Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Manuscris > Jurnal > Mobil |   


Autor: Sergiu Găbureac         Publicat în: Ediţia nr. 584 din 06 august 2012        Toate Articolele Autorului

Sergiu GABUREAC - CINCI ÎNTR-UNUL! FILE DE JURNAL PARANORMAL (1) - NAPOLI
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Nu mi s-a mai întâmplat să aterizez în mijlocul unui oraş. După 20 de minute eram deja cazaţi la Hotelul San Giorgio. Ne-a găzduit cu generozitate, inclusiv internet wireless 24 din 24. Numai că timpul presa şi am prea apelat la virtual.  
 
Ora 19. Părăsim hotelul. La recepţie, suntem sfătuiţi, cu o teamă nedisimulată, să nu mai ieşim prin oraş la ora asta. La fel păţim şi pe stradă. Când întrebam de o direcţie anume, toţi se uitau la ceas. De parcă pericolul venea la oră fixă. Vă amintiţi? „Este ora unu/ Omul negru n-a venit!”. Am hălăduit, însă, pe tot felul de străduţe şi nu mi s-a părut chiar atât de periculos. Poate eram bine adaptat la mediu. Poate pentru că aveam bodyguard. Poate...  
 
Iulie. Un soare cu toate suliţele în dotare îi urmărea pe pământeni într-un oraş care arată, pe ici, pe colo, prin părţile esenţiale, ca-n filmele anilor 50. Poţi circula uşor utilizând mijloacele de transport în comun, inclusiv metroul. Cele mai multe cu air condition, dat la maximum, ceea ce măreşte disconfortul la părăsirea lor. Mai puţin cele cu care poţi face organizat turul oraşului. Dar e păcat să ratezi mersul la pas pe străduţele ce fac de neuitat oraşul!  
 
Asfalt nu prea găseşti, materialul dăruit de Vezuviu, granit sau bazalt, fiind prelucrat şi intens folosit la pavarea caldarâmului, trotuarelor... Autoturismele, adică maşinuţele, apar şi dispar, după ce te lipeşti automat de pereţii caselor. De era să intru peste o Anna Magnani, care tocmai îşi savura ţigara în balconaşul de la ... parter.  
 
Am crezut că cel mai murdar oraş, din cele văzute până acum, este Istanbulul. Aş recomanda bucureşteanului cârcotaş să facă o talpă pe străzile urbei de la poalele Vezuviului. Ferentariul pare de vis. Al treilea oraş al Italiei, Napoli, geme sub asediul gunoaielor. Zona cu cea mai mare densitate a oraşului, mare parte a centrului istoric, arată ca un ghetou uriaş. O realitate cu mirosuri greu de uitat. Îi vedeam pe Alberto Sordi pe după fiecare colţ. Sau pe celebrul Toto, născut în cartierul săracilor Sanit" Rione din Napoli, cu o poveste de viaţă incredibilă.  
 
Partea comercială din Quartieri Spagnoli este aproape de standardele europene. De la Galleria Umberto I, un masiv monument de arhitectură (instantaneu mi s-a deschis fişierul cu Galleria Vittorio Emanuele II din Milano), o iei pe Via Veneto. Se află vizavi de Teatrul Regal San Carlo, cel mai vechi teatru liric din lume, de lângă Piazza del Plebiscito. De nu doreşti o iei pe Via Chiaia sau pe exclusivista Via dei Mille cu preţuri de te-apucă ... mila de propriul buzunar. De clasă de mijloc. Din România. Găseşti cam tot ce se oferă prin lumea bună. Informaţie obţinută de la bodyguard. Nici un magazin de firmă nu i-a scapat, ochiului ei profesionist de ardeleancă, până în piaţa dominată de un Dante ce răbda cu stoicism razele marelui galben. Iar maestrul Bellini, fiecare cu piaţa lui, se uita îngrijorat la urmele grele lăsate, de chefliii de peste noapte, la baza soclului său. Graffitiştii, ca şi gunoaiele, au reuşit să-şi pună amprenta pe tot oraşul Doar cerul a rămas liber!  
 
Cum în plan e şi celebrul Pompei, nu am adăstat la muzeul cu pricina şi nici prin catacombe, nefiind mare fan al mumiilor şi stafiilor de orice fel. Napoli este un oraş uşor de vizitat. Circa 400 de biserici, din care 150 în centrul istoric, te alină cu răcoarea şi liniştea interioarelor sale. La tot pasul dai de zeci de palate, răspândite prin cele 10 sectoare ale oraşului cu peste un million de locuitori, încât te întrebi, dacă nu or fi, unele, ca supermarketurile de pe litoralul grecesc. Mici, mici! Numai pe strada care taie practic centrul oraşului vechi în două, Spaccanapoli, se află: Palazzo Filomarino, cu celebrul locatar Benedetto Croce, Palazzo Venezia, Palazzo Petrucci, Palazzo Pinelli, Palazzo del Panormita, Palazzo di Sangro, Palazzo di Sangro di Casacalenda, Palazzo Marigliano...  
 
Adaug şi altele, care merită atenţie: Palazzo del Panormita, cea mai frumoasă clădire renascentistă din oraş. Palazzo San Giacomo din Piaţa Municipio. Sau Palazzo Doria d'Angri. Ei, aici, e aici! De la balconul clădirii Giuseppe Garibaldi a declarat unirea Regatului celor două Sicilii. Era 7 septembrie 1860. Palazzo Pignatelli - dăruit împreună cu colecţiile de mobilă şi porţelanuri statului italian. Palazzo Arcivescovile, reşedinţa arhiepicopilor napolitani. Palazzo Firrao (sec. al XVI-lea în stil renascentist, apoi barocizat) cu o faţadă plină de statuile regilor napolitani. Nu în cele din urmă, Palazzo Capodimonte, reşedinţa de vară a regilor Regatului Napoli, situat pe dealul cu acelaşi nume. Aici găsim Galeria Naţională din Napoli (cu ceva picturi ale lui Tiziano, Caravaggio ... cam subţire), precum şi alt muzeu de porţelanuri.  
 
Închei trecerea în revistă cu Palatul Regal, din Piazza Plebiscito, construit la începutul secolului al XVIII-lea. Un amestec bizar de stiluri. În aripa de est se află Biblioteca Naţională Vittorio Emanuele III, a treia din Italia, cu numai puţin de un million şi jumătate de volume, printre care şi cele 1800 de papirusuri recuperate de la Herculaneum. Fratele Pompeiului. Faţada vestică, cea dinspre dinspre Piaţa Plebiscitului (pentru unirea de la 1860), este decorată cu statuile marilor regi al Regatului Napoli, ce privesc la grupurile ecvestre cu Carol al III-lea de Bourbon (fondator al dinastiei de Bourbon) şi fiul său Ferdinand IV în şei. Păzesc intrarea în Bazilica San Francesco di Paola, ce aduce, uşor, cu Pantheonul din Roma. Caii sunt realizaţi personal de Antonio Canova, reprezentant al neoclasicismului european. Aş vrea să ajung odată şi la Sankt Petersuburg să-i admir varianta pentru cele trei graţii: Aglaia, Euphrosyne şi Thalia.  
 
Pătrundem în Piazza del Gesu Nuovo. Biserica Gesu Nuovo, cu o faţadă nonconvenţională, are un interior baroc impresionant. În aceeaşi piaţă se află Basilica Santa Chiara, cea mai mare clădire gotică din oraş, care adăposteşte mormintele a 12 regi şi regine ale regatelor Napoli şi Sicilia. O piaţă supravegheată permanent de armată. Am avut o stare de nelinişte. La Duomo di Napoli se păstrează sângele lui San Gennaro, patronul oraşului. O altă biserică impunătoare a oraşului, Madre di Buon Consiglio, aduce cu cea de la Vatican, pe care urma să o revăd în zilele următoare. Castelul Nuovo, ridicat la 1275, refăcut-extins pe la 1599 şi pus în valoare turistică din 1982, domină golful şi zona din care vom lua barca spre Capri.  
 
Uitasem să vă spun că pe la 1030, ducele Sergiu al IV îi chemă pe normanzi să apere zona de ameninţarea bizantină, salvând astfel Napoli (Noua cetate), fosta colonie grecească, preluată de romani, devenită ducat bizantin, ulterior independent şi, apoi, capitală a regatului napolitan până la crearea Italiei Mari.  
 
(va urma)  
 
Sergiu GĂBUREAC  
Napoli, Italia  
Iulie 2012  
 
 
 
Referinţă Bibliografică:
Sergiu GABUREAC - CINCI ÎNTR-UNUL! FILE DE JURNAL PARANORMAL (1) - NAPOLI / Sergiu Găbureac : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 584, Anul II, 06 august 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Sergiu Găbureac : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Sergiu Găbureac
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!