Autor: Stelian Gomboş         Publicat în: Ediţia nr. 419 din 23 februarie 2012        Toate Articolele Autorului

Recenzie - Dr. N. C. Paulescu sau Ştiinţa mărturisitoare...

Recenzie: Doctorul Nicolae Paulescu sau Ştiinţa mărturisitoare, Editura Christiana, Bucureşti – 2002, 282 pagini ...

MOTTO: “A demonstra existenţa unei cauze prime a vieţii, imateriale, unice şi infinit înţelepte – iată limita sublimă la care ajunge fiziologia. Această cauză primă este Dumnezeu. Omul de ştiinţă nu se poate deci mulţumi să zică: Credo in Deum (Cred în Dumnezeu). El trebuie să afirme: Scio Deum esse (Ştiu că Dumnezeu există).”

Dr. N. C. Paulescu

În anul 2011 s-au împlinit 80 de ani de la moartea doctorului Nicolae C. Paulescu (1869 – 1931) şi 90 de ani de la descoperirea de către el a Insulinei (brevetată de către Ministerul Industriei şi Comerţului la 10 aprilie anul 1992, sub denumirea de “Pancreina”). Volumul de faţă nu face altceva decât să vină în prelungirea “Anului Paulescu”, care a fost, din păcate, aşa cum observa şi editorul acestei cărţi – Răzvan Codrescu, foarte slab reprezentat mediatic şi editorial, propunându-şi o introducere lămuritoare şi lesne accesibilă în gândirea filosofico-ţtiinţifică a marelui savant creştin – conturată şi formată în ciclul de lucrări intitulat “Fiziologie filosofică”, dar şi în complexa lui biografie, exemplară şi pilduitoare în multe privinţe, dar nu lipsită de anumite contradicţii ... Trebuie remarcat faptul că, aşa cum a precizat Răzvan Codrescu “ Dincolo de genialele sale performanţe de laborator, N. C. Paulescu a înălţat un impresionant edificiu teoretic al ştiinţei creştine, fiind, în răspărul pozitivismelor contemporane, cel mai important promotor român al creaţionismului şi finalismului, cu o solidă argumentaţie, deopotrivă ştiinţifică, filosofică şi teologică. S-a afirmat despre el că a fost, în spaţiul gândirii româneşti, cel mai mare interpret ştiinţific al divinităţii”.

Tocmai aceste lucruri a căutat, şi a reuşit, să facă această lucrare, care constituie o provocare la reevaluarea generală a teismului ştiinţific creaţionist, într-o vreme în care evoluţionismul pierde tot mai mult teren.

Volumul de faţă reprezintă o premieră, prin faptul că adună la un loc atât scrieri de Nicolae Paulescu – alese atent din mai multe volume şi subsumate temei precizate în titlu: “Ştiinţa mărturisitoare”, cât şi scrieri despre Nicolae Paulescu – acoperind toate dimensiunile vieţii şi activităţii sale, scrise, în cronologie inversă, de către Răzvan Codrescu, în anul 1999, şi care se numeşte “N. C. Paulescu sau ştiinţa lui Scio Deum esse” (tot el fiind şi cel care semnează Argumentul Editorial de la începutul lucrării şi, de asemenea, s-a ocupat de Notele Bio-bibliografice de la sfârşitul ei), de Dr. V. Trifu intitulat “Profesorul Paulesu”, scris în anul 1944, şi către de Nichifor Crainic, care vorbeşte despre Nicolae Paulescu ca fiind “Fondatorul Naţionalismului Creştin”, scris în anul 1937.

Prima secţiune a volumului reuneşte, extrase din diferite volume şi grupate în ordine cronologică, cinci texte paulesciene (la origine, lecţii sau conferinţe) intitulate: “Suflet şi Dumnezeu”-1905, “Ideea de Dumnezeu în ştiinţă”- 1905, “Instinctele de naţie şi umanitate”- 1910, “Remediile patimilor sociale”- 1910 şi “Spitalul”- apărut în anul 1913. La sfârşitul volumului, aşa cum am precizat şi mai sus, editorul acestei lucrări a aşezat un “Tablou bio-bibliografic” care este cel mai complet până astăzi.

Cititorul de astăzi are astfel la îndemână, acele texte care acoperă aproape integral concepţia filosofico-ştiinţifică a autorului, precum şi toate indicaţiile necesare unei aprofundări a studiului operei paulesciene, în măsura în care se va simţi tentat să o întreprindă.

În privinţa numeroaselor note de subsol, cele de autor sunt date cu cifre arabe, iar cele de editor sunt cu asterisc. Toate segmentele puse între paranteze drepte (compliniri, precizari, etc.) reprezintă intervenţii editoriale pe care domnul Răzvan Codrescu le-a considerat utile pentru cititorul actual. De asemenea, printre altele, editorul precizează că “N. C. Paulescu citeză uneori din lucrări sau ediţii care nu mi-au fost accesibile în Romania. În câteva cazuri, prin urmare, nu pot garanta fidelitatea citatelor traduse de autor (în care am intervenit, de regulă, în acelaşi sens în care am intervenit în tot textul), nici exactitatea unor trimiteri (uneori incomplete). Ori de câte ori s-a putut, am făcut însă confruntările de rigoare. Se înţelege că anumite erori tehnice ale ediţiilor princeps (destul de modeste editorial), de care autoul nu este responsabil, au fost îndreptate în mod tacit. Tot în mod tacit, pe cât mi-a fost cu putinţă, am îndreptat şi unele inexactităţi de fond, strecurate în ediţiile respective (nume de persoane, ani, indicaţii bibliografice, sintagme straine etc.)”.

Pentru o mai bună edificare a importanţei acestei lucrări vom reda, în cele ce urmeză, un citat din capitolul “Suflet şi Dumnezeu”: ... ”Ştiinţa, după cum aţi văzut, demonstrează existenţa sufletului şi îi defineşte principalele atribute. Dar ea nu poate să se oprească din mersul ei înainte. Fiind cunoştinţa prin cauze, ea trebuie să se întrebe: Care este cauza sufletului? Este evident că sufletele fiinţelor vieţuitoare derivă din acelea ale părinţilor lor, care sunt, ca să zic aşa, cauzele lor imediate. Dar aceste cauze nu pot fi decât cauze secundare, a căror serie nu este limitată ... Raţiunea, sprijinită pe Principiul Cauzalităţii (Nimic nu se face fără cauză), ne conduce, în mod necesar, la noţiunea existenţei unei cauze primare a sufletului – noţiune ştiinţifică, principiul cauzalităţii fiind însăşi baza şi temelia ştiinţei ... Acum putem da întrebării “Care este cauza vieţii?” următorul răspuns, ce îndeplineşte toate condiţiile cerute de metoda ştiinţifică: - Viaţa este efectul a două cauze imateriale: una, cauza secundară sau sufletul, unică pentru fiecare fiinţă vieţuitoare, alta, cauza primară sau Dumnezeu, unică pentru totalitatea fiinţelor vieţuitoare.”

Mesajul esenţial al vieţii şi operei lui N. C. Paulescu (con)stă în această reliefare a unităţii dintre natural şi supranatural, cu toate consecinţele ei teoretice şi practice. Poate că nici un savant român n-a mai vorbit atât de entuziasmat şi de avântat ca el despre Unirea desăvârşită ce trebuie să existe între Religie şi Ştiinţă, precizează Răzvan Codrescu.

Prezentându-l în câteva pagini din volumul său “Ortodoxie şi Etnocraţie”(1937), Nichifor Crainic observa: “Pentru Nicolae Paulescu ( ... ) naturalul şi supranaturalul nu se exclud, ci se completează; Iisus Hristos n-a venit să strice natura ci s-o desăvârşească. Căci natura este creaţia lui Dumnezeu, iar creştinismul este revelaţia aceluiaşi Dumnezeu”.

Spunem şi noi, la fel ca Răzvan Codrescu, că sperăm că acest demers editorial şi publicistic să contribuie la o mai bună cunoaştere, percepţie şi dezbatere actuală a “Cazului Paulescu”, dar şi la o mai bună reconsiderare a raportului religie – ştiinţă, într-o lume româneasacă adesea prea uitătoare de sine şi de Dumnezeu.

În încheiere, redăm cuvintele de apreciere ale marelui istoric Nicolae Iorga la adresa marelui savant Nicolae Paulescu, publicate de către editor pe coperta cărţii: “Profesorul Paulesu, care a trăit ca un mucenic şi a murit ca un sfânt, înfăţişează în chipul cel mai expresiv pe învăţatul român, aşa cum îl fac cele mai bune tradiţii ale ţării noastre. Cine l-ar fi văzut discret, rece, tăcut, nu şi-ar fi dat seama de opera pe care acest om o avea în urma sa. A trebuit ca moartea să dezlege pe prietenii cei mai de aproape, pe ucenicii cei mai credincioşi, pentru ca revelaţia să se producă şi să se cunoască numărul şi însemnătatea descoperirilor lui”.

Recenzie - Dr. N. C. Paulescu sau Ştiinţa mărturisitoare... / Stelian Gomboş : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 419, Anul II, 23 februarie 2012, Bucureşti, România.