Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Impact > Istorie > Mobil |   



Şcoala din Rucăr în secolul al XX-lea (XIX)
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Anul 1961, data transformării şcolii elementare în şcoală medie, este şi anul unui salt vizibil în privinţa încadrării şcolii cu cadre calificate. Iată situaţia în cifre: în anul 1961-1962 predau la clasele V-VII şi a VIII-a medie un număr de 20 de cadre dintre care 11 învăţători, 7 profesori, un inginer şi un farmacist(chimie). Existau profesori calificaţi pentru următoarele discipline: matematică (Ruxandra Rădulescu), română (Virginia Duţu), geografie (Lucia Vasile, Ion Popescu-Argeşel), biologie (Adelina Puşcaşu), română-franceză (Gheorghe Ştefănescu), Lucreţia Dulamă (română-istorie), cunoştinţe tehnice (Maria Băcanu), Chimie (farmacist Mihai Georgescu). La 1 septembrie 1965, la despărţirea din nou în două unităţi şcolare distincte (şcoală generală şi liceu) au trecut la liceu de la şcoala generală 16 profesori, toţi calificaţi: Gheorghe Ştefănescu (director, română-franceză), Cornel Ciupercă (dir.adj.-biologie), Ion Soare (matematică), Gheorghe Lupuleţ (fizică), Victor Zaharescu (română), Gheorghe Mosoia (matematică), Niculina Ciupercă (chimie), Mircea Rădescu (română), Maria Sandu (rusă), Maria Doană (istorie-geografie), Lucreţia Dulamă (română-istorie), Viorica Bolovan (biologie), Gheorghe Bălaşa (biologie), Stelian Cosma (ed. fizică), Mihai Marian (desen), Virginia Nistor (română), Adriana Matei (necalificat, liceu). Următoarele cadre didactice calificate la cursul primar sunt detaşate pe lângă şcoala medie : Lucreţia Bălan, Viorica Jinga, Rodica Vorovenci, Maria Dumitrecu. 
  
Aici se consideră încheiat procesul asigurării şcolii cu cadre didactice calificate. 
  
În acelaşi timp, la şcoala generală rămân 13 învăţători şi 14 profesori, dintre care 7 profesori cu studii corespunzătoare, iar ceilalţi 7 ca profesori suplinitori. La 1 septembrie 1965 găsim următorii profesori cu studii corespunzătoare: Bratu Ion la istorie, Gheorghe Bădic la matematică, Lucia Vasile la istorie, Ion Urdea la română, Claudia Mălăcea la istorie, Maria Sandu la rusă şi Mihai Marin la desen. Următorii învăţători funcţionau ca profesori suplinitori : Maria Iosifescu la agricultură dar şi ca director adjunct, Dumitru Ştefănescu (Titi) la matematică dar şi fizică, Aurel Vasile la română, Ion N. Istrate la educaţie-fizică, Virginia Şerboiu la franceză şi Tatiana Negoescu (născută Constantin) la agricultură şi biologie. 
  
Se poate lesne observa că pentru şcoala generală, procesul asigurării cu cadre calificate se află realizat doar pe jumătate. Abia în anii următori au venit prin repartiţie guvernamentală, transfer ori detaşare în interesul învăţământului alţi absovenţi, precum Emilia Rădulescu, Marina Panait, Ioana Mariana (fostă Iova) Lambescu la matematică, Ion Toader la română, Elena Drăgan la biologie şi Mariana Juverdeanu la fizică şi chimie. Chiar şi din această prezentare sintetică se poate trage concluzia unei evidente fluctuaţii de cadre didactice. La începutul şi mijlocul anilor 70 dar şi începutul anilor 80 şcoala generală a avut mai mult de o duzină de învăţători cu grade didactice superioare (majoritatea gradul I), dovada indubitabilă a unui interes crescând şi prioritar pentru desăvârşirea profesională, Iată-l : Maria Iosifescu, Lucia Cosma, Eleonora Bădic, Aritina Răuţă, Dumitru Ştefănescu, Elena Ştefănescu, Maria Urdea, Aurel Vasile, Cornelia Băjan, Elena Brănescu, Maria Eana, Tatiana Constantin (Neagoe). La clasele gimnaziale (V-VIII) predau în aceeaşi perioadă 13 profesori ai şcolii generale : Ion Urdea (română şi director), Lucia Vasile (geografie), Elena Drăgan (biologie), Cosmin Georgescu (muzică), Valeria Bucur (istorie), Mariana Lambescu şi Elena Piţigoi (matematică), Ioana şi Ion Tică (română), Veronica Rădulescu (fizică şi chimie), Maria Samson (biologie-agricultură), Ion Stelea şi Ion N. Istrate (educaţie fizică), cel de-al doilea necalificat. 
  
Se consideră în linii mari, procesul de acoperire cu oameni calificaţi a catedrelor şcolii, încheiat în acest răstimp. Trebuie să specificăm aici că îmbunătăţirea procesului de calificare a fost determinat în mare măsură de cursurile fără frecvenţă ale învăţământului superior pedagogic. Tocmai în acest cadru, în perioada 1960-1971 au reuşit foştii învăţători (6 la număr) şi un absolvent de liceu să absolve facultăţi diferite din învăţământul superior. Mai este de remarcat în acest sens că toţi cei 7 absolvenţi ai învăţământului superior au fost localnici, ceea ce în perspectivă va îmbunătăţi în mod tranşant fenomenul de stabilitate al cadrelor didactice. 
  
De la data când s-a putut cerceta arhiva şcolii (1917) şi până la 1975 au funcţionat ca titulari sau suplinitori, la toate instituţiile şcolare din Rucăr 209 cadre didactice. Dintre acestea 103 au fost învăţători, 13 educatoare, 75 profesori calificaţii şi 10 profesori necalificaţii. 
  
O latură esenţială a optim-ului acţiunii instructiv-didactice o constituie problematica şcolarizării care, după reforma din 1948 a început treptat să se îmbunătăţească, fireşte, concomitent cu interesul părinţilor ca fiii lor să înveţe carte. De altfel, un HCM 2595 din 1968 stabilea sacţiuni pentru contravenţii în domeniul învăţământului obligatoriu de cultură generală. 
  
Procentul de absolvire a 4 sau 7- 8 clase creşte la 94% faţă de înscrişiî în clasa I, iar cel al absolveţilor ciclului complet, fără să rămână repetenţi, la 86% în anul şcolar 1967-1968. 
  
Tineretul între 15-20 ani (născuţi între 1956-1959) a absolvit şcoala de 7-8 ani în proporţie de 98,6%, cel între 20-25 ani (născuţi 1941-1943) în proporţie de 94%, cel între 26-30 ani(născuţi 1942-1948) în proporţie de 85%. Procentul scade cu cât ne ducem mai în urmă. Privite retrospectiv, cifrele de şcolarizare şi absolvire într-un asemenea ideal raport (ce-ar face cinste oricărei şcoli din lume) sunt în mare măsură încărcate artificial (de vină fiind impertubabilul principiu al dovedirii "superiorităţii"sistemului). Un lucru rămâne însă valabil, dincolo de mistificări: schimbări în mentalitatea părinţilor privitoare la rostul odraslelor lor, dimensiunea socială a dezvoltării economice - care impunea reprofilarea profesională, nevoia de cadre calificate a sistemului, etc. 
  
Studiind modul în care elevii s-au orientat spre şcolile post-generale se poate observa că, un număr tot mai mare de elevi s-au îndreptat către şcolile cu profil practic, şcoli profesionale, ucenicie la locul de muncă sau licee de specialitate - în proporţie de peste 70%. La această reuşită a contribuit buna pregătire şcolară, dată de un colectiv didactic bine pregătit. 
  
Iată, elocvent, situaţia cuprinderii tineretului din localitate în învăţământul superior la 30 decembrie 1970: la această dată erau studenţi la instituţiile de învăţământ superior peste 30 de tineri din comună, majoritatea absolvenţi ai liceului din localitate.  
  
Spre o mai clară edificare, prin şcolile existente până la această dată în Rucăr au trecut 247 de intelectuali care îşi au domiciliul în ţară iar un număr de 122 de intelectuali au rămas să lucreze în Rucăr. Nu putem să nu amintim calitatea muncii metodice desfăşurate în cadrul colectivelor de catedră, în comisiile metodice şi cercuri pedagogice, în cadrul cărora se susţin lecţii-model sau se susţin materiale teoretice care să fundamenteze acţiunea didactică. Cercul pedagogic, presa şi cartea pedagogică, literatura de specialitate sunt tot atâtea modalităţi de perfecţionare a pregătirii în specialitate. O sarcină esenţială cuprinsă în documentele partidului unic - care trasau primul plan cincinal din perioada postbelică privind învăţământul - era cuprinderea neştiutorilor de carte în şcolile de alfabetizare. Era obligatoriu - şi scris negru pe alb - să nu existe nici un analfabet până la vârsta de 50 de ani. La înfăptuirea acestor sarcini "salariaţii din învăţământ trebuie să muncească stăruitor, să folosească din experienţa sovietică"...  
  
(fragmente din Monografia Şcolii generale "Nae A. GHica"din Rucăr-Argeş, ed. a II-a, adaptată şi adăugită, autori Gheorghe Pârnuţă şi Gh.Nicolae-Podişor) 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Şcoala din Rucăr în secolul al XX-lea (XIX) / George Nicolae Podişor : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 297, Anul I, 24 octombrie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 George Nicolae Podişor : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de George Nicolae Podişor
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!