Recenzie - Stelian Gombos...

Recenzie

Stelian Gomboş, ”Smerite încercări şi începuturi”, Editura Agnos, Sibiu, 2008, 202 pag.

Stelian Gomboş este deja un nume consacrat în publicistica creştină de la noi din ţară, fiind unul dintre cei mai activi condeieri ai Bisericii Ortodoxe Române. Volumul ”Smerite încercări şi începuturi” face parte dintr-un ”triptic” prin care autorul a debutat în volum la editura Agnos din Sibiu cu binecuvântarea Inaltpreasfinţitului Dr. Laurenţiu Streza, Mitropolitul Ardealului. Stelian Gomboş este un tânăr teolog hărăzit de Dumnezeu cu mult talent şi entuziasm, cu o mistuitoare căutare a adevărului şi cu darul mărturisirii lui Hristos. Este un autor care şi-a înţeles chemarea şi vocaţia în slujirea Bisericii lui Hristos şi a Neamului Românesc, un apologet al Ortodoxiei româneşti şi un neobosit pelerin în spaţiul Ortodoxiei româneşti şi greceşti. Talanţii cu care Dumnezeu l-a înzestrat i-a înmulţit pe deplin şi roadele se văd şi în volumul pe care îl prezentăm în rândurile care urmează.

Cartea se intitulează ”Smerite încercări şi începuturi” şi este dedicată maestrului Dan Puric, un autentic creator de cultură şi artă românească şi un adevărat mărturisitor al lui Hristos în aceste vremuri de restrişte pentru Biserică. Romeo Petraşciuc, directorul Editurii Agnos, remarcă în cuvântul introductiv că volumul ”cuprinde gânduri de prietenie ale autorului cu rostirile unor autori cu care s-a întâlnit în aplecarea sa către o lectură atentă, rostuitoare”. Volumul grupează o parte dintre recenziile făcute de autor unor cărţi pe care le-a considerat fundamentale în formarea duhovnicească şi devenirea intelectuală a oricărui credincios ortodox. Trebuie să precizăm faptul că nu e vorba de simple recenzii, ci autorul prezintă şi propriile sale cercetări şi concluzii la care a ajuns pe marginea temelor abordate de autori în cărţile lor.

Dintre temele pe care le abordează Stelian Gomboş în selectarea cărţilor recenzate amintim două care sunt cele mai evidente: viaţa duhovnicească sau ancorarea în viaţa liturgică a Bisericii şi problematica istorică. Volumul se deschide cu prezentarea unei cărţi de excepţie în spiritualitatea ortodoxă: ”Tradiţie şi libertate în spiritualitatea ortodoxă”, semnată de regretatul şi vrednicul de pomenire mitropolit, Dr. Antonie Plămădeală al Ardealului. Cartea grupează o parte dintre conferinţele susţinute de mitropolitul Antonie în Occident, în faşa unui auditoriu format în mare parte din protestanţi şi catolici. Stelian Gomboş evidenţiază pledoaria mitropolitului Antonie pentru importanţa Tradiţiei şi a Duhovnicului în spiritualitatea ortodoxă monahală, în sensul asumării libertăţii duhovniceşti sub îndrumarea unui autentic duhovnic, care nu constă în respectarea rigidă a unor reguli pentru toţi, ci elasticitatea duhovnicească, având în vedere diversitatea tipologiilor umane. O altă carte din această tematică pe care o amintim este cea a părintelui Andre Scrima, intitulată ”Biserica liturgică”, în care este semnalat faptul că Sfânta Liturghie este spaţiul de manifestare al preoţiei lui Hristos. Din lectura cărţii se desprinde importanţa şi rolul experienţei liturgice în viaţa creştinului ortodox. Stelian Gomboş evidenţiază faptul că părintele Andre Scrima se numără printre puţinii teologi care au avut priză la contemporanii epocii în care a trăit. Alte două cărţi care ne atrag atenţia sunt cele ale marelui părinte duhovnicesc Petroniu Tănase de la Muntele Athos intitulate: ”Chemarea Sfintei Ortodoxii” şi ”Bine eşti cuvântat Doamne – meditaţii”. Suntem invitaţi să păşim pe urmele acestui mare duhovnic, care a fost coleg în nevoinţele duhovniceşti din ţară cu Sfântul Ioan Iacob Hozevitul, pentru a înţelege chipul şi icoana Sfintei noastre Ortodoxii trăită şi împărtăşită de Părintele Petroniu. Stelian Gomboş face şi un scurt portret al Părintelui Tănase în care afirmă că acesta este unul dintre duhovnicii de mare anvergură ai Ortodoxiei contemporane. ”Trăsătura de caracter esenţială a părintelui Petroniu este calitatea de a fi un iubitor şi un împlinitor al ordinii, tăcerii şi smereniei”, conchide Stelian Gomboş. Cu multă căldură sufletească Stelian Gomboş prezintă şi cartea părintelui său duhovnicesc, Preot Lector Dr. Emil Cioară, intitulată ”Duhovnicul şi Taina Spovedaniei în Biserica Ortodoxă”, lucrare foarte actuală şi de real folos pentru preoţii şi studenţii teologi în lucrarea lor de păstorire şi de formare a credincioşilor. Lucrarea este teza de doctorat a preotului bihorean Emil Cioară de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Oradea, lucrare realizată sub îndrumarea Inaltpreasfinţitului Laurenţiu Streza, mitropolitul Ardealului. Cartea evidenţiază adevărul potrivit căruia pentru credinciosul de azi, Spovedania este o necesitate duhovnicească evidentă. Stelian Gomboş remarcă faptul că ”lucrarea Părintelui Emil Cioară este rodul împlinit al unui efort ştiinţific asiduu, susţinut de o înclinaţie şi o vocaţie deosebită spre duhovnicie.”

Cea de-a doua tematică a cărţii este dată, aşa cum am spus, de cărţile cu profil istoric bisericesc pe care ni le propune autorul spre lectură şi meditaţie. Un loc aparte îl ocupa problematica istoriografică legată de istoria uniatismului în Transilvania şi de urmările dezastruoase ale acestuia pentru românii transilvăneni. Amintim aici cartea Părintelui Profesor Mircea Păcurariu de la Sibiu intitulată ”Uniaţia în Transilvania în trecut şi astăzi”. Stelian Gomboş precizează pe marginea lucrării Academicianului Mircea Păcurariu că ” lucrarea în cauză reprezintă o contribuţie importantă la cunoaşterea istoriei celor două biserici româneşti, căci autorul, care este cât se poate de obiectiv şi de echilibrat în judecăţile sale, emite opinii întemeiate pe reconstituirea faptelor şi oferă explicaţii în măsură să aducă unele lămuriri necesare lumii şi istoriei contemporane.” O altă carte importantă la acest capitol este cea dedicată Părintelui Gheorghe Calciu Dumitreasa, ediţie editată de mănăstirea Diaconeşti şi bazată pe propriile mărturii ale părintelui şi ale altora. Cartea ne propune să ne aducem aminte de un adevărat mărturisitor al lui Hristos din vremea prigoanei comuniste, a unui martir din generaţia destinată nu doar temniţei dar şi sinistrei reeducări de la Piteşti. Tot în această sferă se încadrează şi cartea dedicată lui Valeriu Gafencu intitulată ”Sfântul închisorilor”, aşa cum a fost supranumit de Nicolae Steinhardt. Valeriu Gafencu a fost una dintre cele mai impresionante figuri care s-au înălţat la o admirabilă trăire duhovnicească în condiţiile vieţii de temniţă mulţi dintre colegii de detenţie afirmând că mai devreme sau mai târziu Biserica Ortodoxă Română îl va canoniza. Între cărţile cu profil istoric un loc aparte îl ocupă cea intitulată ”Partidul, Securitatea şi Cultele – 1945-1989”, lucrare coordonată de istoricul Adrian Nicolae Petcu. Stelian Gomboş evidenţiază faptul că în ultima perioadă de timp au apărut câteva lucrări remarcabile cu privire la relaţia Stat - Biserică în timpul regimului comunist între acestea lucrarea amintită mai sus ocupând un loc foarte important. Cartea se constituie într-o remarcabilă culegere de studii istorice recente, bazate pe o documentare vastă şi o analiză profundă a documentelor din arhive. Autorul remarcă faptul că lucrarea a fost scrisă cu obiectivitate spre deosebire de alte lucrări girate de istorici oportunişti gen Dorin Dobrinicu , Cristian Vasile sau Vladimir Tismăneanu. Lucrarea pune în lumină suferinţele, umilinţele , dar şi demnitatea şi eroismul cu care s-a rezistat în faţa dictaturii comuniste. Stelian Gomboş conchide în finalul prezentării cărţii că ”lucrarea prezentată alcătuieşte un volum cu teme absolut inedite şi total necunoscute până acum, care pun într-o lumină nouă rezistenţa Bisericii faţă de intenţia regimului comunist de a limita şi controla activitatea acesteia”. Un loc aparte în această secţiune tematică îl ocupă lucrarea maestrului Dan Puric ”Cine suntem”. E bine cunoscută prietenia şi legătura sufletească dintre actorul Dan Puric şi consilierul de stat de la ministerul Culturii şi Cultelor, Stelian Gomboş. Amândoi sunt animaţi de dragostea faţă de Neam şi Biserică, aşa încât demersul mărturisitor al lui Dan Puric este asimilat şi împărtăşit cu aceiaşi însufleţire de Stelian Gomboş. Pentru Stelian Gomboş actorul Dan Puric este ”o conştiinţă înaltă a vremii sale”, este un ”om care reuşeşte să trezească conştiinţa unui tineret, să anime un întreg tineret”, ”vocea lui este un semnal de alarmă referitor la disoluţia şi diluarea aplatizantă”, ”Dan Puric este captivant şi fermecător, ca vorbitor în public este fascinant, ca actor sau regizor este original şi inspirat, ca pedagog este model elastic”. Iată aşadar doar câteva exemple din descrierea personalităţii lui Dan Puric în viziunea lui Stelian Gomboş.

Lucrarea mai cuprinde prezentarea altor cărţi care aparţin şi altor autori , dar pe care spaţiul nu ne permite să le luăm în discuţie. Amintim câţiva dintre autorii vizaţi: Ioan Ianolide, Costion Nicolescu, Ionuţ Gabriel Corduneanu, Constantin Necula, Teofan Mada, etc. Suntem convinşi că toţi cei care se vor întâlni cu această carte a lui Stelian Gomboş se vor alege cu un real folos duhovnicesc şi intelectual.

Preot Ion Alexandru Mizgan

Recenzie - Stelian Gombos... / Stelian Gomboş : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 210, Anul I, 29 iulie 2011, Bucureşti, România.