Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Impact > Istorie > Mobil |   


Autor: Octavian Lupu         Publicat în: Ediţia nr. 628 din 19 septembrie 2012        Toate Articolele Autorului

SCRISOAREA UNUI MARE ÎMPĂRAT CĂTRE UMANITATE
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Nu este niciodată prea târziu pentru a recunoaşte faptul că Dumnezeu este adevăratul stăpân a tot ce există. Nu este niciodată umilitor să-L recunoşti în calitatea Sa de Creator al întregului univers. Însă este cea mai stupidă nebunie să Îl ignori şi să acţionezi fără să îţi pese de prezenţa Sa şi de judecata care va veni asupra fiecărui om. Experienţa împăratului Nabucodonosor este relevantă în acest sens şi bine ar fi să luăm aminte asupra ei fiindcă timpul vieţii noastre este scurt pe faţa acestui pământ.  
 
De la mărirea plină de fală pe care o intuim în primele trei capitole ale cărţii profetului Daniel până la adâncul umilinţei din capitolul 4 se poate trasa o involuţie continuă din punct de vedere spiritual cu atingerea pragului subuman. Acest drum de ridicare şi cădere („rise and fall”) se repetă în dreptul oricărui om care nu ajunge să îşi înţeleagă chemarea de avansare către nivele de conştiinţă tot mai înalte. De fapt, nimic nu este mai nociv decât să ignori temporalitatea lucrurilor şi să te crezi cumva deasupra lor plasat într-o veşnicie în care nimic nu te mai atinge.  
 
De aceea, mărturia personală a lui Nabucodonosor ne oferă imaginea întoarcerii la Dumnezeu din partea unei persoane atee, cuprinse de beţia puterii, înălţându-se deasupra muritorilor şi crezând că se află deja în lumea zeilor. Astfel, momentul revenirii la realitate poate fi asemănat cu trezirea dintr-un vis de mărire deşartă similar unei iluzii periculoase ce distorsionează judecata şi perverteşte raţiunea slujind ca o pildă grăitoare pentru orice om, precum şi pentru orice „antihrist” din toate veacurile.  
 
Limbajul utilizat în capitolul 4 pare a fi împrumutat din cartea psalmilor în timp ce atitudinea de bucurie şi laudă a autorului străbate întreaga epistolă „ecumenică” a lui Nabucodonosor. În ce priveşte structura acestei scrieri, ea cuprinde un preambul ce prezintă sursa şi destinatarul mesajului, o motivaţie succintă, după care urmează relatarea cu multe detalii faptele întâmplate, iar la final epilogul şi concluzia.  
 
Transformarea interioară a autorului este iniţiată prin descrierea unui vis care l-a impresionat profund şi prin intermediul căruia a fost avertizat să renunţe la înălţarea de sine printr-o schimbare hotărâtă a vieţii. Simbolistica visului este similară cu descrierea din capitolul doi a „marelui chip” sau cu „statuia de aur” din capitolul trei, de data aceasta fiind folosită imaginea unui „copac înalt ce se vedea de la marginile pământului”. Toate aceste elemente imagistice redau de fapt într-un mod plastic ego-ul lui Nabucodonosor şi dorinţa sa nemăsurată de a se ridica deasupra condiţiei muritoare şi de a atinge lumea zeilor, adică lumea cerului. Nu era oare aceasta tema „turnului Babel” prin care muritorii au încercat să se unească într-un proiect grandios de a atinge cerul şi de a evada din această lume supusă blestemului temporalităţii?  
 
De fapt, tipologia turnului Babel se regăseşte la toate culturile din orice parte a lumii reliefând efortul colectiv de supravieţuire într-o lume nesigură, precum şi tensiunea unei vieţi trăite sub spectrul distrugerii sau morţii. Încă din zorii istoriei omenirea a căutat o cale de scăpare, „turnul Babel” semnificând drumul disperării şi încercarea nefirească de depăşire a condiţiei pieritoare. Calea „turnului Babel” presupune însă unirea efortului întregii lumi într-un proiect uriaş de atingere a nemuririi. Este o cale a efortului susţinut, a concentrării de excepţie pe un singur obiectiv major, mai precis acela de a trimite emisari în lumea cerului, de a evada de pe planeta Pământ şi de a schimba destinul umanităţii. În opoziţie se află calea aşteptării împlinirii făgăduinţelor de restaurare ale lui Dumnezeu, lucru ce presupune multă răbdare, perseverenţă şi conformarea cu intenţia divină. Aceasta este calea lui Avraam, fiind un drum al credinţei şi încercării, însă având un final glorios.  
 
Dar marele Nabucodonosor a încercat utilizarea politicii şi forţei militare pentru a ridica un imperiu universal în ciuda avertismentelor primite. Însă „chipul cel mare” a fost sfărâmat, „statuia de aur” a fost uitată, iar „copacul cel mare” a fost tăiat rămânând doar rădăcina lui şi un mic butuc. Proiectul înălţării de sine este prin urmare destinat eşecului, fiindcă nimic bun nu se poate obţine dacă se merge pe calea absurdă a „turnului Babel”. La capătul unui astfel de drum nu se află decât confuzia, distrugerea şi o dureroasă amărăciune, fiindcă din labirintul acestei lumi nu se poate ieşi în felul acesta.  
 
Pe de altă parte această epistolă îi descoperă într-un mod lămurit pe „străjerii cereşti”, fiinţe superioare ce ne dovedesc existenţa unei teocraţii la scară universală. Această conducere cosmică ignorată pe pământ este de fapt instanţa supremă înaintea căreia va fi chemată întreaga umanitate, iar structura ei diferită complet de instituţiile create de om pe pământ. În faţa tribunalului divin gestul lui Nabucodonosor de a se înălţa până la ceruri prin unirea combinată a politicii, forţei militare şi religiei s-a aflat sub incidenţa aceleiaşi condamnări ce a condus la distrugerea turnului Babel prin faptul că oamenii au fost din nou conduşi către o fundătură fără întoarcere.  
 
De-a lungul întregii istorii a fost necesară repetarea acestei judecăţi în împrejurări felurite, fiindcă umanitatea a încercat de multe ori să refacă acest drum fără ieşire. Fie că a fost vorba de războaie mondiale pustiitoare menite să impună imperiul lui Nabucodonosor într-o variantă modernă, fie prin utilizarea economiei, comerţului şi tehnologiei pentru atingerea unei monstruoase globalizări, mai precis indiferent de formă la final nu a rezultat decât o ruşinoasă distrugerea aducătoare de suferinţă şi o confuzie tot mai profundă. Dar despre povestea acestei întâmplări din viaţa împăratului Nabucodonosor veţi afla mai multe urmărind materialul audiovizual ataşat prezentului articol.  
 
Octavian Lupu  
 
Bucureşti  
 
19.08.2012  
 
 
 
Referinţă Bibliografică:
SCRISOAREA UNUI MARE ÎMPĂRAT CĂTRE UMANITATE / Octavian Lupu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 628, Anul II, 19 septembrie 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Octavian Lupu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Octavian Lupu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!