Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Recenzii > Mobil |   


Autor: Cezarina Adamescu         Publicat în: Ediţia nr. 535 din 18 iunie 2012        Toate Articolele Autorului

O POVESTE MINUNATĂ, DESENATĂ ŞI PICTATĂ. DANIELA IONELA FIRICEL, CĂŢELUŞA SAŞA, EDITURA SF. IERARH NICOLAE, 2012
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
O POVESTE MINUNATĂ, DESENATĂ ŞI PICTATĂ 
  
DANIELA IONELA FIRICEL, Căţeluşa Saşa, Ilustraţia: Daniela Ionela Firicel, Editura Sfântul Ierarh Nicolae, 2012 
  
Din ce în ce mai mulţi copii, cu valenţe creative diverse şi performante, îşi încearcă şansele în diferitele manifestări ale artei, care au ca finalitate promovarea talentelor şi a abilităţilor personale. Daniela Ionela Firicel este unul din aceşti copii talentaţi şi sensibili, care s-a gândit să-şi aştearnă simţămintele şi trăirile emoţionale, nu numai în domeniul literaturii, dar şi al graficii de carte. Astfel s-a născut cartea de faţă, „Căţeluşa Saşa” – o cărticică adorabilă, primită de toţi copiii cu interes şi plăcere, la care autoarea, nu numai că a scris povestea acestui animal drăgălaş, cumpărat de la pet shop, dar a încercat şi reprezentarea grafică a personajelor şi a cadrului de desfăşurare al poveştii. Este uimitor cum, fantezia, inspiraţia şi îndemânarea şi-au dat mâna şi au conlucrat în chip minunat pentru realizarea acestei cărţi. 
  
E bine că există scriitori de cărţi pentru copii. Dar e şi mai bine când aceşti creatori sunt chiar copiii. Atunci fantezia nu are limite şi nu mai trebuie ca scriitorul să se întoarcă în trecut, să descrie faptele prin voalurile aducerilor aminte, ci ele se întâmplă aievea, pe măsură ce scriu sau desenează. Poate că micuţa autoare, nici nu ştia ce se va întâmpla cu eroii ei, Andrei şi Cristina, dar mai ales cu acea adorabilă căţeluşă, Saşa, pe care o achiziţionaseră de la magazinul unde se găsesc de vânzare animale. 
  
Tânăra autoare, Daniela Ionela Firicel, nu are decât unsprezece anişori dar în ea recunoaştem o proiecţie a eroinei Cristina. Eroina este o fată nu tocmai răbdătoare, care nu analizează prea mult atunci când are de luat o decizie, spre deosebire de Andrei care „este altfel: ca orice bărbat, se gândeşte de zece ori înainte de a acţiona” – avem de-a face cu personaje din zilele noastre. Imaginaţia tinerei creatoare nu a mers prea departe, de vreme ce exemplele erau puse pe tavă, poate de la ea de acasă, poate de la cunoştinţele şi prietenele ei, în orice caz, lucruri şi persoane cunoscute. Cât despre căţeluşa Saşa, o combinaţie dintre un schnauzer uriaş şi un terrier, autoarea spune: „Hm, era foarte energică şi mult mai mare decât o arăta fotografia pe care o văzuseră pe internet”. Şi aici intervine vocea autoarei poveştii: „Despre cât era de frumoasă, ce să vă mai spun: avea blăniţa albă şi pufoasă, iar în jurul boticului era uşor zbârlită”. După o astfel de descriere, orice copil îşi poate da seama cu cine are de-a face. Şi, continuă Daniela Firicel, ca să ne introducă de-a binelea în poveste şi-n aventurile acestei căţeluşe uimitoare şi a stăpânilor ei: „Deveni destul de repede prietenoasă şi începu să dea mulţumită din codiţă. Ochii erau negri, urechile roz. O frumuseţe, ce mai!” 
  
În exclamaţiile povestitoarei, ghicim că ea este stăpâna căţeluşei pe care o adoră şi s-a gândit să scrie despre ea. Însă, a inventat personajele şi le-a pus lor în sarcină toată povestea. Dar dacă nu este aşa, măiestria povestitoarei este uimitoare. 
  
Iscusinţa autoarei este dovedită şi în mânuirea dialogurilor dintre copii şi oamenii mari. Toate dialogurile sunt foarte fireşti, de parcă ar fi fost concepute la faţa locului şi transcrise mai târziu. Personajele sunt foarte bine conturate, caracterizate prin anumite trăsături esenţiale care le definesc personalitatea. Iată ce spune autoarea: „Aşa este Andrei. Dacă nu are dreptate, tace şi-şi vede de treaba lui. Dacă însă are, te bate la cap chiar şi o lună, să spui: „Nu am avut dreptate. Tu ai fost mai deştept”. Într-o astfel pe postură se oglindesc cei mai mulţi dintre copii. Pentru ei, spiritul de dreptate este foarte important şi de aceea pun accentul pe el. Frazele sunt adaptate limbajului uzual. De asemenea, cadrul este unul obişnuit zilelor noastre: o casă cu toate accesoriile: maşină, radio, telefon mobil, televizor, reclame, serviciu, ş.a. 
  
Povestitoarea încearcă să pătrundă şi în universul cald al familiei unde, fiecare are un loc bine definit. Dar, mai cu seamă, ea este un bun psiholog şi analist. Iată, unul din copii manifestă „spirit critic” şi precauţie. 
  
Despre aventurile căţeluţei Saşa lăsată în casă, singură, este mai bine ca micii cititori să se lămurească singuri. Ea face „Năzdrăvănii şi obrăznicii”, de nedescris. 
  
Daniela Firicel foloseşte în naraţiune multe mijloace de stil: epitete, comparaţii, sintagme, personificări, dialoguri vii, descrieri, analiză psihologică. De asemenea, umorul este prezent, aproape la fiecare pagină a poveştii. Autoarea este familiarizată cu sintagme aproape necunoscute copiilor de vârsta ei: „instinctul de conservare”; „pluteau pe apa ... sâmbetei”; „rămase în colţul ei ca într-un vis urât”; „avea o dorinţă de nestăpînit”; ş.a., procedee rar uzitate în literatura pentru copii, dar se foloseşte şi de neologisme. Ea se foloseşte şi de proverbele româneşti sau expresii de la ţară, care dau un farmec aparte scriiturii: „De parcă, vorba ceea: nici usturoi nu mâncase, nici gura nu îi mirosea”; „cum-necum, luă drumul spre Piteşti”. 
  
Din când în când, povestitoarea spune: „Am uitat să vă spun că ... ” 
  
Aceasta, în pofida faptului că naraţiunea curge singură, fără acest surplus de amănunte. Dar micuţa autoare, posedă şi un alt meşteşug al scrisului: ea îl lasă pe cititor să inventeze, să ghicească ceea ce se va întâmpla. Şi din când în când îl interpelează: „Ei, ce credeţi că s-a întâmplat mai departe?” – ceea ce conferă o notă de intimitate între autor, carte şi cititor. Prin acest procedeu interactiv, cititorul intră în acţiune şi dialoghează cu autorul. Ba chiar devine co-autor, ceea ce este nemaipomenit. 
  
Daniela Firicel are darul, de asemenea, de a se transpune în mintea animăluţului Saşa atunci când îl vede pe măgăruş: „Ce creatură, cu patru picioare ţepene!” se gândea ea”; „o măcinau (pe căţeluşă – n.n.) – tot felul de gânduri negre”; „Saşa a încercat să depăşească momentul cu înţelepciune” ş.a. 
  
Până şi căţeluşa Saşa se întreabă atunci când fuge de la noii ei stăpâni: „Şi oare de ce unii oameni sunt buni, iar alţii răi?” perfect îndreptăţită. 
  
Povestea te cucereşte, te fascinează, te face curios să vezi ce s-a întâmplat şi ce aventuri a mai avut Saşa în drumul spre casa stăpânilor săi. 
  
Morala acestei povestiri este că oamenii trebuie să respecte animalele, să le îngrijească, şi să înveţe de la ele, înţelepciunea firească a fiecărei specii. Desigur, povestea este cu happy-end, Saşa se reîntoarce acasă, nu mai este aşa de zvăpăiată, a învăţat multe din aceste aventuri de la ţară. Este mai chibzuită şi mai răbdătoare. Însă, când pleacă stăpânii de acasă, năravul din fire nu are lecuire. Tot mai scotoceşte prin dulapuri, în căutare de noutăţi. Dar stăpânii o iubesc şi-i tolerează aceste mici năzdrăvănii. 
  
Daniela Ionela Firicel – a desenat toată povestea. Desenele ei, în culori deşi sunt imperfecte şi unele disproporţionate, redau atmosfera poveştii şi reuşesc să contureze personajele. Sunt însă prea sumbre, printr-un colorit violent, cel puţin în fundal. Poate dacă ar fi folosit acuarela sau tehnica acrylului, ori grafica alb-negru, ar fi reuşit mai bine să redea detaliile interioarelor, exterioarelor sau personajele. 
  
Însă pentru început este bine. Grafica de carte este foarte pretenţioasă şi, exersând un timp, va putea ajunge la rezultate mulţumitoare. 
  
Povestea este scrisă foarte bine, este concisă, nu conţine fraze de prisos, povestitoarea dovedind iscusinţă în mânuirea condeiului. 
  
Performanţa obţinută cu această carte cu desene proprii este însă certă şi îi dorim cât mai multe asemenea realizări pe plan literar şi artistic. 
  
30 mai 2012 
  
CEZARINA ADAMESCU 
  
Referinţă Bibliografică:
O POVESTE MINUNATĂ, DESENATĂ ŞI PICTATĂ. DANIELA IONELA FIRICEL, CĂŢELUŞA SAŞA, EDITURA SF. IERARH NICOLAE, 2012 / Cezarina Adamescu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 535, Anul II, 18 iunie 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Cezarina Adamescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Cezarina Adamescu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!