Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Manuscris > Povestiri > Mobil |   


Autor: Corina Diamanta Lupu         Publicat în: Ediţia nr. 21 din 21 ianuarie 2011        Toate Articolele Autorului

Povestea unui tablou - “Portretul doamnei Varvara Dmitrievna Rimski-Korsakova” de Franz Xaver Winterhalter
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Varvara Dmitrievna Rimski-Korsakova, născută Mergasova, provenea dintr-o familie bogată şi nobilă. La rândul ei, aceasta s-a căsătorit într-o familie foarte cunoscută, ce a dat numeroşi comandanţi de armată, politicieni şi oameni de stat. Socrul ei, Serghei Nikolaevici Rimski-Korsakov, nu s-a remarcat prin calitatea serviciului adus în slujba ţării. Acesta s-a devotat vieţii din înalta societate, devenind faimos pentru costumele purtate la baluri. Aşa se face că orice femeie bogată din Moscova ori din provincie ajunsese să viseze la el. Fiul său, Nikolai Sergeevici Rimski-Korsakov, este soţul Varvarei. Cei doi se căsătoresc pe 20 mai 1850. În momentul când îşi unesc destinele, ea are 16 ani, iar el, 20. Împreună, Varvara şi Serghei aduc pe lume trei copii. Devenită o frumuseţe mondenă, Varvara va străluci asemenea unei stele, la numeroase baluri.  
  
O familie disfuncţională 
  
Cu toate că Varvara şi Nikolai apăreau ca un cuplu bogat, frumos şi monden, în familia lor domnea lipsa de armonie, ceea ce a făcut ca separarea celor doi să devină inevitabilă. Varvara se stabileşte în Franţa, unde va şi rămâne până la sfârşitul vieţii.  
  
Napoleon al III-lea şi Eugenia de Montijo 
  
În Franţa domnea în acea vreme Napoleon al III-lea, care îşi propusese parcă să uimească întreaga Europă cu luxul de la curtea sa. Acesta cheltuia sume enorme pe baluri magnifice, numeroase amante şi distracţii extravagante… Femeile, urmând exemplul atractivei împărătese Eugenia, (Eugenia de Montijo), etalau veştminte super-sofisticate, supraîncărcate de pietre preţioase şi bijuterii. Frumoasa, dar nefericita împărăteasă, ignorată de soţul ei infidel, se bucura să se afle în centrul atenţiei la baluri, dar nu putea tolera nicio rivală. În această atmosferă, a avut loc următorul episod.  
  
Împărăteasa a leşinat 
  
În iarna lui 1863, contesa rusă Rimski-Korsakova a luat parte la un bal costumat, purtând veştmântul preotesei Tanit (romanul “Salammbô” de Gustave Flaubert era la modă). Întrega sa îmbrăcăminte consta dintr-un şal transparent. Evident, trupul ei frumos era la vedere pentru oricine. Şi evident că toţi cei prezenţi au fost şocaţi. Împărăteasa a leşinat. Câteva minute mai târziu, contesa rusă era invitată să părăsească balul. Cu toate acestea, Varvara îşi atinsese scopul: scandalul pe care îl provocase era de proporţii. Cu nuditatea ei, aceasta sfidase moda sofisticată şi manierele pretenţioase ale vremii.  
  
De la Biarritz la Ministerul Marinei 
  
Însă acesta nu a fost singurul scandal iscat de Varvara. Ziarele vremii anunţau că Varvara Rimski-Korsakova obişnuia să surprindă adesea publicul francez cu faptele sale. La un bal din staţiunea Biarritz, “această nimfă rusă arăta ca şi cum ar fi ieşit chiar atunci din cada de baie”. La balul costumat dat de Ministerul Marinei, Varvara şi-a făcut apariţia într-un echipaj somputos. Vizitiul era îmbrăcat ca un crocodil, iar ea asemenea unei păgâne; penele multicolore ce îi împodobeau trupul lăsau să se vadă “cele mai frumoase picioare din întreaga Europă”. Vom scuza desigur, exagerarea; ziariştii acelor timpuri nu aveau prea multe ocazii de a observa picioarele unei femei din înalta societate.  
  
Era imposibil să o uiţi 
  
Portretul parizian al Varvarei a fost realizat de Winterhalter în 1864. În tablou, aceasta nu poartă bijuterii şi din nou, perferă un şal semi-transparent. Se poate observa că Varvara nu este nici pe departe o frumuseţe ideală – oasele feţei masive, obrajii dolofani, pleoapele grele nu sunt trăsăturile unei zeiţe. Oricine îşi poate da seama cu uşurinţă că strămoşii ei erau slavi şi tătari, însă toate acestea, combinate cu îndrăzneala şi extravaganţa ei au făcut din contesa rusă o persoană originală, pe care era imposibil să o uiţi. Varvara Rimski-Korsakova a avut o mulţime de admiratori şi multe aventuri, însă a dorit să rămână singură, ceea ce era un lucru neobişnuit şi original pentru o femeie din secolul 19.  
  
“Cred în mine” 
  
Varvara afirma despre sine: “Sunt liberă şi independentă. Greşelile pe care le fac sunt greşelile mele. Succesul pe care îl am îmi aparţine. Cred în mine, sunt pe cont propriu si nu fac o tragedie din acest lucru.” Contesa rusă Varvara Rimski-Korsakova nu şi-a găsit locul în perioada în care s-a născut. A murit tînără, la doar 45 de ani, şi frumoasă. Portretul ei se află expus la Muse d’Orsay din Paris. 
  
 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Povestea unui tablou - “Portretul doamnei Varvara Dmitrievna Rimski-Korsakova” de Franz Xaver Winterhalter / Corina Diamanta Lupu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 21, Anul I, 21 ianuarie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Corina Diamanta Lupu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Corina Diamanta Lupu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!