Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Manuscris > Studii > Mobil |   


Autor: Al Florin Ţene         Publicat în: Ediţia nr. 651 din 12 octombrie 2012        Toate Articolele Autorului

Poezia lui Emil Botta navigând între Eros şi Thanatos
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Studiu de AL.FLORIN ŢENE 
  
Poezia lui Emil Botta navigând între Eros şi Thanatos 
  
Starea conflictuală dintre dragoste şi moarte în poezia actorului născut la Adjud în 1011 are capacitatea organică de a expulza tensiunea dintre cele două dimensiuni şi, aşa cum îi cunoaştem metoda, descinde din poziţia sa ceremonială de a le pune de acord, aşezându-le într-o firească şi tragică înlănţuire. Scriind aceste rânduri mi-am adus aminte de versurile lui Miguel de Unamuno:”Iubirea este tot ce poate fi mai tragic în lume şi în viaţă; iubirea este fiică a iluziei şi mamă a deziluziei; iubirea este consolare, e singurul leac împotriva morţii a cărei soră şi este. “ 
  
Urmarea nedisimulată a acestei caracteristici este dificultatea pe care o întâmpinăm în momentul când încercăm a delimita în două serii diametral opuse elementele vitaliste şi cele ale morţii, dificultate ce uneori devine o imposibilitate pe motiv că în poezia lui Emil Botta moartea vine de la distanţă,dar nu dintr-un areal exterior, al nefiinţei, ci din viaţă, împodobită şi ambiguizată prin reprezentările ei. Ea pune stăpânire în etape, este o maladie paralizantă, incurabilă, având tangenţă cu viziunea lui Blaga la care fiecare pas în viaţă este totodată o înaintare spre moarte.Având “ sânge“ de rudenie cu poetul care spunea că “veşnicia s-a născut la sat “ erotica lui Emil Botta se consumă la înalte temperaturi până la epuizarea fizică şi, implicit, alunecarea spre moarte. Iubirea acaparează, plonjează în uitarea de sine şi pierderea identităţii, paroxismul ei este o vamă prin care, pe nesimţite, protagoniştii păşesc îmbrăţişaţi în nonexistenţă.Ambiguitatea, cultivată cu insistenţă, este ridicată la rang de metodă, iar şperacolul ei ne salvează nu de puţine ori. Vladimir Străinu sesiza cu adâncime, că ”galanteria funebră sau cochetăria mortuară formează trăsătura de recunoaştere cea mai proprie a lui Emil Botta“, astfel că greu putem aprecia dacă erotica se află sub semnul zeului Thanatos sau moartea este o “izbăvire “ ce se realizează printr-un ritual erotic. Abordarea lui Emil Botta are rădăcinile în viziunile mioritice şi, în general, a folclorului. Aşa cum au precizat mai mulţi critici Mioriţa este pentru autorul Întunecatului April mai mult un “spaţiu verbal”, repătrunderea în armonia elementelor fiind mai mult presupusă de noi, decît manifestă. Moartea, ca joc nefast de sorginte şi aparenţă erotică, în spaţiul dominat de asemenea legi, cum sunt în cap.II şi III, nu poate veni decât deghizată, aruncându-şi masca în ultimul moment, care coincide cu ultima insurecţie a simţurilor. Alteori, moartea este percepută ca punctul culminant al erosului; dragostea, în deplinătatea anotimpului ei spiritual, este „ nevinovat sălbatică?“, cum scria Al.Piru. Ea răspunde unei atracţii fireşti trăită în extaz până la autodevorare, e poteca spre un orizont pur a cărui depăşire prin descătuşarea simţurilor înseamnă dezagregarea lumilor. 
  
Descoperim o influenţă bacoviană şi a lui Adrian Maniu, vezi Cântece de dragoste şi moarte, ce găseşte în Emil Botta un sol fertile, pentru a vibra într-o atitudine de “ damnat“, incapabil, de foarte multe ori, de a iubi fără sarcasm şi conştiinţa morţii iminente, dar fără lamentaţie. 
  
Universul eroticii lui Emil Botta diferă fundamental de spaţiul închis al lui Bacovia, de “odăiţa “ acestuia, unde iubita cântă despletită la clavir, pentru a se prăbuşi epuizată pe covor, face lecturi “de la Poluri “ şi îşi tamponează din când în când cu apă de colonie buzele ca să şteargă posibilele urmări nefaste ale sărutului iubitului ftizic, în timp ce afară ninge fără întrerupere. Spre deosebire de poetul băcăuan la Emil Botta iubirea se desfăşoară pe spaţii ample, contaminând cu un aer de fatalitate nedefinitele elemente ale cadrului. 
  
Poezia lui Emil Botta se află într-o zodie norocoasă, având o neîntreruptă glisare între cele două măşti ale erosului ridicat la grad de principiu coherent: pe de o parte, iubita trimiţându-şi din depărtare chemarea, care în ultimă instanţă va duce spre moarte, pe de alta, iubitul “mortul viu “, ce-şi consolează partenera neiniţiată în acest joc, anunţând cu solemnitate, în timp ce pe umerii descărnaţi îi flutură hlamida infernală, trecerea în imperiul fiului zeiţei Nix, noaprea cea veşnică. 
  
Visul face, în volumul Întunecatul April, stabile tentative de a se elibera din condiţia sa de element imaginar şi a se acredita în realitate, poetul reiterând astfel încercările din proza fantastic eminesciană, cu deosebirea că Emil Botta se adresează , deşi având “ obrazul de cretă“ din prezentul vieţii, unei foste iubite cu care conversează peste moarte. Partenera îi răspunde, ca un ecou de la marginea lumii, cu duioşie amară:”Da e posibil, întunecatul meu iubit,/ să mă auzi cântând chiar când voi fi murit,/ să mă vezi aieve în cereasca oglindă/ şi în părul meu stele să se stingă şi să se aprindă “.( Remember, vol.I, p.36). 
  
Gestul superb al poeziei lui Emil Botta este de a desfide graniţele viaţă-moarte şi cuvânt-materie, semn-obiect, imaginar-realitate.Din întreaga constelaţie de atitudini erotice şi contexte macabre, interferarea celor două teme este o dominantă a întregii opere, cu urmări dintre cele mai favorabile şi originale; anulând pesimismul şi decorurile funerare prin victoria iubirii de poezie şi al poemului iubirii, dincolo de moarte şi cunoaşterea intuitivă despre propria existenţă. Şi iminenţa morţii. 
  
Al.Florin ŢENE 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Poezia lui Emil Botta navigând între Eros şi Thanatos / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 651, Anul II, 12 octombrie 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Al Florin Ţene : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Al Florin Ţene
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!