Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Marturii > Mobil |   


Autor: Elisabeta Iosif         Publicat în: Ediţia nr. 383 din 18 ianuarie 2012        Toate Articolele Autorului

SARMIZEGETUZA REGIA - SEMNE ŞI MIRACOLE
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
 
  
... “Soarele ... trăieşte într-o lume fără umbră, din care coboară în pădurea verde a Daciei, trecând poarta solară” ( Mihai Eminescu- Memento mori) 
  
Depozite de valori şi de scriere străveche, Plăcuţele de la Sinaia rămân pagini de aur în adevăratele “arhive regale” ale geto-dacilor. Stau mărturie ca şi comorile de la Sarmizegetuza. Ideea doctorului Napoleon Săvescu,(SUA), preşedinte al Daciei Revival International, de a prezenta problematica şi paleta largă a acestor documente unice, “de importanţă majoră pentru înţelegerea civilizaţiei avansate a dacilor “ în fiecare an la Congresul Internaţional de Dacologie (ca şi la Bucureşti în august 2011), a constituit un pas important, lăudabil în acest moment, pentru păstrarea acestor mărturii în arhivele istoriei. Lăudabilă a fost şi iniţiativa de a lega această tematică, în care s-a mai făcut puţină lumină, cu Sarmizegetuza Regia. De fapt, orice deplasare sau expediţie la cetăţile dacice (Costeşti, Blidaru, Sarmizegetuza) constituie un nou pas pentru cercetarea Istoriei Daciei.  
  
Sarmizegetuza Regia mi s-a părut ca o carte deschisă, cu semnificaţii multiple, depozit de valori spirituale, labirint iniţiatic şi spaţiu al cunoaşterii gândirii dacice, închizând în sine şi secretul salvării fiinţei naţionale.  
  
Sarmizegetuza – miracol şi simboluri 
  
În această cetate religioasă, cu multe sanctuare, am simţit nu numai protecţia “valvelor înălţimilor muntoase” ci şi ceea ce Eminescu numea “sămânţa de lumină, ... duhul – reflexul energiei divine, loc al împăcării contrariilor: Iar duh dă-i tu, Zamolxe, sămânţă de lumină/ Din duhul gurii tale ce arde şi îngheaţă”(Strigoii). Sau poate ... era imposibil să nu te gândeşti la Deceneu, marele preot, viceregele dac aflat printre înţelepţii despre care vorbesc şi Placuţele de la Sinaia, cum e celebra plăcuţă cu numărul 21, care aminteşte şi despre doi (?! ) zei. Alături de “zeul suprem, Zalmoxes”, cine mai putea fi?! Cercetările n-au elucidat încă misterul.  
  
Mi-l imaginez pe Deceneu stând pe trunchiul aflat lângă izvorul cu cea mai pură apă plată din incinta Cetăţii. Am băut ca dintr-o apă sfântă, simţind că beau lumină. În stânga izvorului , platoul era dominat de Discul Solar, un soare imens de andezit, care indica nordul printr-o limbă ce continuă dincolo de cercul soarelui. “Cercul este dezvoltarea centrului sub aspectul său dinamic ... muntele simbolizează în acelaşi timp central şi axul universului” (Luc Benoist, Franţa). Soarele de andezit era aşadar simbol al perfecţiunii şi al armoniei, un spaţiu închis şi protector.  
  
Era o zi solară, cu raze protectoare, amintindu-mi de versurile lui Ion Barbu: Mă-nchin la soarele-nţelept/Că sufletu-i fântână-n piept /Şi roata albă mi-e stăpână /Ce zace-n sufletul-fântână/La soare roata se măreşte”. 
  
Avusesem ideea să cumpăr din drum, de la Catedrala din Orăştie patru lumânări. Să merg la strămoşi cu lumină. Era 15 august, ziua de Sfânta Maria. Am împărţit trei dintre lumânări :una istoricului Nicolae Nicolae, a doua unei fetiţe de 7 ani şi ultima tânărului nostru şofer, ce devenise nu demult tată. Ne-am aşezat în jurul “Soarelui de Andezit” din Cetatea Sarmizegetuzei. Am încercat cu toţii să aprindem lumânările. Deşi nu batea nici o adiere, în dreptul lumânării simţeam ceva, care amâna aprinderea, ca un duh ceresc. În cele din urmă s-a apris una dintre ele şi apoi am reuşit să le aprindem pe toate. Le-am aşezat la rând, în crăpăturile discului de andezit, deşi nu stăteau prea drepte, cea mai înclinată, fiind a fetiţei, aproape lungită pe lespede. “Să le lăsăm cum vor să stea, spuse istoricul nostru, bine că am reuşit să le aprindem”. Şi a început să depene amintiri despre imensul soare, despre cercetările făcute şi despre cauza crăpăturilor şi a desprinderii unei folii de la suprafaţă. Şi deodată, după vreo cinci minute, lumânările s-au stins. Bine că au ars şi atât a zis cineva şi ne-am continuat dialogul. După câteva minute, observ cu stupoare că două dintre ele s-au reaprins. Ne uitam unii la alţii să ne convingem, că am văzut acelaşi lucru:lumânările s-au aprins singure, după destul timp, când n-au mai ars! Ce duh protector le-a aprins? Am început să mă întreb de ce am luat numai patru? şi nu am luat 6, de exemplu. Noi eram patru. Avea vreo importanţă simbolistica numărului?  
  
M-am uitat la semnificaţia sa: “Cu 4, tetrad, abordăm expansiunea unităţii, cuaternarul fiind numărul manifestării Cuvântului în cele 4 direcţii ale spaţiului, cele 4 anotimpuri, patru este pătratul şi crucea, cvadratura cercului”(Luc Benoist- Semne, simboluri şi mituri). Şi mi-am amintit de o altă întâmplare povestită de o tânără, Alina, ce dorea să se stabilească în această zonă cu familia, soţul şi fetiţa sa de şapte ani. Mai avusese loc un semn cu vreo două luni înainte, când a făcut o slujbă în incinta Cetăţii Sarmizegetuza Regia şi unde au slujit doi preoţi, deşi nu solicitaseră decât unul. În timpul slujbei de pomenire a început o ploaie torenţială, cu grindină. Preoţii au continuat. Şi când s-a sfârşit slujba a încetat şi ploaia. Semnificaţia ei a fost interpretată ca o mulţumire a strămoşilor, un semn al zeilor! 
  
Iar nouă, pentru lumina adusă la mare sărbătoare, ne mulţumise Zamolxis, zeul suprem în religia dacă, Decebal, regele care a adus acest stat la apogeul dezvoltării economice şi a celei statale sau poate, Deceneu, marele preot al Cetăţii, viceregele dac, înţeleptul care i-a luat sub protecţia sa pe copiii lui Burebista?! 
  
Prin zei, Soarele de andezit ne mulţumise reaprinzându-ne lumânările. Soarele, care e asimilat cu simbolul Crucii şi al lui Cristos, Soarele,”lacrimă a Domnului”, cum l-a denumit Blaga, acel “copil de aur al albastrei sfinte mări”(Eminescu), ne trimisese un mesaj. 
  
Elisabeta IOSIF 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
SARMIZEGETUZA REGIA - SEMNE ŞI MIRACOLE / Elisabeta Iosif : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 383, Anul II, 18 ianuarie 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Elisabeta Iosif : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Elisabeta Iosif
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!