Recenzie volum de studii DROBETA, XXII, 2013

DROBETA, Seria Etnografie, XXII, EUC, Drobeta Tr Severin, 2012, 230 p.

Deşi aflat într-un amplu proces de reabilitare a clădirii ce va adăposti sediul principal şi sălile de expoziţie ale Muzeul Regiunii Porţile de Fier, colectivul Secţiei de Artă Populară, a continuat munca de cercetare etnografică a judeţului Mehedinţi sau a Olteniei, a patrimoniului muzeal în vederea unei noi valorificări în Expoziţia de bază ce urmează a fi organizată după terminarea lucrărilor de reabilitare. Schimbul de experienţă muzeologică, de idei cu muzeografi din judeţele limitrofe sau din Bucureşti, în cadrul Simpozionului secţiei de Artă Populară organizat anual şi acum s-au concretizat în volumul Drobeta, Seria Etnografie, apărut în 2012. Ca şi în alţi ani semnează materiale şi studii nume de prestigiu din cercetarea socioumană şi etnografică românească actuală, precum: Marcela Bratiloveanu Popilian, care învestighează reminiscenţe ale unor culte străvechi în zonele casrpato-danubiene, vizibile chiar şi azi la sărbătoarea de Sf.Gheorghe(în recuzită,ramurile verzi de salcie, practici, ungerea cu usturoi a tuturor intrărilor, fumigaţii, efectuarea primului păscut, etc.) considerată ca moment de instaurare unei noi ordini agropastorale când capacitatea vegetalului înverzit înfluenţează pozitiv sporul gospodăriilor şi protejează habitatul uman, caracterinzând Sf.Gheorghe din această perspectivă foarte plastic, distribuitor de bunăstare. Istroromânii în lumina investigaţiilor istoriografice şi etnografice de Lucian Robu, aduce în actualitate cercetările pe această temă efectuate de înantaşi iluştri precum Ioan Maiorescu, Teodor Burada, Leca Morariu, Emil Riegler, Traian Cantemir, subliniind dinamismul demersurilor ştiinţifice de investigare a istroromânilor, cât şi complexitatea acestora care indică un crescendo al interesului pentru această ramură de românism în sec XX, chiar la începutul mileniului trei în noua configuraţie geopolitică.

Nicuşor Marian Pele Trăiloiu,aduce Noi date privind structura etnică şi confesional-demografică a populaţiei oraşului Tr Severin în perioada 1850-1918, sintetizând datele publicate în catalogul de Documente ale municipalităţii, vol.1, ed. MJM, Craiova, 2001, dar şi date statistice rezultate din consultarea Colecţiei de Mitrice şi Registre de Stare Civilă, pentru perioada dată, aflate la Arhivele Naţionale Serviciul Judeţean Mehedinţi, arătând că în 1913 Severinul avea o populaţie de 23 769 locuitori, (ponderea find deţinută de populaţia masculină cu aproape trei mii faţă de populaţia feminină, şi un număr de 3119 clădiri.), care în perioada Primului Război Măndial în cea mai mare parte a părtăsit oraşul din cauza bombardamentelor, condiţiilor de procurare a alimentelor, mobilizării pe front, în oraş rămânând populaţia îmbătrânită, dar după terminarea războiului oraşul s-a repopulat prin revenirea celor plecaţi pe de o parte sau prin migrarea de populaţie sătească din perioada 1922-1928. Referitor tot la perioada 1922-1928, Victor-Albinel Firescu, analizează Implicaţiile sociale şi economice ale reformei agrare d edupă primul Război Mondial, arătând că reforma agrară a avut şi un efect benefic realizând un imens transfer de proprietăţi din mâna moşierilor în favoarea ţăranilor impulsionţnd cooperativele de producţie şi creditul agricol ca instrument de lucru, totuşi, târgurile de cereale unde se desfăşura un comerţ organizat erau în număr destul de redus, dezvoltarea economiei era destul de timidă, inflaţia şi specula scădea treptat nivelul de trai, legilaţia în domeniul muncii se dezvolta cu paşi rari.

Anişoara Bălanîn Determinări ritualice şi simbolice în Răpotinul Ţestelor, prezintăRăpotinul ţestelor, în Oltenia, povestea unei sărbători cu caracter feminin, uitată în mare parte, cu referiri la Cleanov(Dj.), Cujmir (Mh.). Marius Arbănaşi propune un repertoriu al Ocupaţiilor din Podişul Mehedinţi reflectate în Toponime, realizat în urma unor repetate campanii de cercetare în teren, dar şi a parcurgerii bibliografiei de specialitate. Despre aspecte ale civilizaţiei tradiţionale, meşteşuguri, confecţionarea unor unelte, circulaţia de artefacte, găsim informaţii preţioase la: Dumitru Gălăţan Jieţ, Traseul transhumant al unei boate ciobăneşti împuiate laCloşani (Mehedinţi) în anul 1927, Claudia Balaş, Ceramica populară din judeţul Olt. Imagine şi document, Ioana Gabriele Duicu, Tehnici de prelucrarea fierului, Cornel Boteanu, Meşteşugul Ţesutului. Tradiţie şi continuitate în Plaiul Cloşani(zona Baia de Aramă), Gabriela Boangiu, De la meşteşug la măiestrie: tradiţii în spaţiul urban, Georgiana Onoiu, Reprezentări gortjene ăn colecţia de port popular a Muzeului Naşional al Satului Dimitrie Gusti din Bucureşti, Varvara Magdalena Măneanu, Colecţia de textile-Port popular a Muzeului Regiunii Porţilor de Fier. II, Ciupage din Clisura Dunării. Consideraţii de natură istorică şi tehnico-funcţională asupra morilor plutitoare. Moara plutitoare din Lucăceşti, jud.Maramureş, ilustrată în Muzeul Civilizaţiei Tradiţionale Astra din Sibiuface la rândul săuŞtefan Păuncean. Biserica de lemn din Timişeni, judeţul Gorj o secvenţă de istorie recuperată de Ana Bârcă, Materiale şi tehnici de construcţie la bisericile de lemn din Vâlcea, semnat Ionuţ Dumitrescu, Un pomelnic rar în colecţiile Muzeului Regiunii Porţilor de Fier de Varvara M.Măneanu, Chirilă Enescu, cuaspecte legate de viaţa spirituală a unor comunităţi rurale, completează imaginea satului românesc de la sf. Sec. al-XIX-lea prima jumătate a sec XX, cu noi aspecte. La acestea se alătură prin Contribuţii la un repertoriu al fotografiei etnografice mehedinţene din perioada interbelică, de Ecaterina Bosoancă, Valeria Păunescu un preţios catalog de fotografii de epocă din arealul zonei Mehedinţi sauCinci variante mehedinţene de balade despre Ghiţă Cătănuţă, Bujor şi Muscu, Tudorel, care prin publicarea lor de către Nicolae Chipurici îmbogoţesc patrimoniul folcloric local şi naţional, cu cântece bătrâneşti de altădată, culese de autor, care, plăcut surprinzător, nu au fost uitate. Despre rostul colecţiilor şi al muzeelor săteşti, despre Muzeul Gh.Ionescu Şişeşti, pe de o partereia problematica Florentina Pleniceanu, arătând că bunurile care au aparţinut savantului Gh.Ionescu Şişeşti, colecţia de etnografie, clădirea pusă la dispoziţie de reprezentanţii comunităţii locale, au condus la finalizarea organizării expoziţiei memoriale, pavilionare, dedicată acestei personaltăţi, cu sprijinul riguros ştiinţific al secţiei de Etnografie şi al Laboratorului de Restaurare-Conservare din cadrul Muzeului Regiunii Porţilor de Fier, iar pe de altă parte Titu Dinuţ realizează o prezentare a colecţiei istorico etnografice moştenită de Şcoala din Şişeşti unde a funcţionat profesorul Dragoş Ebetiuc. În Muzeul şcolar de Istorie Dragoş Ebetiuc din Şişeşti-Mehedinţi se arată că acesta îşi are începuturile din 1938 din iniţiativa învăţătoarei Al. Fortuneanu şi directorul Ioan Gionea, a fost vizitat în 1939 de C.D.Ionescu, între 1931-1981 adevărata strălucire a dat-o profesorul Dragoş Ebetiuc, arată autorul, precizînd în continuare că muzeul a fost vizitat de personalităţi renumite, ce au dus faima acestuia mai departe.

În ansamblu volumul Drobeta, seria Etnografie, vol. XXII, 2012 lasă plăcuta impresie de aplecarea asupra aprofundării istoriei locale şi din Oltenia, diversificării temelor de către specialiştii Muzeului Regiunii Porţilor de Fier şi nu numai, în vederea prezentării de noi idei tematice în expoziţiie de bază sau temporare din muzeele Olteniei.

Varvara M. Măneanu

Recenzie volum de studii DROBETA, XXII, 2013 / Varvara Magdalena Măneanu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 858, Anul III, 07 mai 2013, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2013 Varvara Magdalena Măneanu : Toate Drepturile Rezervate.