Home > Cultural > Artistic > Mobil |

Autor: Pompiliu Comsa         Publicat în: Ediţia nr. 910 din 28 iunie 2013        Toate Articolele Autorului

RECENZIE de acd.Constantin Gh.Marinescu

RECENZIE Acad. Constantin Marinescu Recent, a văzut lumina tiparului, la Editura „Apollonia” din Iaşi, o lucrare de mare interes cultural şi publicistic, intitulată Monografia comunei Suceveni, elaborată de cunoscutul ziarist şi publicist gălăţean Pompiliu Comşa, Directorul Trustului de presă POMPIDU. Lucrarea beneficiază de o valoroasă Prefaţă întocmită de Prof. univ. Dr. Vasile Burlui, Preşedintele Universităţii „Apollonia” din Iaşi, care face o introducere, o deschidere benefică, temeinic documentată în vasta problematică privind trecutul, prezentul şi viitorul, respectiv proiectele dezvoltării şi promovării civilizaţiei rurale, în această comună gălăţeană, „încărcată de istorie” şi valori inconfundabile. De asemenea, aceeaşi lucrare a pătruns cu interes în circuitul publicistic, ştiinţific şi cultural românesc, şi ca urmare a unei ample Postfeţe, care analizează aprofundat, problematica abordată de autor, contribuţia sa la cunoaşterea specificului rural, a particularităţilor de viaţă religioase, culturale şi social-economice ale populaţiei comunei Suceveni. Lucrarea cuprinde 25 de capitole sugestiv formulate, intitulate de autor, dintre care semnalăm pe cele mai importante, şi anume: Şcoala; Biserica; Căminul cultural; Agricultura, Economia; Industria; Finanţele; Serviciile sanitare; Obiective de vizitat în comună şi împrejurimi; Istoria localităţii; Folclorul; Personalităţi născute pe aceste meleaguri etc. Lucrarea întruneşte toate exigenţele publicistice, editoriale, dispunând şi de un Glosar, Bibliografie, precum şi de o Listă cu numele şi prenumele locuitorilor comunei, Documente, Hărţi, Manuscrise, Fotografii etc. Este un merit excepţional, incontestabil al autorului, de a redacta, într-un timp record şi într-un moment absolut oportun, o lucrare care pune în evidenţă cu date şi fapte, informaţii de o valoare inestimabilă, dobândite prin cercetarea riguroasă a Arhivelor Comunei Suceveni, depistate şi studiate meticulos la Arhivele Statului din Galaţi. Mutatis mutandis, aceasta nu este o „carte făcută din carte”, ci o lucrare sui generis, originală, construită cu erudiţie şi responsabilitate ştiinţifică. De asemenea, subliniem faptul că autorul şi-a lărgit, amplificat considerabil informaţia sa asupra evoluţiei istorice, a dezvoltării periodice, social-economice, culturale, educaţionale, a stării de sănătate a populaţiei, a tradiţiilor şi valorilor perene ale localităţii, şi pe baza unui amplu dialog cu autorităţile şi, mai ales, cu personalităţile de ieri şi de azi ale comunei, cu sătenii vârstnici ai localităţii. Desigur, Profesorul Comşa, publicist cu experienţă remarcabilă, în calitate de autor al altor unsprezece cărţi de referinţă şi gazetar de mare prestigiu, laureat al Parlamentului European, nu s-a limitat numai la informaţii provenite din Arhive sau din „Viu Grai”, din Amintirule, Relatările unor personalităţi şi vârstnici, ci a studiat aproape tot ce s-a scris în decursul timpului, în alte cărţi, în studii şi articole de reviste, în diferite perioade istorice, despre Comuna Suceveni, despre populaţia acesteia, despre fii săi etc. În acest sens, se cuvine să relevăm laudativ faptul că Profesorul Comşa a rezervat spaţii corespunzătoare evocării unor familii de fruntaşi ai comunei, sau a unor personalităţi de notorietate. După cum era şi firesc, de fapt o datorie ştiinţifică şi morală incontestabilă, autorul a evocat, a prezentat date semnificative cu privire la onorabila şi numeroasa familie Burlui, care a dat, între altele – pe lângă Profesorul ieşean Vasile Burlui, personalitate de mare reputaţie –, pe un alt savant al Medicinei româneşti şi internaţionale, Prof. univ. Dr. Dumitru Burlui, care a profesat la Universitatea de Medicină şi Farmacie din Bucureşti, fiind un specialist de vârf, de reputaţie naţională şi europeană, în domeniul Chirurgiei. Lucrarea Profesorului Pompiliu Comşa, structurată judicios în mai multe capitole, vine să acopere un gol demult resimţit în Istoriografia locală şi naţională, care se adresează nu numai specialiştilor în Istoria, Cultura, Economia locală rurală şi naţională, ci publicului larg. Reţin atenţia cititorului domenii, aspecte cum sunt: I. Istoria acestor locuri (Plimbare de-a lungul istoriei comunei); II. Stilul eneolitic de la Suceveni; III. Ocupaţiile comunităţilor neo-eneolitice; IV. Descoperiri arheologice privind vânătoarea, pescuitul şi culesul din natură, practicate de comunităţile eneolitice din sudul Moldovei; V. Şcoala generală din Suceveni, Directorii, în decursul istoriei; VI. Biblioteca comunei; VII. Primăria comunei; IX. Personalităţi născute în comuna Suceveni; X. Graiul cifrelor privind dimensiunile şi valorile vieţii social-economice, culturale, educaţionale, religioase etc. În opinia noastră, cartea are o largă adresabilitate, ea fiind indispensabilă, înainte de toate, învăţătorilor, profesorilor şi elevilor, locuitorilor din Suceveni, dar, în aceeaşi măsură, şi din Tg. Bujor şi alte localităţi limitrofe, ţinând seama de relaţiile interferente, multiple, dintre localităţile din zona Tg. Bujor. Felicităm pe autor, pentru contribuţia sa la îmbogăţirea patrimoniului Istoriei şi Culturii Naţionale, cu o lucrare de valoare autentică, care vine să pună în relief noi dimensiuni ale civilizaţiei noastre rurale, ale modului de circumscriere a istoriei locale în Istoria naţională. Nu se putea o alegere mai potrivită, mai competentă, în ceea ce priveşte autorul acestei monografii, dacă avem în vedere nu numai prestigiul său de publicist, de gazetar de talie europeană, ci, mai ales, experienţa sa redacţională, respectiv faptul că o parte din cărţile anterioare ale autorului sunt monografii consacrate municipiului şi judeţului Galaţi, care au intrat în circuitul ştiinţific de profil.

RECENZIE de acd.Constantin Gh.Marinescu / Pompiliu Comsa : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 910, Anul III, 28 iunie 2013, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2013 Pompiliu Comsa : Toate Drepturile Rezervate.

Abonare la articolele scrise de Pompiliu Comsa