Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Orizont > Interviuri > Mobil |   


Autor: Mara Circiu         Publicat în: Ediţia nr. 894 din 12 iunie 2013        Toate Articolele Autorului

Oamenii de langa noi ...
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!

Interviu realizat cu fotograful profesionist Cristi Biris,  

"Aparatul de fotografiat captează lumina, mintea noastră captează imagini."  

Se spune că o fotografie vorbeşte mai frumos şi mai elocvent decât o mie de cuvinte, iar invitatul meu de astăzi este cel mai în măsură să ne confirme această zicală. Cristi Biris, este un adevărat artist, un fotograf de excepţie, fotografiile lui sunt demne de National Geographic, şi de fiecare dată când le admir îmi doresc să vizitez locurile fotografiate de el. Recent, am avut fericita ocazie de a-l intervieva şi sper că acest interviu să îl introducă în atenţia dvs. pe Cristi şi lumea minunată din fotografiile sale.  

Mara Cîrciu:Cum ai ajuns să fi pasionat de arta fotografică?  

Cristi Biris:De când m-am născut am fost atras de fotografie. Ţin minte şi acum, cum tatăl meu când eram mic, mai îmi făcea câte o poză, cu un aparat pe film, şi, deşi niciodată nu am ştiut să-l folosesc sau să fi făcut o poză cu el, tot m-a captat. Era o lume total străină de mine, dar rezultatul acelui click, acelui moment, întotdeauna era fascinant. Abia în 2008 am reuşit să-mi cumpăr propriul aparat foto digital, şi am început uşor, uşor, să cunosc lumea din spatele lentilelor.  

Mara Cîrciu:Care au fost primele subiecte ce te-au atras?
Cristi Biris: Dintotdeauna mi-au plăcut subiectele ce oferă unicitate şi dinamism. Am avut un traseu ce a implicat fotografia de fashion/modeling ce îmi place foarte mult, fotografia de nuntă, iar acum încerc să fac trecerea către fotografia de natură şi animale, precum şi atragerea de proiecte ce implică călătorii în Africa, Australia, India, America de Sud şi multe alte locaţii.  

Mara Cîrciu: Mai păstrezi entuziasmul pe care l-ai avut atunci când ai făcut prima fotografie?
Cristi Biris: Da, bineînţeles, pentru că altfel nu aş putea continua ceea ce fac. Doar ca entuziasmul este diferit. În cadrul primelor poze, entuziasmul venea de multe ori din butonarea aparatului, să vedem ce face un anumit buton sau celălalt, şi poate de data asta voi reuşi sa fac o poză clară, nu blur! Prima şi prima poză făcută a fost un blur de toată frumuseţea, abia dacă se distingea ceva! Odată depăşită acea perioadă, entuziasmul vine din altceva, din provocările din punct de vedere fotografic şi mesajul pe care îl vreau transmis prin intermediul pozelor mele.  

Mara Cîrciu: Peisaje sau portrete? Care este preferinţa ta?
Cristi Biris:
Peisaje şi animale. Îmi place să fiu în mijlocul naturii şi să o simt. Pe lângă fotografiile în sine, fotografia de natură îmi conferă şi această experienţă de a cunoaşte o lume total diferită de aglomeraţia urbană. Iar când vine vorba de fotografia de animale, către care ma îndrept în paralel cu cea de peisaje, mă atrage pentru că simt animalele de parcă ar face parte din sufletul meu, iar sentimentele lor sunt cele mai frumoase şi pure sentimente. Pisicile mari, tigrii, lei, leoparzi, precum şi în cazul altor animale, urşi, lupi,..., pur şi simplu când mă uit în ochii lor, simt un fior ce nu semnifică frică sau teamă, e ca şi cum ne-am unii, ca şi cum am crea o simbioză, un sentiment atât de profund încât nici un cuvânt nu-l poate descrie în adevăratul sens.  

Mara Cîrciu: Există un loc în care ai vrea foarte tare să faci fotografii? Dacă da, care ar fi acela?
Cristi Biris: Norvegia, iarna. Este deosebit de frumoasă.  

Mara Cîrciu: Dacă ar fi să alegi intre fotografia alb-negru şi cea color, ce ai alege? De ce?
Cristi Biris: Ambele au farmecul lor, dar tind spre fotografia color. Culoare înseamnă viaţa pentru mine, şi îmi conferă un sentiment de apropiere vizavi de acea fotografie. E ca şi cum m-aş transpune în momentul în care am realizat acel cadru şi resimt povestea din spatele acestuia.  

Mara Cîrciu: Contează aparatul cu care lucrezi? Sau contează omul din spatele aparatului?
Cristi Biris: Ambele contează. Sunt situaţii în care, oricât de bun fotograf ai fi, pur şi simplu nu poţi realiza acea poză fără un aparat sau lentile foarte bune, cum este fotografia de animale sălbatice, astrofotografia, evenimente sportive şi chiar de nuntă, acestea presupunând condiţii foarte speciale de lucru. Un aparat bun te va ajuta în orice situaţie, dar în acelaşi timp, oricât de bun ar fi, dacă persoana ce-l foloseşte nu are viziune şi nu-l consideră că pe o extensie a propriei mâini, calitatea pozelor va avea de suferit radical.  

Mara Cîrciu: Cum crezi că este văzută fotografia în România?
Cristi Biris: Din păcate, nu prea bine. Şi totul pleacă de la faptul că fotografii sunt consideraţi non-entităţi, iar ce facem noi, facem pentru că nu avem inteligenţa necesară pentru altceva. Majoritatea cred că singurul lucru pe care-l facem este să apăsăm pe un buton şi atât, aşa ceva spunându-mi-se şi în faţă. Suntem analizaţi în funcţie de ce aparatură avem, şi nu ce ochi artistic şi cât ne dedicăm pentru aparent o simplă poză. Asemeni multor paradoxuri de la noi, şi când vine vorba de relaţia fotografi-clienţi este la fel. Se doreşte un serviciu cât mai calitativ, de preferat să ai cea mai scumpă aparatură foto, şi să fi şi cât mai ieftin... sau pe gratis! Sunt fotografi de nuntă ce-şi justifică cheltuielile, inclusiv modalitatea de amortizare a investiţiei în aparatură, în faţa potenţialilor clienţi pentru a fi angajaţi, numai ca în acele cheltuieli nu prea apare "viziunea fotografului", adică ce face diferenţa reală, acel lucru ce ar trebui să asigure şi profitul lui. Această justificare se întâmplă pentru a-i dovedi potenţialului client că mai jos decât preţul cerut nu poate scade. Din câte ştiu, nimeni nu se duce să-şi cumpere o maşină, şi întreabă producătorul de ce tapiţeria costă cât costă, şi în plus, îl roagă să-i arate în acte cine îi sunt furnizorii sau preţurile de achiziţie a materialelor folosite. Sau, cineva ce nu este inspector, se duce la un restaurant şi înainte de a comanda ceva, roagă chelnerul să-i arate preţurile de achiziţie a alimentelor folosite şi furnizorii (echivalent, ce aparat foloseşti şi ce brand!), precum şi cât din preţul cerut pe comandă contribuie la plata angajaţilor şi utilităţile restaurantului (echivalent cum ţi-ai calculat amortizarea aparaturii - software-ul cu care lucrezi sau faptul ca tu ca şi fotograf profesionist trăieşti din aşa ceva, aparent nu se pune în calcul). Un număr aproape inexistent de oameni înţeleg că viziunea unui fotograf poate valora şi de 15-20 ori mai mult decât întreaga aparatură folosită pentru un anumit job, job ce poate însemna şi doar o singură fotografie (ex. coperta unei renumite reviste de fashion). La noi încă nu se percep fotografiile ca şi cum ar trebui să aibă o semnificaţie sentimentală reală. Pentru majorarea romanilor, pozele sunt doar nişte poze şi atât, nu fotografii, nu au poveste în spate, nimic, şi această percepţie duce la superficialitate vizavi de colaborarea cu un fotograf. Aceeaşi oameni ce se tocmesc de exemplu pentru costurile angajării unui fotograf de nuntă, în acelaşi timp au în buzunar telefoane de $1.000 ce au apărut pe piaţă acum două săptămâni, maşini de $40-70.000 şi lux în casă, plăceri plătite fără a sta o secundă pe gânduri, dar pentru serviciile cuiva ce-i poate capta o amintire de-o viaţă, da, în condiţiile în care preţurile pot depăşi $1.000 destul de greu (aprox. 0.5-1% din totalul nunţilor din România), pentru că nimeni nu te va plăti mai mult. Preţul mediu este de €300-500, să cuprindă şi foto şi video, bineînţeles cu aparatură cât mai scumpă, să faci cât mai multe poze, peste 1500, şi să ai experienţă cât mai mare (dacă ai putea fotografia ca cel mai renumit fotograf din lume la banii aceştia, ar fi ideal!). Această experienţă nu se poate obţine niciodată la peste 1500 cadre când nu ai timp deloc sa te gândeşti la ceva cu adevărat creativ. Dar, numărul de cadre este mai important decât calitatea acestora. Fotografia de fashion este aproape inexistentă, majoritatea agenţiilor trimiţându-şi modelele afară deoarece la noi nu există de muncă, 80%+ din contractele agenţiilor principale sunt pentru clienţi din afara ţării. În ţară, fotografii ce acceptă să lucreze pentru ei, se aşteaptă să o facă pe gratis, invocând motivul că-i ajută cu portofoliul lor. Aceste job-uri se numesc "teste" şi oriunde în lumea asta variază între $100-200 şedinţa. Pe lângă ca se aşteaptă să lucrezi pe gratis, la fel ca şi în cadrul nunţilor, să ai aparatura cea mai scumpă, cât mai talentat, cât mai dedicat, şi de preferat să plăteşti chiar tu şpagă de mii de euro pentru a ţi se oferii "privilegiul" de a poza modelele lor. Când vine vorba de reviste de fashion de la noi, în afară de câţiva fotografi ce fac o poză-două o dată pe lună sau şi mai rar, cine ştie şi prin câte pile ajutătoare, majoritatea materialelor foto vin de-afară. Dacă vrei să faci un album foto pe dimensiunile standard pentru modeling sau dimensiuni preferenţiale, nu se poate la nici o firmă de profil la care am sunat, în tot Bucureştiul şi nu numai, doar dimensiuni tipice albumelor de nuntă. La fel şi modalitatea de prezentare a pozelor în aceste cataloage, este aproape inexistentă. De cealaltă parte, doar o mână de oameni ca şi fotografi pot spune că ar avea un stil al lor, în general se copiază după unii sau alţii. Totodată, foarte mulţi lucrează pentru a face bani cu orice preţ, să le ia banii clienţilor şi să meargă mai departe, şi asta, deoarece clientul de la noi nu are cultură ce înseamnă fotografie. A-i prostii e la ordinea zilei, bineînţeles şi păstrarea în întuneric pentru că altfel nu ar mai putea continua afacerea, şi-aşa doar cu numele. Aceasta reprezintă o parte din cercul vicios din România, iar cei mai afectaţi sunt fotografii ce doresc cu adevărat să realizeze ceva şi se luptă cu percepţiile greşite ale oamenilor, percepţii şi mentalităţi ce la nivel de ţară sunt aproape imposibil de schimbat.  

Mara Cîrciu: Epoca aparatelor foto digitale a dat veleităţi fotografice tuturor celor cu un aparat foto, fie digital, fie pe un telefon mobil performant... Care sunt sfaturile tale adresate amatorilor?
Cristi Biris:
Să fie atenţi la compoziţie şi la ce vor să transmită sentimental acele poze, compoziţia punându-şi o reală amprentă. Iar dacă aparatul este disponibil clasa SLR, un curs de fotografie la nivel general este foarte util în înţelegerea manualului şi a altor principii fotografice.  

Mara Cîrciu: Un cuvânt de încheiere adresat cititorilor noştri...
Cristi Biris: În primul rând a fost o adevărată plăcere din partea mea şi mulţumiri pentru şansa oferită prin care am putut împărtăşi trăirile şi experienţele frumoase din fascinantul univers al fotografiei. În speranţa în care am stârnit interesul vostru, vă invit cu drag să-mi vizitaţi pagina de Facebook şi să faceţi cunoştinţă cu lumea văzută de mine, lumea din spatele aparatului foto. Vă mulţumesc din suflet! https://www.facebook.com/CristiBirisPhotography  

 
 
 
Referinţă Bibliografică:
Oamenii de langa noi ... / Mara Circiu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 894, Anul III, 12 iunie 2013, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2013 Mara Circiu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Mara Circiu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!