Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Vizual > Mobil |   


Autor: Elisabeta Iosif         Publicat în: Ediţia nr. 383 din 18 ianuarie 2012        Toate Articolele Autorului

ORACOLUL DIN PALAT
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!

 

În Palatul de vara de la Mogoşoaia al Domnitorului Constantin Brâncoveanu, luminos, construit într-o epocă tot atât de luminoasă, în sala cu podeaua din mozaic de sticlă placată cu foiţă de aur, imaginea s-a întregit cu icoanele de lumină şi iubire ale Mariei Constantinescu. Pline de simboluri, picturile sale pot alcătui un Oracol cu răspunsuri profetice la problemele şi întrebările omului, semne ale vieţii şi ale cosmosului trecute prin tradiţie spre modernitate.  

Cerul grădinii palatului se oglindeşte în lac. Cerul picturilor Mariei Constantinescu, folosind o noua manieră, cu ajutorul oglinzii, observă cerul şi mişcarea relativă a stelelor, a cosmosului. “Ce reflect oglinda? Adevărul, sinceritatea, conţinutul inimii şi al conştiinţei”(Alain Gheerbant –Dicţionar de simboluri). “Pun oglinda în spate, pentru că voinţa şi gândul se unesc” ne spune Maria Constantinescu. Ca în “Transcedence”, unde lumina din ochii copilului născut în miraculoasa zonă a Stoieneştiului de Argeş trece prin oglinda sufletului spre imagini de vis. Tradiţia picturii pe sticlă se topeşte prin penelul înmuiat în culorile curcubeului până spre formele moderne, oglindire din sticla ferestrei către cosmos în “Cosmic Matrix” sau “The Tree of life” ori în Discul, ce ne duce la un alt simbol – cercul.  

Giulio Carlo Argan, reputatul critic de artă din Italia aprecia faptul că Maria Constantinescu a “reluat şi a interpretat în mod original semnificaţia picturii româneşti vechi pe sticlă”. Simbolistica japoneză ca şi cea chineză arată că “omul se slujeşte de vremurile străvechi, ca de o oglindă. Omul se slujeşte de om ca de o oglindă”. În picturile sale reflectarea luminii prin oglindă introduce şi o anumită doză de iluzie, folosind oglinda în spatele îngerilor sau a imaginilor concrete, ca simbol al purităţii absolute a sufletului neîntinat, al reflectării de sine în propria oglindă.  

Cealaltă semnificaţie a cercului şi a ochiului magic din central său (Discul) ne duce la textele biblice, la tradiţia creştină, care pe plan architectural a precedat cupola, exprimare a suflului divin (“Duhul Sfânt”). Cercul arată şi puterea “închis asupra lui însuşi, fără început şi fără sfârşit, complet desăvârşit, cercul este semnul absolutului”- Jean Chavalier – dicţionar de simboluri).  

Discul circular al afişului şi al catalogului lansate de artista plastică Maria Constantinescu la Centrul Cultural Palatele Brâncoveneşti e un simbol al vieţii dar şi al luminii şi l-aş asemui cu Soarele de andezit din incinta sacră dacică a Sarmizegetuzei Regia. Pentru că simbolul cercului se suprapune cu cel al “eternităţii sau al neîncetatei reînnoiri” (M. Rutten). “Simbolurile folosite de ţărani sunt simple, pure, parcă vin din cosmos, vin din inimă nu din cap….îşi coboară gândul în inimă şi lucrează cu sufletul” mărturiseşte Maria Constantinescu.  

La Palatul de la Mogoşoaia veţi găsi în imaginile picturale ale Mariei Constantinescu ceva şi din mirajul veneţian readus de Marta Bibescu prin restaurarea arhitecturală a acestui monument de artă.  

În pictura sa heruvimii din Hyperboreea visurilor pun icoane anotimpului. Ca să nu i se alunge norocul din curcubeul oglinzii. Şi să se fixeze ca într-un Oracol.  

Elisabeta IOSIF  

Referinţă Bibliografică:
ORACOLUL DIN PALAT / Elisabeta Iosif : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 383, Anul II, 18 ianuarie 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Elisabeta Iosif : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Elisabeta Iosif
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!