Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Recenzii > Mobil |   


Autor: Cristea Aurora         Publicat în: Ediţia nr. 658 din 19 octombrie 2012        Toate Articolele Autorului

Povestea Danei
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
duminică, 7 octombrie 2012  
 
Morariu-Jimborean - Recenzie Aurora Cristea - Povestea Danei  
 
Editura Online ,,Sămănătorul Tismana”, Tismana, 2012, 47 p.  
 
Recenzie de Iuliu-Marius Morariu şi Silviu-Aurelian Jimborean  
 
 
Era tehnologiei şi a raţionalismului secular şi post-modern pe care o traversează umanitatea şi ai cărei componente, adesea involuntare suntem, ne pune în faţă, în viaţa de zi cu zi, episoade de o complexitate şi gravitate aparte, fapt ce reliefează acuta lipsa a unor baze axiologice de natură mistic-creştină.  
 
Un astfel de caz, bogat în semnificaţii şi de o profunzime aparte, ne transpune, ce-i drept, într-o manieră parcimoniacă, autoarea gălăţeancă Aurora Cristea, proaspătă debutantă semănătoristă.  
 
În microromanul intitulat ,,Povestea Danei”, scriitoarea reuşeşte să-şi transpună cititorul mod succesiv în câteva situaţii aparte, de la cea a fetei îndrăgostite şi până la cea a decesului provocat de avort. Meritul autoarei constă în frumuseţea descrierii unei biografii finalizate trist, adesea întâlnită în societatea noastră (cu regret spun asta), într-un limbaj frumos şi accesibil ce face lectura plăcută, reuşind totodată să transmită atât zbuciumul adolescsntei, cât şi trăirile celor din jur.  
 
Opera, dotată cu un personaj eponim, după cum ne arată şi titlul, este divizată în opt capitole, ale căror titluri rezumă conţinutul fiecărei subunităţi, transmiţând totodată şi aspecte ale mesajului lor psihologic: ,,Incredibila forţă a morţii”, ,,Copilăria”, ,,Iubirea”, ,,Deziluzia”, ,,Revolta”, ,,Împăcarea”, ,,Cotitura vieţii”, ,,Înmormântarea”. Lucrarea debutează, asemenea altor autori celebri, precum Marcel Proust, prin descrierea unui eveniment cu rol de portal, care acţionează emoţional asupra naratoarei, declansând un şir de amintiri cu privire la defunctă. Frumuseţea, cursivitatea şi profunzimea istorisirii sunt evidenţiate prin utilizarea persoanei întâi, ceea ce dă o notă de veridicitate şi autenticitate, făcând din scriere un roman al experienţei. Mizând pe acest fapt, precum şi pe peisajul citadin şi pe drama psihologică profundă, romanul ar putea fi încadrat fără teama de a greşi în modernism sau, de ce nu, datorită intrigii complexe şi cu profunde implicaţii morale, post-modernismului.  
 
Povestirea în ramă, pornită de la motivul morţii, care se desfăşoară, dacă avem în vedere începutul şi contextul, într-o evoluţie cronologică nefirească, dă totodată şi o oarecare simetrie romanului, care începe şi se sfârşeşte cu moartea personajului principal. În ceea ce priveşte numărul personajelor, acestea, probabil şi datorită numărului lor restrâns, sunt portretizate din punct de vedere moral, cu profesionalismul unui pictor renumit. N-aş îndrăzni să afirm că există în chip vădit influenţe balzaciene, însă, la o analiză mai atentă, s-ar putea insinua faptul că, Eugen, de exemplu, reprezintă tipul profitorului sau al tipului imoral, în timp ce Dana l-ar putea reprezenta pe cel al fetei credule.  
 
Atât creionarea portretelor personajelor actante, cât şi desfăşurarea intrigii însăşi, sunt posibile datorită îmbinării armonioase a două procedee artistice: descrierea şi dialogul, pe care autoarea le îmbină impecabil (cu mici excepţii), reuşind să creeze o operă cu certă valoare beletristică. Lor li se adaugă cu cinste şi monologul interior, ce surprinde adesea zbuciumul naratoarei care se gândeşte la drama defunctei. Între ele însă, cea mai de seamă este descrierea, care reprezintă apodictic un atuu al scriitoarei. Aceasta reuşeşte să alăture adesea expresii uzuale sau chiar arhaice, altora neologice, într-o simfonie care încântă atât auzul cititorului ce posedă ureche muzicală, cât şi privirea şi simţirile lăuntrice.  
 
Dat fiind rolul descrierii, după cum era şi firesc, în cadrul lucrării apar o multitudine de imagini de natură auditivă, vizuală sau olfactivă, care sunt folosite adesea şi cu funcţie hiperbolizatoare. Astfel, atunci când Dana pleacă din casa lui Eugen în urma discuţiei avute cu soţia acestuia, întreaga natură este descrisă ca un inamic al eroinei, căpătând puteri supranaturale şi fiind personificată:  
 
,,Orizontul părea ca un tăvălug ce se prăvălea peste ea, zdrobindu-i visele cu violenţă fulminantă, soarele se întuneca cuantificat, iar căldura sufletului se scursese din ea asemenea apei deşertice desecate de firul mărunt al nisipului, pe cât de pervers, pe atât de primejdios”( p. 25).1  
 
O altă descriere frumoasă, ce-i drept, cam concupiscentă însă, regăsim şi în cadrul episodului întâlnirii, când naratoarea prezintă atât de sugestiv primul lor sărut:  
 
,,Apoi, într-o dorinţă de nestăvilit, îşi apropie buzele din nou de buzele ei, le străpunse cu experienţă încătuşarea şi-i vârî adânc limba înăuntrul gurii, jucându-se pasional cu limba ei, întorcând-o, sugând-o, pipăind-o şi mângâind-o. Buzele lui cărnoase şi lacome se jucau cu buzele ei inerte, iar limba urmărea când traseul mărginaş al conturului, când explorarea în străfundul umed al interiorului”.  
 
Mai apoi, la finalul operei, atunci când descrie procesul înmormântării, naratoarea realizează din nou o sinestezie de imagini artistice, descriind parcă antitetic micimea bisericii în contrast cu sicriul lung şi îngust ce adăpostea cadavrul:  
 
,,Biserica micuţă din cartier părea mai sumbră decât de obicei, adăpostind în întunecimea-i caracteristică, un sicriu lung şi îngust ce trăda silueta subţire şi foarte înaltă a Danei” (p. 41).  
 
Dincolo de aceste aspecte extrinseci însă, savoarea creaţiei literare este dată de profundul mesaj moral. Descrierea fetei persecutată de părinţi, muncitoare, silitoare, dar totuşi prostuţă şi credulă, care încape pe mâinile lui Eugen Diaconescu, a situaţiei ei familiale, dar şi a dramelor sale lăuntrice (am preferat pluralul, întrucât consider că o dramă lăuntrică o constituie şi situaţia ei din familie, abia după ea urmând idila), este realizată impecabil, într-o manieră care l-ar face gelos atât pe Freud, cât şi pe ucenicul său Yung sau pe mai junele piramidalist Masslow. În chip subtil, biografia sugerează parcă faptul că anumite temeiuri ale problemelor Danei ar proveni din violenţa cu care a fost tratată în copilărie. Necesitatea afecţiunii maternale şi paternale, împlinită parţial în relaţia ei cu prietenele Cristina, Carla şi Magda, se împlineşte în chip plenar în relaţia ei cu Eugen, care însă nu se dovedeşte cel mai potrivit om pentru acest lucru, astfel că ea se transformă într-o manifestare imorală şi vicioasă, al cărei principal vinovat este el.  
 
Finalul operei, probabil din dorinţa de a stimula imaginaţia lectorului, este unul indecis, lăsând să planeze misterul şi suspansul asupra întregului eveniment. Ce-i drept, cam tern, naratoarea pare a-l incrimina pe Eugen, fără a se pronunţa în chip ferm asupra sa, şi lăsând totodată să planeze o urmă de vinovăţie şi asupra fratelui Costel şi a mamei, bolnave din cauza fiicei, care ar fi putut-o sfătui să avorteze.  
 
Lucrarea conţine astfel suspans, idilă, dramă, elemente care o recomandă cititorului dornic să-şi ostoaie setea de literatură. Ea mai cuprinde însă şi un profund mesaj moral, ceea ce face din ea o operă utilă şi din acest punct de vedere. Invităm astfel devoratorii de best-selleruri, dar şi iubitorii de beletristică de calitate să treacă pragul Danei şi să-i descătuşeze drama dintre coperţile romanului.  

Aici este recenzia.  

 
1- Demnă de remarcat este aici şi frumuseţea şi plasticitatea comparaţiilor succesive, ce descriu de fapt, prin prisma naturii hiperbolizate şi personificate, zbuciumul lăuntric al Danei.  
 
 
 
Referinţă Bibliografică:
Povestea Danei / Cristea Aurora : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 658, Anul II, 19 octombrie 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Cristea Aurora : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Cristea Aurora
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!