată la ureche poetului, rând pe rând, de către muzele ce se aşează tiptil în rondelurile poetului. Pornind de la teoria heideggeriană a Nimicului aceste “muze “ întruchipează în real idealitatea absolută ce, practic, caracterizează cunoaşterea originară: “Şterg faţa visului cu mâna,/ Şi-acuz cuvântul nerostit,/ Când doarme prin hăţişuri luna, / De parcă timpul s-a oprit.“( Rondelul nopţii). 
  
Confesia lirică e uneori tulburătoare iar scenariu liric construit ingenios dă senzaţia unei explozii a interiorităţii, uneori controlată, mai ales în poeziile cu formă fixă, alteori ne stăpânită.De aici provine şi confesiunea frenetică a eului sub forma retoricii impetuase: “Doar din tăceri mă recompun/ Şi prin oglinzi îmi e totuna/ Că nu arăt a fi mai bun,/ Dşi mă străduiesc întruna “.( Din tăceri). 
  
Versurile par străbătute de o dorinţă ambguă, ce poate însemna deopotrivă căutarea identităţii pierdute în spaţiul fabulous al iubirii, al cunoaşterii, şi invocarea unei fiinţe complementare, a jumătăţii mitologice, întrezărite sub diverse ipostaze. Discursul liric are dramatism, vezi poezia dedicată mamei, şi un soi de încordare paroxistică în poeziile evadate din chingile clasicismului:”Grăbită mai e/ dimineaţa poetului, / atunci când se desfac petalele strofei/ precum porţile/ unei cetăţi medievale. “( Inimi). 
  
În tensiunea dintre concept şi imagine, poezia lui Teodor Barbu dezvăluie, în fapt, o tensiune adâncă, între spirit şi trup, pentru bucuria de a trăi în “amurguri voluntare “.Imaginaţia poetului se abstractizează, eliberându-se de obsesiile materialităţii tulburi. Cartea închipuie un joc fantezist al balansoarului, echivalent cu mişcarea cinetică, o formă eufemistică a crizei, cu viziuni metafizice, cu proiecţii ample în care spiritul şi materia agonizează într-un univers romantic. Teodor Barbu dezvoltă în poemele sale un subtil mit filozofico-poetic al edenului/paradisului / raiului, ca mit al unui tărâm închegat în sufletului său, care mi-aduce aminte de spusele lui Rosa del Conte. Concepţia poetului despre revelaţie este laică, adevărul îl însuşeşte ca pe o năzuinţă a omului, ci nu ca pe un har divin. 
  
“Podul de cuvinte al vieţii“ este expresia confruntării permanente ale poetului cu idealurile sale exprimate prin cuvinte, o dramă umană incifrată şi prin miturile biblice. 
  
Volumul lui Teodor Barbu ne confirmă faptul că poetul a ajuns la maturitatea deplină, invitând cititorul “la un chef de sărbători “,( Grăbind), asociindu-mă la ceea ce scria Eugen Lovinescu:”O carte bună trăieşte prin ea, fiind frumoasă, ea şi-a îndeplinit menirea şi nu are nevoie de recunoaşterea nimănui. “ 
  
Al.Florin ŢENE 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Teodor Barbu sau arta de a ne convinge frumos în situaţia glisărilor potenţiale / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 636, Anul II, 27 septembrie 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Al Florin Ţene : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Al Florin Ţene
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!