Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Impact > Istorie > Mobil |   



Şcoala din Rucăr în secolul al XX-lea (XXIII)
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Planul de şcolarizare s-a materializat în existenţa în medie a 22 de clase anual - per total cicluri de învăţământ înainte de decembrie 1989, pentru ca începând din anul şcolar 1992/93 acesta să numere doar 18 clase. Condiţiile specifice oferite de cadrul democratic femeii, abrogarea decretului ceauşit şi libertatea de concepţie sau de naşteri fac ca perspectiva diminuării efectivelor şcolare să fie drastică, cu repercusiuni grave - într-un plan mai general - a scăderii populaţiei României în următoriii 30-50 de ani. Un studiu relativ recent (toamna lui 2004) este grăitor în acest sens : până la 20 milioane în 2030 şi până la 17 milioane în 2050, dacă se menţin actualul ritm de creştere a natalităţii şi factorii de morbiditate aferenţi sporului natural. Revenind la subiectul care ne interesează, numărul din ce în ce mai scăzut de clase şi evident de şcolari afectează, cum e şi firesc, numărul cadrelor didactice, realizarea normei didactice.  
  
În răstimpul dintre cele două ediţii ale monografiei şcolii (2005-2009) s-a observat o scădere progresivă şi simţitoare a numărului de clase, elevi şi cadre didactice. Cauzele sunt multiple şi complexe şi nu este locul analizării lor în aceste spaţiu tipografic.  
  
Astfel, dacă între 2004 şi 2008 numărul de clase a rămas acelaşi în învăţământul primar(11), numărul de clase descreşte în învăţământul gimnazial de la 11 clase în 2004-2005, la 8 clase în 2009 ; numărul de elevi scade în ciclul primar de la 224 în 2004-2005 la 182 de elevi în anul şcolar 2008-2009, iar în ciclul gimnazial pentru acelaşi segment temporar, de la 231 de elevi la începutul ciclului, la 177 de elevi în anul şcolar curent. Această descreştere în planul indicatorilor şcolari a determinat şi diminuarea numărului de cadre didactice, de la 30 educatoare, învăţători şi profesori la începutul perioadei, la 27 de cadre didactice în prezent. Deci, per ambele cicluri de învăţământ, de la 455 de elevi în anul şcolar 2004-2005, la 376 de elevi în anul şcolar 2008-2009, iar în continuare statisticile evaluează o scădere din ce în ce mai prunuţată. 
  
Amintind că stabilitatea pe posturi a personalului didactic a influenţat în mare măsură optimizarea procesului de instrucţie şi educaţie, absenţa abandonului şcolar, performanţe care dincolo de punitatea indicaţiilor aparţinând unui anumit timp istoric sau a recomandărilor relaxante, chiar veleitare sau pripite ale altuia s-au constituit în repere valorice şi criterii de apreciere ale activităţii didactice, ale prezentării personalului de predare la susţinerea gradelor didactice. Dincolo de faptul că acestea au fost chiar criterii de salarizare, ele au fost determinante în aprecierea muncii colectivului şcolar de la şcoala generală Rucăr, au permis aprecieri onorante din partea forurilor superioare şcolare sau politice judeţene sau centrale. 
  
O "inspecţie frontală"a Inspectoratului judeţean Argeş şi a Ministerului Educaţiei efectuată la mijlocul anilor 90 avea drept obiective speciale: asigurarea cadrului material şi organizatoric al procesului de învăţământ din şcoală, încadrarea cu personal didactic şi orientarea şcolară a elevilor, realizarea planului de şcolarizare, organizarea şi desfăşurarea procesului de învăţământ, activitatea educativă, cea metodico-ştiinţifică, economico-financiară şi administrativ-gospodărească, etc. - constata că şcoala dispune de un spaţiu de şcolarizare corespunzător şi propice procesului şcolar format din 12 săli de clasă, 2 laboratoare (fizică-chmie şi biologie), o sală de sport, o bibliotecă, spaţii aferente activităţii de conducere şi secretariat, spaţii anexe pentru arhivă, încăpere de depozitare a materialelor de curăţenie, întreţinere, obiecte de inventar şi materiale didactice, etc. 
  
Instalaţia electrică, instalaţiile sanitare cu apă curentă sunt funcţionale şi bine întreţinute, laboratoarele de specialitate au o bază materială corespunzătoare, toate satisfăcând necesităţile normale ale procesului de învăţământ. Conducerea şcolii este asigurată de director (la data inspecţiei respective era director prof. Nicolae Rucsanda) şi de un Consiliu de administraţie compus din 7 membri şi se ghidează după prevederile actelor normative aflate în vigoare iar deciziile sunt luate operativ şi eficient. Repartizarea sarcinilor se face în general democratic şi judicios, planificarea şi organizarea muncii în şcoală desfăşurându-se conform organigramei elaborate şi adoptate la începutul anului şcolar şi actualizată la începutul fiecărui trimestru în funcţie de condiţiile concrete în care se desfăşoară procesul de învăţământ din şcoală. Îndrumarea şi evaluarea activităţilor instructiv-educative se face periodic şi obiectiv, stabilindu-se direcţii, căi şi mijloace de creştere a eficienţei procesului de învăţare. Planul de şcolariozare este integral realizat, nu există neşcolarizaţi şi nici abandon şcolar. Este remarcată de asemenea buna pregătire metodico-ştiinţifică de specialitate a tuturor cadrelor şcolii, acurateţea ştiinţifică a lecţiilor. Utilizarea mijloacelor de învăţământ tradiţionale (euristice) asociate cu cele moderne, ţinerea de referate de către cadre în cadrul comisiilor metodice din şcoală sau la cercurile pedagogice constituite pe localitate, pe zonă sau pe judeţ. În finalul acestor constatări calificativul este apreciativ într-un mod deosebit. Calitatea umană a dascălilor, buna lor pregătire metodică şi profesională a salvat ulterior de multe ori activitatea instituţiei de capcana anumitor distorsiuni, datorate conjuncturilor de tot felul (cu deosebire celor băneşti şi material-spaţiale), instabilităţii pe posturi la anumite catedre (religie, muzică, desen, tehnologie), fărâmiţarea excesivă a unor catedre (religie, istorie, geografie, cultură civică), spaţiul insuficient pentru activităţile la clasă datorat asimilării grădiniţei în aceeaşi clădire (după transferul locaţiei acesteia în şcoală în 1998), transformarea sălii de sport în clasă şi invers (în funcţie de necesităţi dar şi de cauze obiective), etc. Spre regretul comunităţii şcolare din partea de sus a satului, autorităţile aflate la guvernare în perioada 2000-20004 nu au prevăzut şi pentru Rucăr construirea unei săli de sport - alături de cele 400 promise prin programul de guvernare. Ori lipsa de interes a autorităţilor locale, inexistenţa la timp a unui proiect în acest sens să fi privat aproape 500 de şcolari de binefacerile unei asemenea potenţiale dotări ?! 
  
Cât priveşte lucrările de reabilitare ale şcolii ele au fost amânate an de an şi au devenit posibile cu ţârâita datorita lipsei cronice de fonduri, acestea fiind obţinute în continuare preferenţial, în funcţie de apartenenţa primarului şi a consilierilor locali la o tabără sau alta a eşichierului politic, la o anumită coterie a sevituţilor puterii şi la anticiparea oportună a înclinării balanţei în favoarea celui puternic şi care deţine frâiele puterii efectiv ! , cu tot noianul de atenţii civice şi de omenie ce decurg de aici.  
  
După mai bine de două decenii – în care cârpelile erau de regulă răspunsul oficialităţilor la cerinţele legitime ale ocupanţilor provizorii ale acestui stabiliment şcolar – debutul resurecţiei materiale a şcolii se produce la sfârşitul lui septembrie 2005, când lucrările de reabilitare demarează oarecum cu timiditate..  
  
În loc de o coordonare a eforturilor constructorilor cu anotimpul optim acestui gen de lucrări, cu condiţiile meteorologice şi alte criterii ergonomice, toate fundamentate pe o contribuţie bugetară pe măsură, lucrările trenează din start. Începute şi apoi desfăşurate sub semnul inconsistenţei şi nesiguranţei în materie de fonduri, materiale şi chiar autoritate în plină organizare de şantier, lucările de reabilitare încep ceva mai vârtos în toamna anului 2006, moment în care procesul instructiv-educativ este nevoit să se desfăşoare într-un spaţiu impropriu, cel al clădirii fostului internat din incinta Grupului şcolar forestier Rucăr. Între octombrie 2006 şi ianuarie 2007 clasele ciclului gimnazial îşi ţin cursurile în localul amintit mai sus, clasele ciclul primar se chinuie la concurenţă cu zgomotul lucrărilor de demolare şi reparaţii din şcoală, iar grupele de grădiniţă care pe unde apucă (parte, în săli încropite în peisajul dezolant a ce a mai rămas din fostul Cămin cultural, parte în încăperi din complexul comercial din centrul civic).  
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Şcoala din Rucăr în secolul al XX-lea (XXIII) / George Nicolae Podişor : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 301, Anul I, 28 octombrie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 George Nicolae Podişor : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de George Nicolae Podişor
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!