Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Impact > Istorie > Mobil |   


Autor: Octavian Lupu         Publicat în: Ediţia nr. 246 din 03 septembrie 2011        Toate Articolele Autorului

SCHIŢĂ DE STUDIU A BIBLIEI DINTR-O PERSPECTIVĂ DE ANSAMBLU - PARTEA A V-A – CARTEA NUMERI
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Întotdeauna când va trebui să îl urmezi pe Dumnezeu, vei constata că mai devreme sau mai târziu vei ajunge într-o pustie, un loc neplăcut în care va fi necesar să treci printr-o experienţă de rescriere a identităţii personale şi de reevaluare a scopului vieţii. Un astfel de timp trebuie să conducă la abandonarea oricărei forme de politeism şi la descoperirea fundamentelor monoteismului originar. Prin disciplina contemplaţiei active, precum şi prin studiul revelaţiei, orice persoană aflată sub semnul timpului pustiei poate să avanseze pe drumul ce leagă Sinaiul, sau momentul chemării, de Ţara Făgăduită, sau punctul final al călătoriei către Marele Autor. 
  
Dar să nu îţi închipui că politeismul renunţă aşa de uşor la pretenţiile sale asupra ta. Pofte de nestăvilit, teama, nemulţumirea, murmurul şi răzvrătirea sunt doar câteva dintre formele sale de manifestare. Trebuie bine înţeles, că niciodată politeismul nu cedează fără luptă, iar câmpul de bătălie se află în chiar inima ta, adică în mintea şi în sufletul tău. 
  
Închinarea la zei şi chipuri cioplite reprezintă doar manifestarea exterioară a unei anumite atitudini interioare, o reflectare a necunoaşterii şi respingerii Marelui Autor. Dar pentru început să observăm elementele ce compun cartea Numeri, sau a patra carte a Bibliei. 
  
În primul rând, numele ar putea să te nedumerească, dar el reflectă experienţa celor patruzeci de ani număraţi sau hotărâţi pentru evrei să stea în pustie, adică nici în Egipt - ţara din care plecaseră, nici în Palestina - ţara în care urmau să ajungă. Aş putea spune că experienţa acelei perioade se aseamănă cu aceea a unei "zone crepusculare", întunericul şi lumina suprapunându-se în proporţii variabile şi în tonalităţi uneori imposibil de identificat pe deplin. Prin urmare, în acest tărâm al realităţii şi umbrei, evreii au trecut printr-un proces de purificare destinat să elimine definitiv orice urmă de politeism şi să cunoască pe Marele Creator al cerului şi al pământului. 
  
Pentru început, cartea Numeri ne înfăţişează recensămîntul făcut în rândul triburilor lui Israel, precum şi organizarea taberei din pustiu prin aşezarea a câte trei triburi către fiecare punct cardinal: nord, sud, est şi vest. La mijloc a fost dispus tribul leviţilor şi familiile preoţilor în jurul Cortului Întâlnirii, sau al Templului mobil, unde se manifesta prezenţa divină. Această dispunere a triburilor reliefa unitatea pe care trebuia să o aibă naţiunea în jurul credinţei monoteiste în Dumnezeul creator al cerului şi al pământului. 
  
În afară de alte reguli de organizare a taberei şi de feluritele îndatoriri ale preoţilor, leviţilor şi ale întregului popor, cartea Numeri ne relatează şi modul în care toate aceste triburi trebuiau să se grupeze pentru a înainta prin pustiu. Astfel, în fruntea naţiunii mergea prezenţa divină deschizând calea. După aceea mergeau şase triburi, la mijloc erau leviţii şi preoţii ducând părţile componente ale Cortului Întâlnirii, iar după ei veneau celelalte şase triburi evreieşti. Ordinea trebuia să fie menţinută mereu, fapt ce oferea imaginea unei mari oştiri ce înainta invincibil prin pustie, având mereu în mijloc simbolurile prezenţei divine, ca o comoară scumpă şi de mare preţ. 
  
Din nefericire, spiritul de nemulţumire a pus repede stăpânire peste naţiune, până acolo încât dorinţa întoarcerii în Egipt a devenit tot mai puternică. În loc să grăbească intrarea în Palestina, această atitudine avea să conducă la rămânerea evreilor în zona crepusculară timp de patruzeci de ani până când o nouă generaţie avea să se ridice, care să fie capabilă să se desprindă complet de politeismul interior şi să adere ferm la monoteism. Episodul cel mai dramatic al cărţii Numeri a fost acela în care Dumnezeu a dat ordin de înaintare pentru cucerirea Palestinei, iar evreii au refuzat să dea curs acestei porunci divine fiindu-le teamă de locuitorii ţării, mult mai experimentaţi în arta războiului decât ei. 
  
Acest moment istoric ratat ca oportunitate de a merge înainte în împlinirea scopului chemării pe care aceşti oameni au primit-o, avea să conducă la o aşteptare pe durata vieţii unei generaţii, vârsta medie la acea dată fiind de patruzeci de ani.  
  
Alături de relatarea mai multor tentative de contestare a autorităţii lui Moise şi chiar de lichidare a lui, un alt moment încărcat de dramatism a fost acela al încercării de a se folosi magia împotriva naţiunii alese de către Dumnezeu. Nu era prima oară când vrăjitoria era utilizată împotriva celor care au ales să îl urmeze pe Dumnezeu. Forţa politeismului întotdeauna a rezidat din puterea magică a zeilor transmisă sub o formă mai mult sau mai puţin directă preoţilor şi profeţilor care îi slujeau de a stăpâni elementele naturii şi mintea umană. 
  
De fapt, toate încercările din zona crepusculară a pustiei, au avut de fiecare dată o cauză ascunsă, imposibil de detectat doar prin contemplarea exterioară a lucrurilor. Până în clipa de faţă am vorbit despre politeism ca fiind doar produsul imaginaţiei preoţilor şi al celor interesaţi în stăpânirea maselor, dar trebuie bine înţeles că toate aceste eforturi destinate distrugerii monoteismului originar au avut o cauză mult mai profundă, fiind rezultatul acţiunii unor fiinţe cereşti răzvrătite împotriva lui Dumnezeu. Folosind forţe oculte, aceste fiinţe au reuşit să pună stăpânire pe mintea umană şi să o direcţioneze spre neascultare şi fapte rele, contrare voinţei divine. Astfel, putem vorbi despre un politeism ascuns în interiorul naturii umane, o conexiune cu aceste personaje malefice, care au acţionat de multe ori la un nivel ce trece dincolo de ceea ce poate conştientiza în mod direct omul. 
  
Dacă ne referim la poporul evreu în pustie, vom observa cum în repetate rânduri nemulţumirea şi răzvrătirea au pus stăpânire în mod inexplicabil pe dispoziţia lor interioară. Cauza magică, ocultă, nu putea fi imediat intuită. Aceeaşi realitate, care ar fi trebuit să conducă la creşterea încrederii în Dumnezeu, era interpretată în sens opus, instigând la nesupunere şi întoarcere în Egipt. Însă evreii nu erau pe deplin conştienţi de faptul că din zona crepusculară nu se putea ieşi viu decât în Palestina şi numai prin credinţă în Marele Autor, drumul de întoarcere în Egipt fiind în modul cel mai clar exclus. 
  
De fapt, monoteismul originar nu a fost decât parţial descoperit în religia mozaică. Revelaţia deplină avea nevoie de mai multe etape, în care venirea lui Mesia, amintită pentru prima dată explicit în cartea Numeri, era cea mai importantă. Monoteismul mozaic însă refăcea o legătură peste timp cu varianta originară, fiind o punte către ceea ce avea să urmeze, fără a fi însă stadiul ultim. 
  
Însă zona crepusculară a pustiei a rămas ca o ilustrare vie a faptului că în final, amestecul dintre lumină şi umbră te poate călăuzi fie spre Ţara Făgăduită, fie spre mormânt. Pustia a fost un loc în care credinţa în Dumnezeu a trebuit să se lupte cu forţe magice acţionând direct asupra minţii umane. Ea a fost un câmp de luptă purtat în interiorul celor care aleseseră să îl urmeze pe Dumnezeu, un teritoriu al ispitirii extreme în care doar cei care au avut o voinţă puternică au putut să învingă. 
  
Prima confruntare magică menţionată în Biblie a fost în grădina Edenului, când omul a cedat sugestiei de neascultare. Atunci monoteismul originar a fost subminat în interiorul minţii umane prin inventarea unei divinităţii colective, omul fiind deopotrivă luat în considerare pentru zeificare alături de fiinţele cereşti răzvrătite prin făgăduinţa că "va fi la fel ca Dumnezeu". 
  
În acele clipe politeismul a pătruns pe planeta Pământ. Toată evoluţia ulterioară a umanităţii a fost marcată de această gândire ostilă lui Dumnezeu, iar în cartea Numeri avem ocazia să observăm cum minţile celor care se încredeau în Marele Creator au fost subjugate în mod subconştient pentru a rămâne captive în răzvrătire. În afară de o foarte mică minoritate, tot poporul din pustie a fost luat în stăpânire de fiinţele cereşti răzvrătite atât în episodul neascultarii de Dumnezeu la intrarea în Palestina, cât şi în cel al atracţiei de a se uni cu naţiunile politeiste din jur, lucru ce a condus la pierderea memoriei existenţei lui Dumnezeu. 
  
Prin intimidare, dar şi prin ademenire, prin vorbire înşelătoare, dar şi prin magie, toţi cei ce au trecut prin zona crepusculară au trebuit să facă faţă luptei dintre bine şi rău, dintre lumină şi întuneric. Dar despre reperele ce au fost necesare pentru a se ieşi din zona crepusculară a pustiei, vom vorbi în următorul episod dedicat cărţii Deuteronom. Prin urmare, regăsirea monoteismului primordial a presupus o ieşire din Egipt, sau din politeismul declarat, o trecere prin tărâmul "umbrelor", al luptei cu politeismul întipărit în fiinţa umană, şi o ieşire victorioasă în Ţara Făgăduită. Aşadar, nu avem timp să ne plictisim pe planeta Pământ, ci mereu vom avea ceva nou de învăţat, până când memoria monoteismului originar va fi refăcută pe deplin în fiinţa umană. 
  
Octavian Lupu 
  
Bucureşti 
  
03 septembrie 2011 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
SCHIŢĂ DE STUDIU A BIBLIEI DINTR-O PERSPECTIVĂ DE ANSAMBLU - PARTEA A V-A – CARTEA NUMERI / Octavian Lupu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 246, Anul I, 03 septembrie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Octavian Lupu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Octavian Lupu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!