Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Stihuri > Nuante > Mobil |   



Reveria cuvântului

 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!

Lucru deosebit astăzi, şi asta dă fervoarea substanţei sale, lirica Luminiţei Cristina Petcu, iată! e răsfrângătoare de cunoaştere. De distingere!...  

Amintim că a devenit deja banală stabilirea faptului după care ar bântui în stihuirea românească a ultimelor decenii absenţa IDEII. Altfel spus, suntem siliţi a fi spectatorii cohortelor de substantive, ce nu le leagă în nod nicio cultură. Totul, din păcate, se rezumă numai la semne. Nicio perspectivă de nuntire semnificantă în SENS! Şi aceasta, spre vătămarea întregii literaturi. Căci publicul iubitor de poesie (filo-poeionul) se cere a fi ,,violentat “ nu doar cu urme, ci şi cu urmire ( tăcere ţesută în tâlc). Şi este asta sarcina oricărui creator. Nu lenevirea gândirii tagmei cititorilor şi instaurarea imperiului platitudinilor are, astfel, în vizibilitate scriitorul de luat în seamă! Ci desemnarea Fiinţei... I se impune celui ce face, urzitor de „a fi”, de ,,a şti” şi de ,,a şopti”, să poarte, sub vastităţile nimiciale, mantaua profetului clavăzător. Sub obsesia eternităţii, peste confortabil, fragmentar şi aproximativ...  

-Ce reuşeşte, peste toate acestea, cartea ,,Himere de Pharos” dincolo de vremelnicia contemporană, şi nu numai?  

În primul rând, ca sens al existenţei, o împăciuire cu lumea, sub un mult-firesc echilibru, drept:  

„...o ceremonie de nuntă  

din care lipseam doar noi.” (Gliptică Brassai).  

Drept o gravare în ne-timp…căci, în fond, nu contează preţioasa piatră, ci încrustatul!  

Deasupra de mode barbare, neînţelegînd înţelegerea comodă, florilegiul cultivă sentimentul euforic al singurătăţii:  

“Primăvara târziu, la crăpatul zorilor,  

când cerul se-acoperă de ceţuri gingaşe  

mă trezesc cu surâsul inuman al olimpicilor  

ascultând acelaşi verset din KUSA NO ZU  

ca şi cum aş privi lăuntric  

pe principii depăşite demult,  

boala ascunsă a speţei umane,  

obsesii care nu trec oricum dincolo de lacrimi  

n-ar fi destul, în definitiv ce mai contează  

un zen cu orbitele goale întoarse spre neant  

de parcă ar fi şi acolo invulnerabil,  

inaccesibil, de neatins şi totuşi  

prea vag chiar şi vântul strâns între trestii  

în miez de noapte, anxios  

cătun de munte peste care-a nins cucernic  

cu fluturii propriei noastre singurătăţi,  

aceeaşi teamă îngăduită să fixeze îndelung  

un zid de lut văruit şi OTRAVA  

ca o sete albă de nicăieri.” (Seminţele liniştii)  

Sunt aici desenaţii de iubire niponă, având girul Héloïsei, ce nicicum nu-l imaginează pe Narcis. Căci poeta vede în fuiorul de ape oglinditor mereu altă închipuire ( a sa?):  

“ Dacă poţi avea acces direct la realitate,  

ce rost mai are să emiţi supoziţii  

asupra tuturor nedumeririlor?” (Despre lucruri aşa cum sunt)  

Bănuind, prin urmare, că realitatea nu-i decât acea decindeală. Iar ea poate fi în “niciunde-le”, fie dinăuntru, fie din imensul “afară”.  

Deşi această apropiere descinde dintr-o practicare a gândului, antică, abandonată uitării în vremea de-acum, autoarea o refiltrează în retorta inimii şi tâmplei prin analogii condensatoare...într-un drum de la adoraţia efemeră a corolei către sublimarea-i manifestă în parfum. Sărutătorul şi însuşi SĂRUTUL!...  

În miez, avem de-a face cu un joc aluziv al mutării accentelor de semnificaţii din vânt în eterul misterios.  

....O cununie a despicării, nu străină feminităţii simbolice, cînd şi-alege muta iubire. Adică “risipelnicul”, drept condiţie a reânoirii vieţii (viitoare).  

Poemele curg însoţite de acea coregrafie tragică, având protagonişti întâmplarea, soarta şi moartea şi tot înşoptesc tulburător dilema memento amandi, versus memento mori. Căci, aţi întrezărit: îmbrăţişând iubirea, îmbrăţişăm, în râul destinal, chiar moartea şi sfârşim prin a avea conştiinţa profundă că toate poartă cu sine perspectiva zădărniciei.  

“Oriunde mă întorc fiecare moarte închide un cerc,  

celelalte adevăruri ne îndeamnă să trăim.” (Peisaj scufundat în somn)…  

Sau, oedipian:  

„Poate că Bruckhardt avea dreptate,  

se poate vorbi despre moarte  

fără să întindem mâna spre ea?”  

Stihuirea, aflată sub vraja unui Rabindranath Tagore, Lucian ori Diogene din Sinope, trece graţios de adunarea expresivă a vocalelor în indicii impresivi ai înmulţirii întru cuvînt. Se observă o dezbrăcare perseverentă de fapte, cu scopul atingerii purificării. Ţinta nu-i pradă părelnică, ci chiar aţintirea spre unimea adâncă şi originară.  

Investigaţie lirică neliniştitoare, situată în faţă cu abisalul, ca o iolă tremurândă “în marea trecere”, poezia prezentă dă seamă de nume ce nu-s, când dincolo de dantela zicerilor aduce cu sine o nerăbdare a tălmăcirii visării.  

Spre care, tot cu reverie, o salutăm pe enigmatica agapoeionă!...  

 

Petru Solonaru  

 

 

Referinţă Bibliografică:
Reveria cuvântului / Luminiţa Cristina Petcu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 313, Anul I, 09 noiembrie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Luminiţa Cristina Petcu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Luminiţa Cristina Petcu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!