Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Impact > Istorie > Mobil |   


Autor: Octavian Lupu         Publicat în: Ediţia nr. 239 din 27 august 2011        Toate Articolele Autorului

SCHIŢĂ DE STUDIU A BIBLIEI DINTR-O PERSPECTIVĂ DE ANSAMBLU - (4) – CARTEA LEVITIC
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Încrederea în Dumnezeu şi iubirea faţă de ceea ce reprezintă El sunt două atitudini ce nu pot să apară la întâmplare. De fapt, acestea sunt rezultatul unui stil de viaţă destinat formării şi dezvoltării lor. De aceea, definirea unui sistem de educaţie naţională prin intermediul închinare a reprezentat una dintre priorităţile activităţii de conducător al lui Moise. 
  
În opoziţie cu principiile anterior enunţate, sistemele politeiste se bazau pe o teamă superstiţioasă faţă de nişte zei capricioşi, având o dispoziţie schimbătoare la fel ca direcţia adierii vântului. În plus, adoraţia faţă de aceste zeităţi nu era rezultatul iubirii, ci reprezenta de cele mai multe ori o linguşire forţată, inerent făţarnică, încadrată într-un sistem complicat de ritualuri. De aceea, neîncrederea şi ura se întăreau în inima unor astfel de închinători, conducând la multe alte rele în compromiterea profilului lor moral. 
  
Trebuie bine înţeles faptul că esenţa monoteismului originar nu s-a găsit niciodată în aderarea oarbă, plină de frică, a unui zeu tiran, capricios şi lipsit de simţăminte. Aşa era politeismul, o plăsmuire izvorâtă din imaginaţia oamenilor, însă monoteismul autentic a fost dintotdeauna diferit. De aceea, atunci când ne aplecăm asupra studiului Bibliei trebuie să înţelegem că scopul nostru este de a identifica acea religie străveche a umanităţii, uitată de-a lungul veacurilor prin trecerea la politeismul declarat, după aceea la cel ascuns sub o formă pseudo-monoteistă, urmată de ultima Mare Uitare, adică de politeismul materialist din timpul prezent. 
  
De fapt putem vorbi de mai multe Mari Uitări produse de-a lungul veacurilor în perioada ce a trecut de la ultima Mare Distrugere, adică de la Potop. Astfel, prima Mare Uitare s-a produs prin trecerea de la monoteismul originar la politeismul declarat în perioada de formare a limbilor şi popoarelor acestei lumi, conducând la mitologii naţionale, având rolul de a menţine unitatea şi tradiţia acestora. Soluţia de contracarare a fost aceea de a menţine nuclee de credinţă ataşate monoteismului originar, iar ulterior de începere a unui proces de refacere a memoriei colective a umanităţii prin înfiinţarea religiei mozaice. 
  
Acest lucru a condus la o competiţie nemiloasă dintre cele două religii, lucru ce necesita definirea unui sistem monoteistă adecvat celor ce urmau să adere din cadrul politeismului. Practic, s-a plecat de la un nucleu monoteist din Mesopotamia, mai precis din zona cetăţii Ur, prin alegerea unui descendent semitic, şi anume a lui Terah, iar după aceea a lui Avram, pentru a migra în zona hamitică a Palestinei şi a întemeia ulterior un monoteism având o bază etnică prin urmaşii lui Avraam, adică evreii. 
  
Această etnicizare a monoteismului avraamic şi ulterior a celui mozaic, a condus la multe dificultăţi de înţelegere a monoteismului originar. De fapt, religia evreilor, adică a urmaşilor închinătorilor monoteişti din Ur, descendenţi ai lui Sem pe linia lui Eber, a reprezentat prima Mare Refacere a memoriei colective a umanităţii, destinată a pregăti următoarele etape în revenirea adevăratei religii pe pământ. Etnicizarea religiei mozaice a fost necesară din raţiuni de comunicare cu un mediu cultural bazat pe particularităţi naţionale de natură istorică şi lingvistică. 
  
Ca un preambul la prezentul studiu mai precizez faptul că a doua Mare Refacere a constat în extinderea la nivel mondial a monoteismului pe filieră creştină prin îndepărtarea abordării etnice şi trecerea la o religie transnaţională. Iar ultima Mare Refacere va readuce în întregime monoteismul originar, declanşând în mod inevitabil sfârşitul istoriei perioadei prezente prin a doua Mare Distrugere, urmată de intrarea într-o nouă dimensiune a umanităţii, planetei Pământ şi a universului în care ne găsim. Politeismul declarat, cel ascuns, sau falsul monoteism, şi cel materialist reprezintă triada Marilor Uitări ce au afectat conştiinţa colectivă a umanităţii în pierderea cunoştinţei prezenţei Marelui Autor al întregului univers. În opoziţie se află cele trei Mari Refaceri a conştiinţei colective a umanităţii, ce va avea drept rezultat dobândirea identităţii pierdute prin Marea Cădere de la începuturile istoriei omului pe pământ. 
  
Revenind la cartea Levitic, putem spune că aceasta a fost destinată cultivării încrederii şi iubirii faţă de Dumnezeu, Marele Creator al cerului şi al pământului prin intermediul iertării, curăţirii şi acceptării celor ce deveniseră naţiunea Sa, precum şi a oricărui om ce dorea să se supună autorităţii Sale. Astfel, pentru început este înfăţişat sistemul de jertfe din cadrul Templului transportat de evrei de-a lungul călătoriei lor din Egipt către Palestina. După aceea, sunt oferite informaţii cu privire la modul în care a fost consacrat acest Templu de către Moise şi Aaron, care a fost primul om numit ca mare preot. 
  
Mai departe vom citi despre diferitele reguli de îndepărtare a vinovăţiei personale sau colective în cadrul religiei mozaice. De asemenea, o secţiune cu totul aparte face referinţă la sistemul de sărbători instituit pentru menţinerea vie a conştiinţei prezenţei divine. 
  
Mai întâi, ne punem întrebarea legitimă asupra nevoii unui sistem de jertfe. Cum putea uciderea unor animale nevinovate să exprime bunătatea şi îndurarea lui Dumnezeu? 
  
De fapt, monoteismul originar a avut drept element central noţiunea de jertfă de la începuturi, încă din timpul religiei de familie a lui Adam, la care se face referinţă prin relatarea incidentului petrecut între Cain şi Abel. O altă menţionare a acestei practici apare în vremea lui Noe şi ulterior a lui Avraam. Dar pe de altă parte, ar fi greşit să credem că această practică brutală reprezenta idealul închinării la Creator. Abia prin întruparea Sa şi jertfirea Sa în favoarea noastră putem dobândi adevăratul înţeles al sistemului de jertfe. 
  
Dar ce rost aveau toate acele reguli de curăţire personală? În ce măsură am putea vorbi despre o aplicabilitate dincolo de timpul când au fost date? 
  
Ideea centrală a acestor cerinţe era de a menţine starea de inocenţă morală a închinătorilor. Acest principiu nu are cum să se schimbe. Prin intermediul jertfei se dobândea starea de nevinovăţie, iar prin regulile de curăţire, aceasta era menţinută. De aceea, regulile de curăţire completau sistemul de jertfe cizelând un anumit stil de viaţă din partea închinătorilor. 
  
Mai departe, mai multe sărbători religioase erau stabilite având drept scop întipărirea în conştiinţa colectivă a naţiunii a elementelor fundamentale ale închinării la Creator, în contextul scoaterii din politeismul declarat al Egiptului şi naţiunilor din acea vreme. Alături de sistemul de jertfe şi de regulile de curăţire, sărbătorile ofereau ocazia de bucurie pentru starea de inocenţă primită de închinători din partea Creatorului. 
  
Toate aceste lucruri menţionate aveau însă în centru Templul consacrat lui Dumnezeu, locul în care omul avea ocazia să se întâlnească direct cu Creatorul său. De aceea, elementul cel mai important al cărţii Levitic este reprezentat de consacrarea închinătorilor prin actul recunoaşterii lui Dumnezeu, ca fiind singura autoritate în cer şi pe pământ. De fapt, această idee de teocraţie exprimă în cel mai înalt grad idealul unui univers nu doar creat, ci şi condus de către Marele său Autor. 
  
De aceea, alături de cartea Genezei, care ne relatează originile lumii în care trăim, precum şi de Exod, care exprimă ieşirea din politeism, cartea Levitic ne conduce la o închinare bazată pe recunoaşterea Creatorului în toate aspectele vieţii, fapt ce conduce inerent la starea de inocenţă a închinătorilor deveniţi supuşi fideli ai Împărăţiei Sale. Dar despre contra-atacul politeist sub forma necredinţei şi dorinţei de întoarcere în Egipt, vom vorbi în episodul următor. 
  
Octavian Lupu 
  
Predeal 
  
27 august 2011 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
SCHIŢĂ DE STUDIU A BIBLIEI DINTR-O PERSPECTIVĂ DE ANSAMBLU - (4) – CARTEA LEVITIC / Octavian Lupu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 239, Anul I, 27 august 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Octavian Lupu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Octavian Lupu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!