Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Recenzii > Mobil |   


Autor: Marian Malciu         Publicat în: Ediţia nr. 677 din 07 noiembrie 2012        Toate Articolele Autorului

O originală arhitectură meditativă în opera Elizei Roha
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!

Nu de mult, la sfârşit de septembrie, vă aduceam la cunoştinţă că urmează a se desfăşura, la Craiova, un anumit eveniment, care presupunea exact ce subliniam în titlul acelui material: REVISTA REGATUL CUVÂNTULUI ANGAJATĂ ÎN ACTIVITĂŢI CULTURALE.  

Era vorba de lansarea ultimului volum de proză al doamnei Eliza Roha şi de prezentarea succintă a operei distinsei scriitoare: proză, poezie, eseuri, dramaturgie.  

Ei bine, acel eveniment s-a desfăşurat în ziua de 4 octombrie 2012 la Biblioteca Judeţeană „Alexandru şi Aristia Aman” din Craiova, implicându-l, în principal, pe domnul N. N. Negulescu, poet, director-fondator al Revistei de cultură universală „Regatul cuvântului”. Urmare a colaborării stabilite în acele împrejurări între această revistă şi Editura „Betta”, între doamna Eliza Roha şi dl. Nicolae Negulescu, azi am onoarea şi plăcerea de a vă pune la dispoziţie recenzia de mai jos, cu titlul:  

O originală arhitectură meditativă în opera Elizei Roha  

prin news4diaspora  

Iată că, în cea de a patra zi a lui Brumărel, (A trecut ceva timp de atunci dar m-am luat cu revista şi de-abia acum am reuşit să aştern aceste rânduri), răspund invitaţiei de onoare, lansată de directorul Editurii „Betta” ca, într-o bucurie comună, să-i prezentăm noile apariţii editoriale ale distinsei doamne Eliza Roha, scriitoare prolifică, care, în ultimul deceniu, şi-a înscris cu strălucire numele în geografia literaturii româneşti contemporane.  

Atmosfera sărbătorească l-a avut în centrul atenţiei noastre şi pe Poetul român Marin Dumitrescu, stabilit în Spania, prezent şi el cu proaspete roade lirico-metafizice, dar şi Antologia de poezie penitenciară „Unde sunt cei care nu mai sunt”, realizată după un efort extraordinar de distinsa Paula Romanescu.
Contactul cu fragmente din opera scriitoarei Eliza Roha, l-am avut mai întâi, lecturând diferite publicaţii literare consacrate. Apoi, am primit unele dintre cărţile domniei sale, la redacţia Revistei de Cultură Universală “Regatul Cuvântului”, al cărei director şi redactor-şef sunt.
Mi-a atras atenţia graţia conştiinţei de sine cristalizată, patosul lucidităţii şi imaginaţia mereu aprinsă de dorinţa creaţiei. Se înţelege, vorbim despre o conştiinţă adânc ancorată în substanţa creatoare, voită şi mărturisită.
Dar să vedem cum percepem, prin lupa aparatului critic de întâmpinare, lucrările expuse atunci – (după-amiaza zilei de 4 octombrie 2012 – cu ocazia lansării a mai multor cărţi la Bibl. Jud. „Alexandru şi Aristia Aman” din Craiova, după ce în cursul dimineţii scriitoarea avusese o întâlnire, întinsă pe durata a mai multor ore, cu elevii Colegiului Naţional „Fraţii Buzeşti”) – lecturii şi analizei publice. Desigur, nu este uşor să emitem judecăţi în aprecierea şi valorificarea creaţiei culturale umane, fiindcă trebuie păstrată demnitatea obiectivităţii incontestabile, pentru a fi evitat subiectivismul şi relativismul.
Acum, avem în faţă o varietate stilistică, exprimată pe diferite registre epice, determinate de genurile abordate: roman, eseistică, încercări critice, interviuri, memorialistică confesivă, povestiri, dar şi un buchet de raze poetice. Însă, sub raportul conţinuturilor, compoziţiile aparţin unor morfologii şi ritmologii inedite.
Romanul „Ultimul om” dar şi „Chipuri de apă” sau „Formula matematică a iubirii” captivează printr-o originară arhitectură meditativă. Tematica este orientată prin valoarea intuiţiei de cunoaştere. Deschiderea romanescă este marcată de caracterul polemic, tensional al cuplului, aflat în plină confruntare ideatică, care se justifică printr-un pronunţat flux erotic. Autoarea nu a ales întâmplător acest procedeu inaugural, fiindcă instrumentarea sa psihologică urmăreşte în profunzime terţetul gând, cuvânt, faptă.
Acţiunea cuprinde un vast teritoriu intelectual, realizat prin multiple reţele de gândire, unde se caută cu o răbdare benedectină dezvăluirea naturii autentice a lucrurilor.
Ochiul axiologic al prozatoarei urmăreşte simbolul naturii fenomenale, reflectat în lumea individuală.
Elanurile personajelor nu devin active prin metafore animiste, ci îşi extrag dinamica dintr-o materie spirituală preexistentă. Textologia scripturală emite permanent semnale esenţiale între credinţă şi raţiune. De asemenea, descoperim o frazare energică care poartă o anume solemnitate; solemnitate ce evită servitutea înregistrării simpliste, reamintindu-ne că, într-o literatură veritabilă, trebuie reţinut tot ceea ce justifică în noi lumea misteric tăinuită a fiinţei. Deşi este centrată ca observatoare în sfera lumii obiectuale, autoarea nu ignoră universalul de dragul efemerului particular; ci filtrează cu o nudă emoţie razele existenţelor, între permanenţă şi durată.
Structural, demersul epic, poartă aura unor principii etice, dar în adânc, descoperim adevăratul nucleu radiant, generat de o acţiune selectivă la scară cosmică. Acest nucleu ezoteric are investitură sacră, deoarece este locuit, atât de eul uman, cât şi de proiecţia eului cosmic ; şi ambele ipostaze metafizice invocă şi evocă cultul iubirii, dar şi cultul luminii.
Prin romanul “Ultimul Om”, prozatoarea Eliza Roha îşi destăinuie angajarea sa spirituală în dreptul pastoral, dar şi algoritmul ontologic, pe care îl poartă în apostolatul misionar al cuvântului rostitor, întru devoţiune şi iubire, faţă de semeni şi divinitate. Cuvântul doamnei Eliza Roha este purificator al sinelui uman, aflat în cadrul lumii vizibile ; dar şi exorcizator al permanentelor reflectări iluzorii, pe care conştiinţa comună o ia deseori, drept realitate. Afirmaţiile mele sunt fundamentate pe materia elevată a acestor tomuri, admirabil inspirate.
În tezaurele auctoriale: “Eseuri şi alte povestiri”, “Poveşti, poveşti…”, “Îndrăgostiţi de arta cuvântului”, şi chiar în grădina mirifică a poeziei eliziene, pluteşte acea mireasmă a iubirii, care izvorăşte din graţia unicei substanţe divine, substanţă divină devenită izvorul tuturor lumilor. Aceasta este matricea opalică, purtătoare de Mir Hristic, în care autoarea a topit substanţa imaterială a gândurilor şi cuvintelor, reformată la temperatură alchimică în opere de creaţie. Spun de creaţie, fiindcă, prin lectură, acestea vor continua să-şi modifice codurile şi sensurile la diferite dimensiuni vibraţionale, în fiecare individualitate.
Cunoscătorii conceptului de sens în analiza limbajelor şi cercetătorii esteticii semiotice cunosc aceste adevăruri.
În încheiere, îmi legitimez satisfacţia descoperirii unei autoare complete, virtuoase, care nu intoxică gustul lectorului cu aridităţi şi afluenţe asimptomatice”.  

 

Autor,  

N.N.NEGULESCU  

 
Referinţă Bibliografică:
O originală arhitectură meditativă în opera Elizei Roha / Marian Malciu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 677, Anul II, 07 noiembrie 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Marian Malciu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Marian Malciu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!