Autor: Confluenţe Româneşti         Publicat în: Ediţia nr. 309 din 05 noiembrie 2011        Toate Articolele Autorului

RECENZIE – Cartea EXILUL ROMÂNESC LA MIJLOC DE SECOL XX este povestea unei vieţi în exil

Autorul articolului: Vavila Popovici

Octavian Curpaş este autorul cărţii EXILUL ROMÂNESC LA MIJLOC DE SECOL XX (Un alt fel de "paşoptişti" români în Franţa, Canada şi Statele Unite). Jurnalist de profesie fiind, relatează cu iscusinţă întâmplările din viaţa personajului său, Dumitru Sinu. Este o carte care merită văzută şi citită! Literatura se scrie tocmai pentru a ne comunica cât mai multe despre oameni, să lase urme despre o viaţă, un destin. Cartea este povestea unei vieţi în exil, zugrăvită cu măiestrie de autor, printr-un dialog continuu între jurnalistul care ştie să asculte şi să provoace dezvăluiri interesante ale celui cu care stă de vorbă, să le redea cu măiestria scriitorului plin de talent şi isteţime.

Pe de altă parte, personajul principal al cărţii, nea Mitică, este un om deosebit de interesant. Un om care a ales exilul, în momente de încercare pentru ţara noastră, un om care şi-a luat propria viaţă în mâini, a hotărât să o schimbe, şi orice schimbare, este ştiut, are consecinţe în plan psihologic, rămânând amintirile frumoase dar şi unele dureroase. Totuşi, o schimbare necesită adaptarea, pe care nu toţi o pot realiza, dar cei mai mulţi români au fost în stare să se adapteze, datorită inteligenţei, a iscusinţei de a scoate învăţăminte din fiecare experienţă: a fi plini de curaj şi chiar de îndrăzneală, căci românul poartă în inima sa credinţa, şi ea l-a învăţat: „Cereţi şi vi se va da; căutaţi şi veţi afla; bateţi şi vi se va deschide!”, „…dar îndrăzniţi, Eu am biruit lumea!”.

Îmi amintesc de Gib Mihăiescu, care, în reuşita sa carte „Rusoaica”, spunea: „Îndrăzneşte orice şi vei putea, dacă nu te va ucide vreo clipă de ezitare.” Şi nea Mitică nu a ezitat nici o clipă, a ales întotdeauna ceea ce era bine pentru viaţa sa.

O schimbare este nu numai necesară vieţii, este viaţa însăşi. Pentru a supravieţui, iată, personajul a trebuit să se adapteze, să fie capabil de a găsi modalităţi pentru a se ancora în viaţă. A înţeles că pentru a reuşi trebuie să ajungă să înţeleagă mai bine, în ce mod pătrund efectele noii vieţi întâlnite în viaţa sa personală, cum se strecoară în comportamentul său şi modifică calitatea existenţei sale.

Nea Mitica schimbă locuri, la mare distanţă, poposeşte în diferite oraşe, ţări, continente ; schimbă preocupările, dar îşi iubeşte familia şi luptă pentru binele ei. De obicei, aceste schimbări induc senzaţia de straniu şi de teamă, pe care o resimte individul în noul mediu, caracterizată prin anxietate şi depresie. Nu este cazul ! Nea Mitica are un psihic echilibrat, o minte sănătoasă, este dornic de a-şi aşterne un drum curat în viaţă, bazat pe muncă şi pe iubire faţă de ai săi şi faţă de toţi oamenii întâlniţi în cale. Este foarte activ, îşi creează relaţii cu conaţionalii săi, în special, caută anturajul oamenilor de la care are ce învăţa, ascultă şi trage învăţăminte, este dornic de cunoaştere şi are o inimă plină de bunătate şi înţelegere. Se frământă probabil uneori (adâncimile sufletului sunt de neatins!), dar găseşte resursele interioare pentru obţinerea echilibrului, este plăcut de cei din jurul său pentru sinceritatea de care dă dovadă şi ajutat în urma gesturilor sale de înţelegere şi prietenie. Pe scurt, nu pierde nici un moment simţul realităţii, se adaptează oricărei situaţii, împrejurări, în modul cel mai corect şi cinstit. Păstrează în sufletul său calităţile adevăratului român.

Cartea se citeşte uşor, paginile sunt deosebit de atractive, stilul te captivează, nu o poţi lăsa din mână, simţi nevoia să cunoşti desfăşurarea vieţii acestui om înzestrat cu calităţi adevărat umane - Dumitru Sinu -, care ştie că există un lucru foarte important în viaţă, şi anume, acela de a nu fi învins.

VAVILA POPOVICI

Raleigh, CAROLINA, SUA

RECENZIE – Cartea EXILUL ROMÂNESC LA MIJLOC DE SECOL XX este povestea unei vieţi în exil / Confluenţe Româneşti : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 309, Anul I, 05 noiembrie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Confluenţe Româneşti : Toate Drepturile Rezervate.

Abonare la articolele scrise de Confluenţe Româneşti