Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Eveniment > Recomanda > Mobil |   


Autor: Mara Circiu         Publicat în: Ediţia nr. 228 din 16 august 2011        Toate Articolele Autorului

Saraca fata bogata ...
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Desi este inca luna august, in Atlanta a inceput scoala ... nu poti trecand pe langa grupurile de scolari sa nu evoci cu bucurie si un fior de emotie anii de scoala. Desi poate e mult de atunci, retraiesti bucuria revederii cu profesori si colegi, amintirile de la orele de clasa te navalesc. Pentru mine ora preferata a fost cea de limba romana. Dragostea si pasiunea pentru limba romana, pentru literatura romana si cea universala m-a urmarit si m-a insotit intreaga mea viata. Ma gandeam zilele trecute ce ar putea constitui un subiect nou si interesant pentru cititorii nostri ... cred ca am gasit un subiect interesant si sper sa va duca cu gandul la anii de scoala, la bogatia literaturii romanesti si sa va indemne sa intindeti din nou mana spre o carte buna.  
  
Literatura romana abunda de personaje feminine bine conturate, femei frumoase, puternice, inteligente care prin trasaturile lor morale descopera si pun in valoare talentul si vocatia scriitorilor ce le-au creat. Fireste ca spatiul nu imi permite sa le amintesc pe toate si imi cer scuze in fata acestor doamne sau domnisoare din literatura noastra care vor ramane nementionate, voi ilustra insa cateva care ma fascineaza pe mine si le consider reprezentate demne ale literarurii romanesti. 
  
Am intalnit multe astfel de femei, bogate din punct de vedere material atat dupa considerentele si cerintele timpurior in care au fost create, dar si bogate sufleteste, femei pe care ale caror umeri firavi se odihnesc cateodata toate greuatile si nefericile lumii intregi ... o sa incep cu Ana, eroina lui Liviu Rebreanu din romanul “Ion”. Firava si nefericita, asa cum o percepem inca de la inceputul idilei sale cu Ion, Ana se lasa vrajita de vointa lui Ion, tipul feciorului de la tara pentru care pamantul si bogatia –“Glasul pamantului”este sugestiv numita prima parte a romanului-sunt motive destul de puternice sa-l faca sa uite de “Glasul iubirii” –parta a doua a romanului. Ana este o adevarata martira, din dragoste isi infrunta tatal, acceptand orice umilinte si batai, dar devine incomoda odata ce si-a indeplinit misiunea, aceea de a-l imbogati pe Ion. Ana este orfana de mama, “crescuta singura, lipsita de o dragoste parinteasca mangaietoare ... sufletul ei trist cauta o dragoste sfioasa si adanca “. Drama Anei este totala lipsa de afectiune al lui Ion, cel pentru care sacrificase totul si fara de care viata ei devine o povara. Framantarile fetei, constienta de lipsa de dragoste din partea lui Ion, complexata de frumusetea Floricai, sunt creionate cu fina intuitie psihologica, autorul insistand mai ales pe deznadejdea ei care ii da adesea “ganduri de moarte”. Destinul ei este tipic lumii rurale unde “femeia reprezinta doua brate de lucru, o zestre si o producatoare de copii”. 
  
Otilia, eroina romanului “Enigma Otiliei” de George Calinescu, este unul dintre cele mai complexe personaje feminine din proza romaneasca, fascinanta, mereu imprevizibila, dilematica prin comportament; iubita de papa Giurgiuveanu, apoi de tanarul Felix, de Pascalopol, traieste totusi drama singuratatii, viitorul ei este ambiguu, departe de mult visata fericire. Comportamentul ei este derutant: capabila de emotii puternice trece brusc de la o stare la alta. Ea este copilaroasa si in acelasi timp si matura dovedind o grija materna fata de Felix pe care-l protejeza ca pe un orfan. Calatoria la Paris o maturizeaza, devine mai sigura, mai constienta, mai increzatoare in sine insasi ca si femeie- schimbare pe care Felix o percepe facandu-l sa se simta inferior. Otilia va ramane intotdeauna simbolul eternului mister feminin, a necunoscutului si neintelesului. 
  
Din lumea burgheza, calatoria mea imaginara in salonul doamnelor literaturii romanesti, ne aduce fata in fata cu un personaj foarte puternic, Mara-eroina romanului cu acelasi titlu de Ion Slavici. Mara este o femeie energica, dinamica, cu spirit intreprinzator, echivalentul unei “business woman” din zilele noastre, o vedem ca pe un amestec complex de avaritie abstracta si pasiune filiala-tot ceea ce face Mara este dictat din dorinta de a asigura viitorul copiilor. Fin observator al sufletului omenesc, Slavici contureaza prin Mara un personaj realist, de o vigoare surprinzatoare, care-si da seama ca singura cale de a izbuti in viata este puterea banului. Inrudita cu un alt personaj literar de exceptie din literature romana, Vitoria Lipan-eroina lui Mihail Sadoveanu din romanul Baltagul, Mara este o personalitate puternica, darza si tenace, urmarindu-si indeaproape scopul. Considerata de unii avara, o vad pe Mara mai mult ca o persoana foarte calculata, constienta de faptul ca statul social este dictat de situatia si stabilitatea finaciara. 
  
Personaj emblematic, Maitreyi intrupeaza intregul continut al poemului in proza creat de Mircea Eliade in romanul “Maitreyi”. Eroina este o aparitie insolita, un amestec armonios de mitic si exotism, un simbol al iubirii adevarate, pure, totale, dispuse sa sacrifice totul chiar si viata pentru barbatul iubit. Maitrey transcende spatiul si timpul si devine o eroina comparabila eroinelor tragice universale. 
  
Desi este ca Nechifor Lipan din Baltagul lui Sadoveanu un personaj absent, Madeleine din Ciuleandra nu este mai putin o eroina centrala, la fel de bine conturata in enigmatica si infloritoarea ei feminitate ca personajele masculine ale acestui roman- sotul ei, Puiu Faranga si doctorul Ursu, iubitul ei din tinerete. Madeleine si-a inceput viata la tara, si pe vremea aceea era o fata frumoasa si saraca. Destiunul nefast o face sa atraga atentia fiului de mosier, Puiu Faranga care o ia de nevasta si astfel metamorfoza se produce, Madalina devine Madeleine; si totodata victima nebuniei sotului care o ucide. Tragismul vietii sale ne este prezentat in crampeie de viata inainte de a fi omorata, o vedem pe Madeleine traind o viata lipsita de bucurii, tanara, frumoasa, bogata insa foarte nefericita.  
  
Acestea sunt doar cateva dintre marile noastre eroine, fireste ca numarul lor este cu mult mai mare si depaseste spatiul acestui articol, le-am ales pe acestea pentru ca imi sunt dragi, le admir, simt in egala masura fata de ele atractie si compasiune, si le consider demne de a fi eroinele reprezentate ale literaturii romanesti. Va invit sa lecturati marile romane ale literaturii romanesti; sa le redescoperiti frumusetea si farmecul, si fireste, eroinele dvs. favorite. 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Saraca fata bogata ... / Mara Circiu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 228, Anul I, 16 august 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Mara Circiu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Mara Circiu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!