Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Eveniment > Ordinea Zilei > Mobil |   


Autor: Simona Botezan         Publicat în: Ediţia nr. 745 din 14 ianuarie 2013        Toate Articolele Autorului

Simona BOTEZAN - AL JAZEERA VA INTRA ÎN 60 DE MILIOANE DE CASE AMERICAN
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Televiziunea arabă Al Jazeera, sponsorizată de guvernul din Quatar, va avea acces la 60 milioane de gospodării din SUA, după ce a cumpărat reţeaua media Current TV, la începutul lunii ianuarie 2013. Fostul vicepreşedinte american Al Gore, unul dintre fondatorii reţelei Current TV, deţinea 20% din acţiuni, pentru care a încasat suma de 100 milioane de dolari.  
 
Televiziunea arabă este cunoscută în SUA, în principal, datorită tonului anti-american folosit în timpul războiului din Irak, cu un deceniu în urmă. Ştirea ca Al Jazeera va deveni un important canal de cablu din SUA, care va concura cu CNN, a stârnit un val de reacţii din partea experţilor: „Parerea mea este că atunci când oamenii aud despre Al Jazeera, aceştia nu vor fi atenţi la calitatea ştirii sau corespondenţei", a declarat pentru CNN analistul Stuart Fischoff, un profesor pensionar de la Universitatea de Stat din Los Angeles, California. „Ei vor auzi doar Qatar, şi vor spune că este o ţară arabă, plină de terorişti şi, prin urmare, este părtinitoare în prezentarea ştirilor", a mai spus profesorul.  
 
Fostul corespondent al Casei Albe, Bibb Porter de MEDIATECH Capital Partners din New York, a declarat pentru mass-media ca Al Jazeera a plătit 500 milioane dolari pentru a achiziţiona Current TV: „Eu cred că preţul asumat de 500 milioane dolari este absurd pentru ceea ce au primit", a spus Bibb.  
 
Apariţia Al Jazeera pe o reţea de cablu majoră din SUA, a înviat dezbaterea despre acuzaţiile anti-americane din trecut şi despre videoclipurile cu Osama bin Laden sau cu metodele artizanale de fabricare a bombelor, prezentate de televiziunea arabă. Unii experţi consideră că Al Jazeera va încerca să prezinte buletine de ştiri care se pliază pe standardele americane. Antipatia faţă de reţeaua arabă s-a disipat în mod semnificativ în SUA, deşi nu în totalitate, spun analiştii. „Acesta (n.r. televiziune) a fost, evident, demonizată de către politicienii noştri pentru aproape un deceniu" a precizat Rory O'Connor, un fost producător CBS News şi un expert în mass-media. El a remarcat modul în care un cameraman Al Jazeera a fost reţinut timp de şase ani la lagărul de prizonieri US Navy de la Guantanamo Bay, Cuba. Dar Al Jazeera difuzează curent în limba engleză programe de calitate, fără părtinirea invocată de politicieni americani, a spus O'Connor, autorul blog-ului roryoconnor.org, care contestă opinia conservatorilor că Al Jazeera ar fi „o reţea de teroare şi propagandă”.  
 
Alţi analişti, spun că Al Jazeera continuă să difuzeze şi acum emisiuni cu conţinut anti-american. „Cu siguranţă vor fi atenţi la început şi vor încerca să dovedească faptul că sunt un canal profesionist şi obiectiv", a declarat Yigal Carmon, preşedintele Media Research Institute pentru Orientul Mijlociu, care a adunat mai multe clipuri video difuzate de Al Jazeera în ultimii ani, cu mesaj anti-american. Carmon este un fost consilier antitero, şef de cabinet al premierului israelian Yitzhak Rabin. „E mult mai puţin anti-american decât în trecut, şi ceea ce difuzează în limba engleză este o versiune de soft a emisiunilor în limba arabă. Dar aceasta este televiziunea guvernului din Qatar şi vorbeşte despre viziunea guvernului din Qatar; este o televiziune politică", a spus Carmon, care a folosit cuvinte dure pentru a descrie guvernul din Qatar: „Qatar, la urma urmei, este o dictatură, şi într-o dictatură, ei folosesc mass-media ca pe un braţ al politicii externe, fie că este vorba de politică arabă, musulmană sau internaţională", a mai spus Carmon.  
 
Decizia guvernului din Qatar de a introduce Al Jazeera în 60 % dintre casele din SUA, care recepţionează televiziunea prin cablu, este o manevră politică provocatoare, dar si o strategie de afaceri, fiind o reţea sponsorizată de guvern, mai spun experţii. „Vedeţi natura neobişnuită sau ciudăţenia esenţială, că un fost vice-preşedinte al Statelor Unite vinde reţeaua sa unui guvern străin?" a declarat expertul mass-media Howard Kurtz, gazda programului săptămânal CNN "Surse de încredere".  
 
Al Jazeera a fost întotdeauna privită ca un factor de risc şi o vanitate a unui emir bogat. Qatar este o ţară din lumea a treia, care are o mare rezervă de petrol şi gaze şi produce miliarde de dolari pentru profilul personal al emirului. Este vorba despre o televiziune care se ocupă de imaginea publică a emirului şi încearcă să manipuleze occidentul, prezentându-l într-o lumină favorabilă pe dictator. Al -Jazeera subliniază mereu faptul că emirul sponsorizează evenimente sportive în Quatar şi în Europa, au spus experţii. „Al Jazeera încearcă de ani de zile să intre în casele americane şi până acum nu a reuşit", a mai declarat Brian Stelter de la New York Times, pentru CNN.  
 
Purtătorii de cuvânt ai Al Jazeera nu au putut fi contactaţi de CNN pentru a raspunde acestor acuzaţii. Pe website-ul televiziunii arabe apare însă un mesaj, referitor la difuzarea programelor Al Jazeera în SUA: „La cinci ani de la lansarea Al Jazeera English (AJE) canalul este disponibil numai în câteva oraşe din SUA: New York, NY; Washington DC; Burlington, VT; Toledo, OH, şi Bristol, RI. Ştim că americanii doresc să ne vadă, deoarece 80.000 de oameni au trimis deja cereri furnizorilor lor de televiziune. Dar avem nevoie de tine pentru a menţine presiunea asupra operatorilor de transport prin cablu/ satelit, pentru a cere difuzarea AJE. Avem 70 de birouri în întreaga lume, mai mult de 1.000 de angajaţi de 50 de naţionalităţi; avem una dintre cele mai diverse structuri etnice din lume în redacţiile noastre. AJE este difuzat la cel puţin 250 de milioane de gospodării din 120 de ţări.”  
 
Al Jazeera îşi motivează extinderea în SUA prin faptul că „aproape 40 la sută din audienţa online a Al Jazeera English (serviciul în limba engleză) provine din Statele Unite, deci telespectatorii americani au demonstrat clar că apreciază informaţia furnizată.”  
 
O opinie similară a fost exprimată de jurnalistul Alan Colmes, pe pagina web Liberaland: „Se numeşte diversitate de opinii, ca să nu mai vorbim de faptul că e o piaţa liberă şi alegerea aparţine consumatorului [...]În cazul în care Al Jazeera nu va reuşi să atragă o masă critică de spectatori, companiile de cablu vor fi justificate să o elimine. Al Jazeera aduce o alta nuanţă în relatarea ştirilor internaţionale, care lipseşte de pe alte reţele americane, pentru că are mai mulţi corespondenţi străini şi mai multe birouri peste mări, decât multe posturi din Vest. Pentru acoperirea „primăverii arabe” Al Jazeera a câştigat un premiu George Foster Peabody”, a spus Alan.  
 
Dealtfel, Al Jazeera nu este un fenomen izolat. Postul China CCTV, sponsorizat de guvernul chinez, s-a aventurat în SUA anul trecut: „Chinezii au o acoperire similară a pieţei mass-media din SUA, aşa cum încearcă Al Jazeera acum", a spus Bibb Porter. „Aceste posturi sunt folosite ca o variantă modernă de diplomaţie, nu sunt canale de propagandă, deoarece abordarea lor este foarte grijulie. SUA ştie că este vorba tot despre China, iar acolo unii oameni mor de foame", a mai precizat Bibb Porter. Bibb se întreabă de ce Al Jazeera ar intenţiona să producă 60% din conţinutul său în Statele Unite, aşa cum declară, deşi postul arab s-a făcut cunoscut datorită acoperirii sale din Orientul Mijlociu, în special în timpul revoluţiilor arabe din primăvara anului trecut?  
 
Cert este că Al Jazeera va găsi un segment de public în SUA, dar va intra pe o piaţă tumultoasă şi fragmentată, cu multe programare de ştiri, iar ratingul său nu va fi de milioane de telespectatori, ci, probabil, de câteva sute de mii, au mai declarat analiştii. Accesul la 60 de milioane de case din SUA nu garantează că oamenii vor urmări programul, au mai declarat analiştii. Buletinele de ştiri internaţionale sunt un segment care se vinde greu. „Nu există o piaţă americană prea mare, avidă de ştiri internaţionale”, a declarat Howard Kurtz de la CNN.  
 
------------------------------------------------------  
 
Surse: CNN; Al Jazeera; Liberaland  
 
Simona BOTEZAN  
Washington D.C. SUA  
Ianuarie 2013  
 
 
 
Referinţă Bibliografică:
Simona BOTEZAN - AL JAZEERA VA INTRA ÎN 60 DE MILIOANE DE CASE AMERICAN / Simona Botezan : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 745, Anul III, 14 ianuarie 2013, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2013 Simona Botezan : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Simona Botezan
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!