Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Impact > Istorie > Mobil |   



Şcoala din Rucăr în secolul al XX-lea (XXI)
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
. 2.2. Anii 1976-2004 
  
Caracteristici ale contextului politic 
  
Nefiind obiectul acestei lucrări de a eticheta slujul, buna credinţă sau onestitatea slujitorilor şcolii, ci doar de a notifica sintetic unele documente programatice care stabileau sau urmau să stabilească, cadrul politico-ideologic şi legislativ al orientării culturii şi învăţământului româneşti, trebuie să menţionăm că personalul didactic era conştient în activitatea sa de de necesitatea "despovărării"de balastul nefast al ideolgiei comuniste. Chiar dacă documentele partidului unic din iulie şi noiembrie 1971 şi ulterior celelalte aserveau şi mai mult şcoala, învăţământul, politcii comuniste, chiar dacă acestea erau "tărâmul"predilect al experimentului ideologic de extracţie asiatică iar "încolonarea"devenise o obsesie a propagandei oficiale, şcoala şi slujitorii, în simplitatea muncii lor, abrutizaţi şi împovăraţi de corvezile obşteşti, ale planului economic şi de prestare a muncilor agricole,adesea silnice, îşi desfăşurau cu deosebită osârdie şi vocaţie sensul profesiei lor luminătoare. 
  
Este răstimpul istoric în care "ciuperca"cultului personalităţii şi melogamania elucrubantă a "viziona rismului"pretins ştiinţific şi "mesianic"al dictatorului se extinde, cuprinzând într-o uriaşă acoladă punitivă toate alcătuirile societăţii româneşti, în feluritele ei moduri de aşezare şiexprimare. 
  
Învăţământul, şcoala, nu puteau scăpa acestor presiuni, dascălii înşişi fiind obligaţi la un militantism găunos şi perfid, la un servilism de multe ori asumat conştient, alteori din naiva credinţă că pot servi temperanţa, cumpătul tineretului şcolar, de "participant activ"la un spectacol ce urma să-l poarte pe "înalte culmi"dar, de cele mai multe ori, din credinţa nestrămutată că pot arunca cu încrâncenare sămânţa trezirii, dintr-o prea lungă noapte în care zorii întârziau să se-ntrevadă. Deci, o enumerare sintetică a acestui aberant itinerar programatic nu ni se pare de prisos: 
  
- aprilie 1968 - plenara C.C. al P.C.R. care a dezbătut "Legea învăţământului în România", adoptată de Marea Adunare Naţională, lege care a stabilit, printre altele, prelungirea duratei învăţământului obligatoriu de 10 ani; 
  
- august 1969 - Congresul al X-lea al P.C.R., care a dezbătut şi adoptat conceptul de "societate socialistă multilateral dezvoltată"ce urma să se "edifice"pe parcursul câtorva cincinale şi care urmărea schimbări de structură şi de sistem în învăţământ şi educaţie; 
  
- 3-5 noiembrie 1971 - plenara C.C. al P.C.R. care a adoptat "Programul pentru îmbunătăţirea activităţii ideologice, ridicarea nivelului general al cunoaşterii şi erucaţia socialistă a maselor, pentru aşezarea relaţiilor din societatea noastră pe baza principiilor "eticii şi etichităţii socialiste"; 
  
- noiembrie 1974 - Congresul al XI-lea al P.C.R. considerat de însemnătate istorică "epocală"pentru construcţia şi desavârşirea comunismului în România a adoptat întâiul Program al P.C.R., "Carta fundamentală a partidului, Programul făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi al înaintării României spre comunism"; 
  
-1976 - Congresul educaţiei politice şi culturii socialiste, considerat de însemnătate covârşitoare pentru activitatea politico-ideologică şi cultural-educativă de formare a omului nou, constructor conştient şi devotat al societăţii socialiste şi comuniste pe pământul României; 
  
- noiembrie 1979 - Congresul al XII-lea al P.C.R. care a adoptat Proiectul Programului directivă de dezvoltare a învăţământului, cercetării ştiinţifice, dezvoltării tehnologice şi de introducere a progresului tehnic în perioada 1981-1990 şi direcţiile principale până în anul 2000; 
  
- 1980 - Congresul ştiinţei şi învăţământului; 
  
- 1984 - Congresul al XIII-lea al P.C.R.; 
  
- - 1986 - Tezele din aprilie; 
  
Relevanţa platitudinii şi amorfismului doctrinar poate fi dovedită prin repetarea până la saţietate a unor stereotipii şi slogane devenite pătimaş leitmotive propagandistice din care, un popor damnat trebuia să extragă - şi era "ajutat"în acest sens - "firul roşu diriguitor"al direcţiilor şi sarcinilor social-obşteşti, profesionale şi ideologice. Câteva mostre din perimetrul şcolii: "continua dezvoltare a învăţământului de toate gradele", "dezvoltarea în continuare a învăţământului pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, a politehnizării şi integrării ştiinţei cu producţia şi cercetarea", "organizarea temeinică a calificării forţei de muncă", "aplicarea creatoare a legilor obiective, a adevărurilor valabile ale doctrinei marxist-leniniste la condiţiile concrete de dezvoltare a ţării", etc. Programul privind activitatea ideologică din 3-5 noiembrie 1971 era apreciat, muţi ani mai târziu, că "a dat rezultate în direcţia muncii politico-ideologice de formare a omului nou, constructor conştient al societăţii multilateral dezvoltate pe pământul României".  
  
O culme a demagogiei, grandomaniei şi fariseismului politic poate fi apreciată - din perspectiva evenimentelor din decembrie 1989 - sintagma înşelătoare cu tentă populistă şi fireşte "democratică"potrivit căreia "documentele partidului şi statului erau emanaţia gândirii creatoare a tuturor românilor"(sic!). Acolo unde partidul unic îşi făcea un merit din "orientările şi indicaţiile preţioase"date într-un domeniu sau altul al vieţii publice - şi care erau puse exclusiv pe seama dictatorului şi mai târziu al perechii prezidenţiale tiranice - era de fapt meritul intrinsec al efortului individual creator sau de echipă, pe care era agăţată eticheta atotbiruitoare a "colectivismului”, adjudecat şi confiscat însă de o “gândire demiurgică”, “clarvăzătoare” şi “atoatesalvatoare” şi care îşi nuanţa o paternitate simplă, obiectivă şi modestă şi în vechiul local construit la mijlocul ultimului deceniu al secolului al XIX în care funcţionează şcoala generală de astăzi.  
  
Să părăsim însă terenul tatonărilor teoretice în care ne-am hazardat - nu fără oarecare trebuinţă argumentaţiei că parafrazând "întoarcerea dascălului la uneltele sale"aceasta n-a fost o amară ironie, ci un adevăr neîndoielnic şi din păcate, păgubos. Încorsetat în noianul de interdicţii şi împovărat de sarcini, dar nu confuz, ci limpede în gânduri şi faptă, dascălul şi-a urmat mai departe ceea ce ştia să facă de la începuturile misiei sale, adică să construiasă suflete şi conştiinţe, minţi sănătoase şi inteligente, demne de renumele acestei părţi de creştinătate 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Şcoala din Rucăr în secolul al XX-lea (XXI) / George Nicolae Podişor : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 299, Anul I, 26 octombrie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 George Nicolae Podişor : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de George Nicolae Podişor
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!