recenzie la romanul

Dorul - dor de locurile natale şi oamenii locului

Am citit pe nerăsuflate o carte unică în felul ei,o carte tulburătoare, intitulată ,,RĂDĂCINI, a distinsei poete teleormănene Floarea Cărbune, lucrare de maturitate a amintirilor şi respectului faţă de ,,rădăcinile” sale – locurile natale cu oamenii, obiceiurile şi tradiţiile de veacuri pe aceste meleaguri unde s-au născut clasicii: Zaharia Stancu,Marin Preda, filosoful Constantin Noica şi alţi oameni de cultură.

Omul care, din anumite motive, părăseşte locurile natale, simte cu timpul cum dorul de ,,acasă” îl bântuie mereu în aceste locuri străine unde l-a împins destinul. Şi astăzi, toţi cei plecaţi în alte zone din ţară sau peste hotare, lasă într-un colţişor de suflet visul de ,,întoarcere” acasă, pe meleagurile natale, la casa părintească sau rude iar nostalgiile le raşchetează mereu sufletul zdrenţuit de amintiri. Cam aceştia sunt fiorii ce iradiază din ,,RĂDĂCINI”, carte de dor şi file de monografie sufletească, a scriitoarei Floarea Cărbune, cam acesta-i demersul pe care ni-l propune.

Autoarea găseşte un limbaj meşteşugit prin ochii copilului din omul matur, având ,,ochiul şi urechea minţii”pentru natura ce o înconjoară, pe care o explorează poetic şi farmecă cititorul. Cartea este structurată pe şase capitole importante axate pe tradiţii şi obiceiuri natale, chiar religioase, clasificate pe anotimpuri, coborând nararea până la hora din sat.

Ca cititor, parcurgi fără să vrei, aspecte legate de viaţa politică a comunei Purani, de traiul sătenilor, de portul popular al costumului de Vlaşca cu catrinţă şi pesteman cu ornamentaţie bogată, de hrana sătenilor. Nu uită autoarea să însereze chiar producţii folclorice din lirica populară tradiţională de pe meleagurile puranilor.

Ultimele două capitole sunt cu adevărat lirice ocupându-se de clipe de eternitate, legate de copii, nepoţi, poveşti şi povestioare din epica populară ori despre chipurile-icoană din sufletul şi inima poetei Floarea Cărbune, devenind ,,Petale de lumină” pentru conştiinţa sa.

Înarmată cu puterea de a stăpâni cuvântul pe care atât de convingător ne-a probat-o prin volumele anterioare de poezie şi proză, Floarea Cărbune oferă iubitorilor de frumos o carte de o excepţională densitate în care cuvintele aduc splendoare acestor file de monografie sub o fermecătoare narare, subsumată ideii că universul în care trăim, cu binele şi răul său, cu frumosul şi urâtul care se completează într-un întreg etern indestructibil, cu dragostea şi ura faţă de care mecanismul vieţii n-ar putea funcţiona niciodată, poate fi şi merită a fi cunoscut şi iubit aşa cum ne-a fost dăruit de Creator de la începuturile Lumii. Aparenta simplitate a povestirilor sale lirice, narate parcă dintr-o suflare, la o citire atentă, te face să descoperi fineţi diamantine ce dau cărţii imaginea unor pagini îndelung cizelate, bine documentate şi de o înaltă înţelepciune, iar fotografiile anexate, vin să completeze şi să transfigureze cartea într-o litanie de tălmăcit întru sine, la ceas de noapte, când gândurile noastre se pregătesc să-şi găsească odihna după agitaţia şi emoţiile zilei.

Drept concluzie finală, putem spune că suntem în faţa unei cărţi a maturităţii depline, un fel de ,,ultima verba” aproape testamentară, pe care autoarea, Floarea Cărbune, o lasă cititorilor de azi, de mâine şi de totdeauna ca o alinare în cunoaştere, iar posterităţii – atât de severă şi necruţătoare –ca pe o rugă convingătoare de a-i acorda meritatul drept la

supravieţuire.

Pentru sufletul mare de poet al autoarei şi al cititorilor, ca teleormănean, la 50 de km. depărtare de Purani, voi posta câteva versuri, drept florilegiu al întâlnirii noastre:

DE-ATÂTA LUMINĂ

Stau de multă vreme între ţărani

Şi printre lanurile de pe glie,

Parcă zboară ciocârliile în mine,

Holdele de aur se coc în hărnicie.

Ţăranii au fost de veacuri sărmani

Şi le-au înflorit mâinile pe sapă;

În silozuri strâns-au pâinea cea bună,

Din cişmele au sorbit, zilnic, apă.

Copiii şi i-au luat cu ei la câmp,

I-au învăţat să bea apă din ulcior,

Iar când vremea-i bună, s-au gândit

S-asculte seara, graurii, cum cobor.

Şi se-aprind pădurile toate în mine,

Ca nişte ruguri înalte în depărtări,

De-atâta lumină, eu nu mai văd nimic,

Secera lunii se tot ascute pe zări.

ÎN TOAMNA ASTA ...

În toamna asta, de taină şi răcoare,

Câmpia ţipă sub lamele de plug,

Aromele de struguri au acelaşi beteşug

Şi se destramă-n asfinţit de soare,

În toamna asta, de taină şi răcoare.

Câmpia ţipă sub lamele de plug,

Pe cerul vast, trec cârduri de cocori,

De-atâta feerie, uiţi ca să mai mori,

Pe dealuri, visează podgoriile-n belşug,

Câmpia ţipă sub lamele de plug.

Pe cerul vast, trec cârduri de cocori,

Amurgul aduce parfum de otonel,

Frunzele cad din ramuri cătinel,

Când trec, sporadic, ultimii nori

Pe cerul vast, cu cârduri de cocori.

George Pena-scriitor

recenzie la romanul Rădăcini (Purani de Videle, locul magic al copilăriei mele) de Floarea Cărbune / Floarea Cărbune : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 336, Anul I, 02 decembrie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Floarea Cărbune : Toate Drepturile Rezervate.

Abonare la articolele scrise de Floarea Cărbune