Autor: Octavian Lupu         Publicat în: Ediţia nr. 221 din 09 august 2011        Toate Articolele Autorului

RECENZIE LA CARTEA „ROMÂNAŞ LA SAN FRANCISCO” DE VIOREL VINTILĂ

Termenul de „românaş” nu are nici pe departe o nuanţă peiorativă în cartea „Românaş la San Francisco” scrisă de Viorel Vintilă, ci dimpotrivă, ne descrie şocul resimţit de un emigrant român în „Ţara Tuturor Posibilităţilor”, cum pare a fi tărâmul american pentru cei mai mulţi dintre noi. Împărtăşind din plin simţămintele uneori contradictorii, alteori de mirare în faţa miracolului american, autorul are şansa de a experimenta direct ce înseamnă să locuieşti de cealaltă parte a Oceanului Atlantic.

Tocmai de aceea, prezenta carte reprezintă o sursă valoroasă de experienţe, trăiri şi impresii culese de la faţa locului şi împărtăşite publicului român din dorinţa de a evidenţia deosebirea fundamentală dintre mentalitatea americană şi cea românească. De fapt, a fi „românaş” nu reprezintă un lucru tocmai rău, ci dimpotrivă, acest lucru adaugă o notă de inocenţă copilărească unor evenimente dintre cele mai serioase prin care a trecut autorul.

„Într-adevăr, „dincolo"nu te aşteaptă EL Dorado-ul, dar măcar ai o şansă să fii apreciat, să trăieşti uman şi decent, să dai măcar o şansă mai bună copiilor tăi şi să te bucuri de o bătrâneţe mai liniştită. ... Scapă fiecare cum poate... (din România), iar calea emigrării este uşa care încă mai e deschisă şi care mai oferă o oază de speranţă şi un trai decent.”

Soluţia emigrării este în mare măsură pesimistă, pornind de la realităţile triste în care se află România, dar în final pentru cei care ajung de cealaltă parte a lumii, există şansa reală a unui nou început. Astfel, ajuns pe noul tărâm, autorul are revelaţia unor realităţi cu care nu era nicidecum obişnuit, redând într-un stil uşor auto-ironic, experienţa „nevinovăţiei” carpatine în faţa avansului tehnic şi tehnologic american, în genul instalaţiilor sanitare mai sofisticate sau al altor elemente de civilizaţie mult diferite decât cele din ţara noastră. Deşi pare bizară la prima vedere o astfel de experienţă, ea ne sugerează din plin neştiinţa din care am ieşit cu toţii imediat după căderea regimului comunist.

„Aşadar, intru la duş şi încerc să dau drumul la apa caldă, dar spre stupoarea mea constatat că apa care curgea era numai rece, eu nereuşind să produc hot water de nicio culoare. După vreo zece minute de analize minuţioase îmi pierdusem răbdarea de-a binelea... bălăcărindu-i pe yankei că se ocupă de asemenea trucuri... pentru a economisi energie! Că deh, mai ştiam eu nişte cazuri... din „experienţa” acumulată pe vremea răposatului, când nu funcţiona caloriferul decât în zilele cu soţ, iar maşinile circulau (parcă!) numai pe o sigură bandă a şoselei... Într-un final de exasperare, printr-o manevră norocoasă, reuşesc să produc mult aşteptata agua caliente maiameză! Evrika, cum ar zice badea Arhimede!”

Din dorinţa de a explora lucruri inedite şi de a-şi exprima respectul faţă de ţara adoptivă, Viorel Vintilă alege o cale neobişnuită prin înrolarea în armata americană la vârsta de 32 de ani. Cu siguranţă că puţini dintre compatrioţii noştri din Statele Unite au trecut printr-o astfel de experienţă din care sunt foarte multe lucruri de învăţat.

„Trei motive au stat la baza acestei decizii importante şi oarecum curajoase! Primul motiv a fost să-mi arăt respectul pentru noua mea ţară adoptivă şi să-mi câştig aprecierea americanilor prin faptul, că eu, un newcomer, mă înrolam într-o armată faţă de care nu aveam nicio obligaţie, dar faţă de care eu mă simţeam dator să-mi aduc umilul meu aport. Al doilea motiv a fost să-mi „trag” o constituţie fizică de invidiat cu un „six pack abs” (abdomen cu „pătratele”)... şi al treilea motiv a fost că nu mi-ar strica să am o pregătire de specialitate într-un domeniu pe care l-aş putea aplica şi în viaţa civilă.”

În afară de impresiile presărate asemenea unor flori multicolore pe parcursul mai multor eseuri adăugate în carte, autorul ne oferă şi mai multe interviuri cu diferite personalităţi artistice din spaţiul românesc. Astfel, dialoguri pline de viaţă cu Gheorghe Gheorghiu, Gabriel Dorobanţu, Mihai Constantinescu şi Ileana Şipoteanu, precum şi cu trupele Bambi şi Autentic, ne reliefează un schimb de idei dinamic, plin de viaţă, atractiv prin formă şi conţinut.

Nu lipsesc nici „amintirile” din perioada comunistă, presărate cu umor şi cu detalii relevante pentru cei care au cunoscut lumea de dinainte de 1989. De multe ori redarea impresiilor este atât de directă, încât ai senzaţia faptică a întoarcerii în timp, lucru ce reliefează talentul de povestitor al autorului.

„Această bară de bătut covoare, sau bătător cum cu alint i se mai spunea, îmi stârneşte multe nostalgii. În timpul copilăriei mele, bara de bătut covoare era un reper foarte important pentru toate categoriile de vârstă, deoarece în jurul bătătorului se desfăşurau multe fenomene sociale interesante. Activităţi gospodăreşti, sportive, întâlniri tovărăşeşti sau bârfe de cartier îşi dădeau mâna în jurul acestui important instrument. Bara de bătut covoare era un loc de socializare şi de joacă nu numai pentru copii ci şi pentru adolescenţii aflaţi în căutarea primei iubiri. În timpul zilei bătătorul era folosit ca substitut pentru poartă de fotbal de către băieţi, sau de bară de gimnastică de către fete.”

Prin urmare, lectura acestei cărţi se recomandă prin dinamism, dialog, ironie subtilă şi un optimism ce acoperă în mare măsura experienţa amară gustată de orice emigrant român în Ţara Făgăduinţei de dincolo de Ocean. În acelaşi timp, citind această carte este posibil să te regăseşti în multe dintre experienţele autorului, fapt care adaugă o valoare specială rândurilor de debut ca scriitor ale lui Viorel Vintilă.

Octavian Lupu

Bucureşti

09 august 2011