Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Recenzii > Mobil |   


Autor: Al Florin Ţene         Publicat în: Ediţia nr. 349 din 15 decembrie 2011        Toate Articolele Autorului

Poezia cu obrazul celălalt al lunii
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Cronică de Al.Florin ŢENE 
  
Poezia cu obrazul celălalt al lunii 
  
În acest volum de versuri redescoperim o poezie delicată, visătoare şi confesivă în cea mai mare parte a lui.Poeta Raveca Vlaşin (membră a Ligii Scriitorilor din România) este sedusă de poezia cu formă fixă.În acest sens şi-a imaginat două genuri noi de poezie,pe care le numeşte:decareflecţii, poezie cu zece versuri şi rimă încrucişată şi dodecareflecţii, poezie din trei strofe cu rimă încrucişată, dar şi îmbrăţişată. 
  
Volumul structurat în trei cicluri:Decareflecţii, Dodecareflecţii şi Amalgamate,ne face cunoştiinţă cu o poetă având un sentiment rafinat cu versuri transfigurate în reflecţii profunde, unde ingenuitatea e mai degrabă un efect liric premeditat decât un reflex psihologic. 
  
Dacă sonetul este derivat din cuvântul provensal sonet şi din cuvântul italian sonetto, amândouă însemnând cântecel, ne făcându-se aluzie la construcţia lui stilistică, Raveca Vlaşin în construcţiile sale poetice, ce deschid drumul spre o nouă specie literară,face aluzie în denumirea lor la numărul de versuri.Clasicismul promovat de poetă este o formă de domesticire a trăirilor lăuntrice, un act de exorcism .Voluptatea irepresibilă a exprimării şi dicţia incantatorie este cizelată până la narcisism.Poeta „arde” pentru fiecare durere a semenului, dând carnaţie obsesiilor închise în versuri rafinate, în exerciţii de virtuozitate,fără a cădea în decorativism:Fruct din floarea dorului.../Din durerea viului/Ard în ceara gândului,/Flacăra cuvântului.(Dor).Pentru a materializa ideea pe care o doreşte să o abordeze în poeziile sale, poeta a înţeles să dea formă materiei.Cu cât plăsmuirea se apropie mai mult de idee,cu atât iese mai mult în relief individualitatea ei,spre exemplu:Nalte idei s-ar naşte-n fire/Şi-n fraza celor care damnă./Cu frumuseţea din trăire,/Se pritoceşte-a vieţii toamnă...(Cu voi...).Luate ca situaţii extreme, metafora din aceste poezii, la fel ca melodia pură în muzică ar putea fi caracterizate drept specii pure în artă. Dar,din păcate o asemenea puritate în artă nu există şi nici nu trebuie să existe .Emoţia artistică emisă de aceste poezii izvorăşte din ieile trasmise, metaforă şi „melodia”ritmului interior.Precum în sonetele lui Guiltone d`Arezza(1235-1294), sau Francesco Petrarca(1304-1374).Poezia lui Raveca Vlaşin creează emoţii estetice auzului şi văzului,din cele cinci simţuri pe care omul le are.De asemenea,simţul interior este o sursă de emoţii estetice care se esprimă prin cuvânt.Cuvântul din aceste poezii exprimă o formă ce poate fi văzută,exprimată prin imagini.:Albastru-mi ştiu visul,/în care mă scald/cu voi împreună prieteni.(Cu voi prieteni).Dorinţele sunt exusperanţe ascunse pentru a nu „răni”aproapele:Aş vrea să ard,fără s-acopăr/Pe cei din jurul meu cu zgură/Ca roua care-mprospătează/Cu fiecare picătură. 
  
Caracterul acesta ambivalent,de trăire şi premoniţie,de exprimare metaforică şi luciditate,dă versurilor o notă romantică de avertizare faţă cu realul. 
  
Universul liric al acestui volum, întemeiat pe dorinţi:Caut în adânca umbră,/ Luminoasa desluşire,/Ce ne dă înţelepciune/Făr-a rătigni iubire.(Caut),şi simboluri ale purificării şi renaşterii spirituale dar şi pe o recuzită livrească,este redactat în registru patetic al biografiei. 
  
Obsedată de himera clasicităţii împletită cu profunzimea,de rădăcinile arhetipale ale fiinţei,poeta desfide existenţa amorfă şi derizorie,sondând mereu misterul ancestral şi idealul clasic al omului,răstălmăcind aparenţele pentru a descifra filonul spiritual.”Onirice” e o astfel de redactare în registru patetic al visului ce levitează deasupra unui tărâm fabulos, anistoric,în atingere cu haloul mitului:Ochii mei priveau cu teamă/şi uimire de nescris/La unirea pământeană/Cu o geamănă de vis.(Onirice).Concreteţea poemelor nu vine din inapetenţa pentru concretul-senzorial,ci din cultul ritmului ,rimei şi imaginii.Materialitatea reprezentărilor se comprimă în chingile poeziei cu formă fixă,cu un spasm interior,până la transparenţa noţională,sunetul mişcării reverberează calm într-o muzică a ideii.Tehnica e, de multe ori, a concetto-ului.În spatele amănuntului liric, care are explozii,cel mai adesea hiperboreene,stă însă şi o atitudinde de smerenie,formă morală de supunere la spectacolul lumii care face să vibreze eul .Antenele lirice nu se întind dincolo de interioritatea fiinţei,ele însă absorb ca nişte ventuze, spuma realităţii percepută ca mod de inspiraţie.Poemele poetei Raveca Vlaşin sunt o formă a introspecţiei, o ceremonie pentru reflexivitate.Cu un ochi înăuntru,iar cu celălalt atent în afară, poeta îşi controlează mişcarea interioară şi reverberaţiile ei afective, studiindu-şi ca-ntr-o oglindă ritmurile eului.Astfel de poezie este oglinda lucrurilor ce nu se văd, chiar şi pentru obrazul nevăzut al lunii.  
  
Poeziile din acest volum se încadrează în noul curent globmodernul, ce vine după postmodernism.El reprezintă o întoarcere, pe jumătate, la poezia clasică.Fiindcă marea poezie va înflori şi în viitor, pentru că nu există viaţă fără poezie.”The poetry of earth is ceasing never”(Poezia pământului nu încetează niciodată) spune unul dintre frumoşii efebi ai poeziei engleze, iar altul, aproape în acelaşi timp, răspunde:Thou was not born for death immortal bird! (Nu te-ai născut pentru moarte,pasăre nemuritoare!). 
  
Al.Florin Ţene 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Poezia cu obrazul celălalt al lunii / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 349, Anul I, 15 decembrie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Al Florin Ţene : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Al Florin Ţene
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!