Autor: Al Florin Ţene         Publicat în: Ediţia nr. 810 din 20 martie 2013        Toate Articolele Autorului

O carte luminoasă despre Ţara Soarelui Răsare

Cronică de Al.Florin Ţene

Despre Japonia s-au scris multe pagini de carte la noi.Fiecare dintre ele au încercat să descifreze frumuseţea miserului acestui teritoriu insular. Însă, cartea scriitoarei Floarea Cărbune (structurată în cinci capitole ), care se poate înscrie în genul reportajului poematic, ne introduce, prin sinceritatea scrierii, în ţara legendelor mitologiei Shinta, unde Zeiţa Soarelui Amaterasu este închisă într-o peşteră de către fratele ei. Mi-am adus aminte de această legendă citind primele pagini ale cărţii în care simţim emoţiile autoarei, având alături comoara nepreţuită, nepoţelul, în primul drum spre Capitala Luminilor, Parisul cu aeroportul Charles de Gaule, şi apoi în zbor, cu emoţiile fireşti, până la Narita, capătul călătoriei. Unde, cazaţi la un hotel la etajul nouă, priveasc pe fereastră, în toată măreţia sa, Templul “Asakusa Kannon “.

Paginile scrise cu sinceritate, ne introduc treptat în lumea atât de diferită a Japoniei. În care, autoarea, din dragostea faţă de de cultura niponă şi a ţării noastre, înceracă să descopere asemănările dintre tradiţiile japonezilor, ce păstrează cultura strămoşilor şi obiceiurile de la noi. Citind acest capitol mi-am adus aminte de aforismul lui Alberto Moravia care scria:”Viaţa este făcută din obişnuinţe, până şi cinstea nu e decât o obişnuinţă, şi din momentul în care obişnuinţa se schimbă, viaţa devine un infern, iar noi nişte diavoli dezlănţuiţi, care nu mai avem respect nici faţă de noi înşine, nici faţă de alţii “.

Autoarea abordează, glisând obiectivul observaţiei în ambele sensuri, originale “compartimente “ din viaţa japonezului, în contexte multiple şi arealuri geografice diferite, creând o imagine policromă şi tridimensională a localităţilor vizitate. Nu lipsesc aprecierile extreme despre Yokohama, port aşezat la sud de Tokyo, unde impresionată vizitează Muzeul de arte, China Town, Parcul Yamashita, Muzeul Păpuşilor şi multe puncte turistice care reconstituie o istorie încărcată de tradiţii, dar înfrumuseţată de aranjamentele florale Sakura, ale florilor de cireşi, şi cu Festivalurile de Primăvară.

Practic, lucrarea Floarei Cărbune este, pe bună dreptate, un adevărat studiu despre un popor tăcut şi victorios. Despre care i se potriveşte zicerea lui Baruch Spinoza, filozof olandez, care spunea: “Virtutea omului, care trăieşte după comandamentele raţiunii, se arată tot aşa de mare în evitarea, ca şi în înfrângerea primejdiei “.Cartea este o sinteză a vieţii japonezului, în care se găseşte, condensată, splendoarea barocă a tablourilor descries. Prozatoarea pare a fi un renascentist ce calcă pe urmele lui Nicolae Milescu Spătaru, cu voluptăţi pentru tratate rare şi pline de miez, un erudit în domeniul vieţii niponilor, cu viziuni neoplatonice, în fine, un degustător rafinat al călătoriilor spre Soare Răsare. Gustul pentru cunoaşterea vieţii şi istoriei celor care locuiesc de milenii pe insulele Honshu, Hokkaido, Kyushu şi Shikoku, aflate între Oceanul Pacific şi Marea Japoniei, o face pe autoare să trăiască intens momente inedite în acest areal. Autoarea este extrem de rafinată în descriere, făcând ca textul să fie concis în descriere şi îmbibate de estetism.

Textul scris curat, încărcat de informaţii, e rupt totuşi din cel mai curat spirit globmodernist.

Prin această carte, Floarea Cărbune ne convinge că este un prozator admirabil, ce ştie să ridice talentul la limita cea mai de sus a cunoaşterii şi rafinamentului. Fiindcă aşa cum spunea Sebastien Roch Nicolas Chamfort, prin prin 1779,: „ Convingerea, este conştiinţa spiritului“.

Al.Florin Ţene

O carte luminoasă despre Ţara Soarelui Răsare / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 810, Anul III, 20 martie 2013, Bucureşti, România.